Gå til innhold
Arkivverket

[#20402] Ragnhild Larsdtr. Mæstad, Evanger - død før 1801


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Min formor Ragnhild gifter seg med Knud Tormods. Langeland i 1782, Evanger/Voss. Knud levde 1750-1802. Jeg har funnet syv barn på paret mellom 1782 og 1791. Thormod f. 1784 er 'min'. Jeg skulle gjerne visst mer om Ragnhilds opphav, hvis noen kjenner til henne?Jeg vet heller ikke når Thormod og kona Barbro døde, men vet de flyttet til Lindås etter vigselen i 1815.Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Omtalte 'kona Barbro' er Barbro Joensdtr. Axelbierg også hun f. ca. 1784. Slik at det er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg har ei Ragnhild Larsdatter Mæstad f. 1751 , foreldre : Lars Jakobson Styve f. 1718 og Guri Knutsdotter Mæstad f. 1719.Lars fikk bygselbrev på Mæstad i 1745.Har ikke notert hvem Ragnhild giftet seg med. Hvis du tror dette er din Ragnhild kan jeg sende deg noen aner.Ellers er de å finne i Evangerbøkene .Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Britt! Takk! Tror jammen det må være rette damen. Hennes sønn nummer to heter Jakob, nummer tre heter Lars, og datter nummer to heter Guri...Send meg gjerne noen aner, her, eller på: heidi@slettemoen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kan bekrefte , i følge Evangerboka , at Ragnhild Larsdatter Mæstad var gift 1782 med Knut Tormodsson Langeland. De bodde på Brekkhus. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Dette ble visst litt feil. Det jeg skulle bekrefte var selvfølgelig at Ragnhild , datter av Lars Jakobson Styve giftet seg med Knut Tormodsson Langeland. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Den løste du jammen fint for meg, Britt! Takk for alle nye data! Mvh, Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Står det forresten noe om sønnen Thormod Knudsen f. 1784 - som kunne være greit å få med seg? Jeg har ikke dødsåret hans - om det skulle stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det var ikke så mye å finne om denne familien i Evangerbøkene. I b.1.s. 445 blant husmenn og innerstar på Brekkhus : Knut Tormodson Langeland f. 1750 , d. 1802, g.1782 m. Ragnhild Larsdatter Mestad, f. 1751 , d.før 1801. Knut var son til Tormod Olson på Bjørgo. Born : a. Tormod f. på Langeland 1782, b. Tormod f. på Mestad 1783. c. Jakob f. på Mestad 1785 , d. Guri f. på Brekkhus 1787 , gift 1820 m. Einar Nilsen Rasdal f. 1800. e. Anna f. 1787.B.1.s.380 Langeland : 1769 Bygselsbrev fra Jon Mariager til Tormod Olson på 22 1/2 mk. smør. Tormod Olson kom fra Bjørgo, f. 1716 , g. 1.ek. Anna Knutsdotter Luren f. 1709 , d. 1777. Om huslyden sjå Bjørgo. Tormod gifte seg oppatt 1779 med Gjertrud Monsdatter Hosås, f. 1750, d. 1802. Tormod d. 1816.B.1.s.218 . Bjørgo : 1750 er Tormod Olson brukar . Han var født 1716 , g. 1744 m. ek. Anna Knutsdatter Luren f. 1709, d.1777. Om Knut står det at han er gift med Ragnhild Larsdatter Mestad og husmann på Brekkhus.Kan nevne at Anna Knutsdatter var gift første gang 1730 m. Johannes Andersson f. på Langeland 1704, d. 1743. De bodde på Luren. Anna var født på Brekkhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Her er litt til : Bok nr. 1. s. 629 Akslebjørn : Barbrå Jonsdatter Akslebjørn f. 1784 , datter av Jon Nilsen f. 1751 ,fra Nakka, og Magdeli Jonsdatter Akslebjørn , f. 1745, g. 1815 med Tormod Knutson Mestad . Paktar i Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen, tusen takk for hjelpen, Britt. Dette sparer meg for mye arbeid! (Og gir mer å ta fatt på... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.