Gå til innhold
Arkivverket

[#20399] Dåp i Glemmen 1896-99 og vielse ca 1896?


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg er på utkikk etter en søskenflokk kommet fra Sverige på slutten av 1800-tallet. En av disse er Sofia Olsdotter, f. 27.02.1862. Faren het Olof Andersson. Sofia ble født på Grimmerud i Steneby i Dalsland i Sverige, og hun skal ha flyttet ut (til Norge) 25.09.1885.FT 1900 viser at det bor en Sofie Ols. (f. 1862 i Dalsland) i Glemmen (på Guldbergsiden…). Hun er gift med Knud Henrik Ols., f. 1871 i Fredrikstad, og de har barna Signe Ols., f. 1896, Ellen Ols., f. 1898 og Henry Ols., f. 13.12.1899. Alle født i Glemmen. Har noen anledning til å finne frem til barnas dåp (med faddere..) eller foreldrenes ekteskap for om mulig å bekrefte (eller avkrefte) at dette er riktig Sofia?? I forbindelse med ekteskapet burde det vel finnes en opplysning om Sofias far…Takknemlig for svar!Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Det er flott at du har anledning til det, og jeg er spent på hva du har funnet ut! Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Fant ikke Knud Henrik og Sofie gift i Glemmen. Iflg. FT 1900 skulle alle tre barna være født i Glemmen, men Signe fant jeg ikke. Fant de to andre: Elen Marie døbt 3.4.1898. Faddere:Jørgen Olsen, Karl Andersen,Josefine Olsen og Gundar Hansdatter. Henry Olaves døbt 7.1.1900, faddere: Anders Magnus Andersen, Jørgen Olsen,Johan Karlsen og Mathilde Johansdatter. Jeg lette etter foreldrenes vielse også i Fredrikstad, men det ser ikke ut til at de er viet der.Forsøkte derfor å finne dem innflyttet til Glemmen i og med at det ser ut til at datteren Signe er født et annet sted enn de andre barna, men fant dem ikke innflyttet til Glemmen heller. Forsøkte å finne Signes dåpsinnførsel i Borge ( i og med at det er nærliggende kommune), uten hell. Så jeg kan hverken avkrefte eller bekrefte at Sofie Andersdatter er den Sofie Olsdatter du leter etter. Og nå har jeg akkurat kommet hjem, og gjorde et søk i svenskedatabasen, og fant Sofie Ols.født 1.5.1862 født og døbt i Lerdal , f. Pohl, med utflyttingsattest fra Lerdal i P-sokn (P står for bilbokstaven til lenet og jeg husker dessverre ikke lenet) 16.6.94,til Glemmen, gift 27.2.95 med matros Knud Henrik Olsen. Så da er vel ikke dette rette person. mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk skal du ha, Anne Marie! Skjønner du har hatt en del jobb med dette... Men som du sier virker det ikke som det er rett person. Så da får jeg lete videre! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.