Gå til innhold
Arkivverket

[#20400] Oppslag i bygdebok for Nes i Hedemark


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Er det noen som har mulighet for å gjøre ett oppslag i bygdebok for Nes for meg? Jeg vet ikke hvilket bind det dreier seg om, men det dreier seg om en gård eller husmannsplass som heter Trosterud. Det dreier seg om Knud Olsen på Trosterud som jeg har funnet i klokkerboka for Nes, Knud må være død før 1801 og han var trolig gift med (Guri) Marie Joensdatter. De fikk barna Peder, Rasmus, Børre og Joen. Jeg nedstammer fra Rasmus og han ble senere husmann på Eskerudeiet. Hvis det er noen som kan gjøre ett oppslag slik at jeg kan se om det står skrevet noe om dem så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Nes Bygdebok Andre bind Del 1 Gården Trosterud på Helgøya (side 322)Knut Olsen Trosterud dpt 1731 død før 1801, fikk skjøte på gården fra faren i 1778. Gift 1.gang Anne Pedersdatter Kval. Gift 2.gang Mari Jonsdatter. 6 barn i første ekteskap. Rasmus døpt 1780 gm Guri Hansdatter var barn nr 5. 2 barn i andre ekteskap. I boken er alle barna nevnt. Knuts søsken og foreldre (Ole Knutsen Trosterud/Mari Olsdatter) er gjennomgått. To generasjoner før er også behandlet. Det står så mye om familien at jeg foreslår at du får lånt/kjøpt boka. Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hjertlig takk Steinar! Her kom også en oppklaring på hvem moren til Rasmus er, tusen takk igjen! Med hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk igjen, skal se om jeg finner innføringen i klokkerboka, skal også låne bygdeboka ijgen. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det trenger du ikke, side 112 nr.14 og det er kun dåpsdato og Knut. Far er kun Ole og bosted er Trosterud. Da søsteren Anne ble døpt 20/9-1733 er faren oppgitt til Ole Knudsøn. Berthe i 1736,Anders i 1844, Birthe i 1747, Anders i 1752. Moren er ikke nevnt i klokkerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Vet ikke om noen vet hvem Guri Hansdatter er? Hun giftet seg med Rasmus Knudsen fra Trosterud og hun skal være født ca 1781, jeg kan ikke finne henne som døpt i klokkerboka. Jeg har ikke kirkebok så jeg får sett om eventuelt ekteskap. Jeg tror det er denne Guri som bor på Asche mellom i 1801. Jeg regner med at de må være gift rundt 1805, pluss/minus noen år. Kjenner noen til hvor Guri kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bygdebøkene er ikke mye til hjelp her.Den på Asche i 1801 er døpt på Sølvsbergeie 2/8-1778. Det er også en dpt. på Skjerven 1786. Rasmus Knudsen gift 11/10-1807. Guri bor da på Mourud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hjertelig takk for opplysningene Hans. Jeg ble litt i tvil om hvem som er den 'riktige' Guri nå, jeg er ikke kjent i området, så 'geografien' med stedsnavn hjelper meg heller ikke. Må vel prøve å finne om jeg kan 'spore' dem begge for å eliminere ut en av dem. Takk igjen! Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg finner at det er en Guri Hansdatter på Morud i 1801, hun er da 14 år. Det må jo etter tidligere opplysninger være den Guri som gifter seg med Rasmus siden hun også bor på Morud 6 år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Du tipper rett Øystein, men Guri Hansdatter er født på Skjerven dpt. 2/4-1786.Foreldre Hans Staphensen og Marthe Gabrielsdatter. De har forøvrig ingen barn f. på Mourud (Maurud) men på Waarhuus(Hoelseie), Eskerudeie, Trosterud og de siste 4 på Hoelseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg er igjen takknemlig for fine opplysninger. Det synes jo som om at det må ligge en litt merkelig historie bak denne familien siden de flytter så mye på seg og til slutt havner på Mourud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, de havner da ikke på Mourud til slutt.Rasmus døde på Waarhus (Hoelseie) i 1830.Husmandsfolk flytter generelt mye på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Noen tillegsopplysninger fra bygdebøkene til all informasjonen fra Hans:Hoels-eie (Nes) Valhus var en husmannsplass som lå nede ved Mjøskanten. Rasmus Knutsen var husmann her fra ca 1817 til sin død i 1830. Gift 1807 med Guri Hansdatter Maurud. Fem barn listet opp. 1) Hans f 1810 (Eskerud-eie) 2) Maria f 1822 (Hoels-eie) 3) Karen f 1825 4) Oline f 1828 5) Randine f og d 1831 Eskerud-eie (Helgøya) Rasmus Knutsen gm Guri Hansdatter fikk barna Kristian f 1808 d 1819 og Hans f 1810 Maurud-eie (Helgøya) Rasmus Knutsen gm Guri Hansdatter fikk sønnen Kristian f 1807 Guris Hansdatters foreldre. Nedre Maurud (Helgøya). Hans Steffensen (antagelig fra Toten) fikk skjøte 1798. Også Øvre Maurud. Hans døde 1801. Hans hadde giftet seg 2.gang med Marte Gabrielsdatter (søster til forrige eier, Johannes Gabrielsen Stensli). Hans og Marte fikk 9 barn, nr 4 var Guri f ca 1786 gift 1807 med Rasmus Knudsen. Det står endel om Guris søsken, halvsøsken og foreldre. Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vi glemmer bygdeboka litt og tar fakta fra klokkerboka: Christian 1807 Waarhus, Hans 1810 Eskerudeie, Anne Marie 1812 Trosterud, Agnethe 1814 Svennerudeie, Maria 1822 Hoelseie, Kari 1825 Hoelseie, Oline 1828 Hoelseie og Randine 1831 Hoelseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.