Gå til innhold
Arkivverket

[#20405] Rakkestad: Ragnhild Johannesdtr Næs g.m. Christen Andersen Stemme ?? eller


Gjest Svein Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnesen

I folketellingen i 1801 har jeg funnet Ragnhild g.m. Christen Aslachsen, Begges første ekteskap. I FamilySearch finner jeg Ragnhild gift med Christen Andersen Stemme, med samme? Ole som senere var på Nes. Christen Andersen Stemme finner jeg gift i 1774 med Live Hansd. så det kan ikke stemme at han ble gift med Ragnhild? Christen Aslachsen finner jeg ikke i noe om.Min OLE Christensen,g.m. ? hadde en sønn Ole Olsen f ca 1825? gift med Karen ? Disse hadde sønnen Christian Olsen Næss f. 12.08.1883. Ut fra aldren til Ole kan det se ut som det mangler et ledd, at Ole f ca 1825 eller noe senere, hadde en sønn som også het Ole og det var sistnevnte som var gift med Karen ?. Har noen der ute noe tips og innspill og komme med?? På forhånd takk Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei Berit, Denne har jeg nok sett, men ikke tatt hensyn til. Hun har ingen sønn med navnet Ole og hun er ikke på Nes. Den Ragnhild på Nes i 1801 har en sønn Ole Chirstensen. Mitt spørsmål blir: Kan han kobles fremover til min Christian Olsen Næss f. 1883 g.m. Karen ? ?Svein PS hvordan får jeg koblet lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anbefaler at du arbeider deg bakover i stedet for forover. Har du sjekket folketellingene 1865 og 1900? For å komme videre bakover til 1801 må du sannsynligvis via kirkebøkene.Jeg har selv funnet mange feil i dataene for Rakkestad på familysearch.Lenker kan du lage ved å lime inn adresselinjen fra siden du ønsker å lenke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei igjen. Nå har jeg kontrollert mine kilder fra nyere tid. Christian Næss er født 12. august 1881.(foto av gravstøtte) Min mor sa han kom fra Rakkestad og faren het Ole og mora Karen. Jeg kan ikke finne Chirstian Olsen/Næss i tellingene i 1900. Har noen tilgang på kirkebøkene slik at fødselsdato og foreldre kan kontrolleres?Svein A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier at en Ragnhild Johannesdatter ble gift med Christen Andersen Stemme. Disse 2 fikk iflg. FS 4 barn mellom 1790-97. En av dem heter Ole f. 12/8 1792. Ragnhild kan siden ha blitt enke og giftet seg igjen. Det var tanken bak lenka. Det fantes med andre ord 2 Ragnhild Johannesdt. som var nesten like gamle i Rakkestad.En Live Hansdatter ble gift i Rødenes i 1774 med Christian Andersen og bor på Storløs i Rødenes.Ellers finner jeg bare 3 barn av Chr. Aslaksen og Ragnhild, Anna Maria 1787, Elen 1796 og Larine 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei og takk for all hjelp til toss for håpeløst utgangspunkt. Fulgte Kjetils råd og gikk dypt i 1900-tellingene. Fant også at min bestefar var angitt med galt årstall ved fødsel ved studering av gravstein. Dermed fant jeg familien på Vestnes og ikke på Nes. Utskrift fra dette ble framlagt for min mor, som da nøstet opp mye. Fant også farsiden på Fjerdingen i Rakkestad i 1865. Legger tidliger etterlysing bort.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.