Gå til innhold
Arkivverket

[#20401] Slekt i Orkdal


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

Vet noen om det finnes slektsbøker for noen av disse slektene fra Orkdal/ Orkland; Asbøll, Monseth, Rømme, Rønningen eller Berbu? (Disse navnene har selvsagt forskjellig skrivemåte gjennom århundrene.)Er spesielt interessert i Asbøll og Monseth slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Orkdalsboka av Skrondal dekker alle disse gårdene, men kan ikke si at de gir så detaljert slektsopplysning akkurat. Det finnes også andre bøker, men heller ikke de er av de beste. Likevel kan du være heldig å finne en del. Gardtales i Orkland, og Gardtales i Orkdal. Henholdsvis ett og to bind.Jeg har forsket en del i dette området og har en del innlagt i min database bl.a.. Dessuten har jeg alle disse bygdebøkene. Jeg kan godt sjekke for deg hvis du vil, og hvis det står mye i bygdebøkene om dine folk, kan du jo låne dem etterpå.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Jeg har funnet mye allerede i 'Gardtales i Orkland', men er ikke sikker på hvor mye man skal stole på den. Fant noe som må være feil, s.65 om garden Storstuggu. Dette er en Monset-gard. Det beskrevne kjøpet av gården må ha skjedd muligens to hundre år tidligere enn det står der, så man blir jo litt skeptisk.... Jeg er interessert i folk på gården Asbøll 'Oppigard', og som sagt Monset 'Storstuggu'. Spesielt når disse var kjøpt av oppsitterene. Jeg skal selv se i matrikler/manntall. Jeg har ikke vært borti boka av Skrondal, så takk for tipset!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det blir snart lagt ut kirkebøker for Orkdal på nettet (ref. linken nedenfor). Er ikke sikker på hvilket tidsrom du søker opplysninger for men kanskje dekker denne perioden det du er ute etter.Lenke Ellers finnes alle bygdebøkene for Orkdal på biblioteket på Orkanger. Der finnes det også mye annen lokalhistorisk litteratur.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Jeg går ut ifra at du refererer til årstallet 1856 i Gardtales. Der har jeg notert 1750 etter Skrondal.Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Til Ola! Jeg har fått tak i Skrondal gjennom min svigerfar, mye snadder der! Lurer på hvor du fant opplysningene om Monsetgarden(Kapittel/side), for jeg har ikke klart å finne noen direkte årstall hverken for Asbøllgarden eller Monsetgarden. Heller ingen navn på de som drev den. Har bare rukket å skumme gjennom det første bindet til nå. Lurer også på om direktør Müller på Rektorli som skal ha solgt Monsetgarden (ref. s.56 'Gardtales..') eide flere garder i området og om når de eventuelt ble solgt videre. I hvike arkiv finner man slik info? Er det i matriklene og tingbøker? Og finnes disse for Orkdal i dette tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Skrondal bd. III, s. 228 - 229. Gards- og slektshistoria er i de to siste bindene, mens bind 1 og 2 tar seg av bygehistoria.Ellers er ikke denne boka mer å stole på enn andre! Et eksempel på s. 229, i et avsnitt hvor 'alt' er galt. Der skal stå: 'I 1840 selde enkja og arvingane etter Andreas Nilsen 1 sp. til Ole Knutsen Herrem og kone Kjersti Sivertsdtr for 2000 spdlr. og kår.' Og lenger nede står det: 'Rett nok hadde Knut òg Klefsås...'. Dette er feil, og bør strykes. Knut var min oldefar, og jeg sitter med dokumentasjon. Forhåpentlig er ikke alt like ille.Jeg kunne inderlig ønske at Orkdal Historielag hadde gått i bresjen for ei ny bygdebok med ei forsvarlig gards- og slektshistorie, istedenfor dette 'bygdeleksikonet' de nå markedsfører. Et slikt tiltak vil aldri kunne erstatte hverken Orkdalsboka eller Orkangerboka. Dessverre.Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Helt enig med deg, Ola. Det skulle vært satset på ei helt ny bygdebok. Nå som de holder på å skrive av kirkebøkene, skulle de benyttet dette i arbeidet med ny, skikkelig, bygdebok.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.