Gå til innhold
Arkivverket

[#20410] Oline Belise Christiansdatter født 10-10-1852 i Beistad N.T.


Gjest Villy Saltermark
 Del

Recommended Posts

Gjest Villy Saltermark

Jeg er på jakt etter etterkommere av Oline Belise Christiansdatter. Min tipp oldefar Christian Andersen ble født 10-10-1826 på Stavepakken i Beistad Han var sønn av Olava Jesdatter Hanemoe og Anders Ingebrigtsen Kolstad. Før han kom til Brønnøy fikk han et barn i Beistad, uekte, Oline Belise 10-10-1852, døpt 28-12-1852 Mor var Marit Olsdatter fra Eldenplas. Folketellingen i 1900 for Grong nevner Halvar Klæt f. 1837 i Opdahl og kone Oline f. 1853 i Beitstaden. Kan være min Oline. Hun (eller datra) var en gang på besøk i Brønnøysund og skal da ha opplyst at hun jobbet –hadde jobbet som sykesøster (kanskje i Oslo) Er det noen som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det døde en husmand Halvor Halvorsen Sklæt 68 år gammer 9. desember 1905. Det er vel sansynligvis den ovennevnte Halvar. Finner ikke henne død før 1926 eller utflyttet uten at det behøver å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei Villy! Litt på siden dette, men lurer på om tipptippoldefaren min er bror av tippoldefaren din. Min heter Tørris Andersen, f. ca. 1822, gift med Anne Dorthea Olsdatter Skavik, f. 24.3.1827 i Flatanger. På grunn av at jeg synes bygdeboka for Namdalseid er litt uklar, har jeg enda ikke konkludert med at Olava og Anders er foreldrene til Tørris, så hvis du kan hjelpe meg med det hadde det vært topp.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Saltermark

Hei Ja Tørris Andersen født 5 mai 1824 og døpt 19 mai 1824, er bror til min tipp oldefar. Har en del data, så ring å gi meg din e-post adr. Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Karlsen

Fant følgende i kirkeboka fra Egge: Karl Jakob født 21.03.1874, døpt 14.05.1874, uekte. Foreldre: Pige Oline Belise Kristiansdatter Hegge (født 1852) og ungk. Johan Peter Pedersen Hegge. Dette er hennes første leiermål, men han har 3 barn med Rebekka Olsdtr. Reinsbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Saltermark

Takk Kjell Er fødestedet til Oline Belise nevnt? Har du nummer på filmen jeg må låne for å se om hun giftet seg noen år senere? En Oline får barn i 1881 og 85 men det er usikkert om det er mi Oline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hvis en setter sammen det Kjell Karlsen og John O. Svenning har skrevet, finner en at Oline Belise fikk en sønn med Johan Peter Pedersen Hegge i 1874. I 1876 giftet de seg.Det ser ut til at dette kan være den riktige Oline. Se folketellinga 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Karlsen

Oline Belise Kristiansdtr. f. 1852 ble gift med Johan Peter Pedersen f. 1849 i Egge den 17/10 1876. Hennes far er Kristian Andersen, hans Peder Johannesen. Jeg har ennå ikke funnet flere barn i ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Kjell: Tror du at Oline Hegge, som jeg viser til i innlegg 10 (lenke), er den riktige? Der er det oppført fire barn boende hjemme. De er født i perioden 1876 - 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Karlsen

Dette er nok riktig. Den eldste datteren Frederikke Amalie er født 22/11 1876 i Heggepl., døpt den 21/1 1877. Eline Marie er født 6/12 1880 døpt 27/2 1881, Paul Olaf født 13/12 1883 døpt 2/3 1884 og Aagot er født 20/12 1893 døpt 4/2 1894. Dette er hva jeg har funnet ut så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Villy: Du er på jakt etter etterkommere av Oline Belise. Da ville det vel være lurt å lage en ny etterlysning der du har med navnet Hegge i overskrifta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Karlsen

Fredrikke Amalie Johansdtr. Hegge ble gift 28/12 1903 i Bakke kirke i Trondhjem med jernbanekonduktør Kristian Kristoffersen f. 1879 i Nordre Fron, sønn av gårdm. Kristoffer Iverstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Svarholt

Hei!Jeg er etterkommer av Jonette Andersdtr (søsteren til din tipp oldefar Christian Andersen). Men vet svært lite om deres foreldre. Kan jeg spørre deg om hjelp til dette? Hvis du vil hjelpe er min e-post adresse: stian@svarholt.noHåper på postitivt svar.Med vennlig hilsenStian Svarholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.