Gå til innhold
Arkivverket

[#20417] Skifte på Hammersland i Sund


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

HeiJeg lurer på hvem som står oppført som arvinger etterHenrik Olsen Hammersland, Nordhordland 9b, 1797-1800, fol. 667b. Lenkemvh Tore Nordvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 26.mars 1800. Enkens navn Johanne Olsdatter. Ingen barn, og hans arvinger: 1) brorsønn Ole N. Hammersland, 2) brordatter Abigael Michelsdatter, 50 år, gift med Johannes Orebech, 3) brordatter Agothe Michelsdatter, 50 år, 4) brordatter Anna Michelsdtr, 40 år, 5) søstersønn Johannes Josephsen Glænes, 6) søstersønn Sieur Josephsen Nipen, 7) søsterdatter Alis Josephsdatter, gift med Rasmus Øvre Tvedt, 8) søsterdatter Anne Jonsdatter, gift med Jon Christophersen Kaarevigen, 9) søsterdatter Ingebor Jonsdatter, død, etterlatt sønnen Mons Bendixen Spilde 10 år, med formynder Bendix Jonsen Spilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan jeg spørre deg, Tore: Hvem var mor og far til Henrik, og hva het søstrene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Først takk til Yngve for hjelpen.Det kan se ut til at det er ekteparet Ole Mikkelsen og Malene Larsdtr Glesnes som er foreldre til denne søskenflokken, men bevis har jeg ikke.Iallefall er søsknene: Nils Olsen Hammersland, gift med Synneve Olsdtr.Mikkel Olsen GlesnesRagnhild Olsdtr Glesnes gift med Josef Johannesen Glesnes.Abelone Olsdtr Hammersland gift med Jon Svendsen Hammersland.Henrik Olsen Hammersland gift med Johanne Olsdtr.Har du Heidi kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Tore, takk for utfyllende info. Var Malene Larsdtr. fra Berge? Var hun søster til Anna Larsdtr. Glæsnes (1679-1754)? Hvor kommer den sterke koblingen til Hammersland inn?Pussig, forresten, at ingen av barna får en datter de kaller Malene?! Vi har Abigael, Agotha, Ingeborg og flere Anna, og så Alis, da, men hun var vel mor til Josef Johannesen Glæsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei HeidiJa, jeg har tenkt på det samme og kan ikke finne noen forklaring. Grunnen til at jeg tror Ole Mikkelsen og Malene Larsdtr er foreldrene er at de får barn til et stykke utpå 1730-tallet, dessuten er Mikkel Olsen og Abelone Olsdtr konfirmert i henholdsvis 1746 og 1747 mens de iallefall bodde på Glesnes. Dessuten er bruken av navnet Henrik pussig. Trolig var Henrik Olsen blant de yngste i søskenflokken, dessuten får hans nevø Ole Nilsen Hammersland en sønn han kaller Henrik. Er det her snakk om et patron-klientforhold? Henrik Jakobsen var kjøpmann på Glesnes i denne perioden. Kan Ole Mikkelsen ha vært ansatt hos han?Mor til Josef Johannesen var vel heller Brita Sjursdtr Kårevik, noe som iallefall forklarer bruken av navnet Sjur. Men en Alis Sjursdtr Kårevik dør i 1733, så det navnet har vel også vært i bruk tidliger.Heller kan jeg ikke forklare den sterke tilknytningen til Hammersland, men jeg kan ikke finne noen Ole som kan passe som far til søskenflokken. Kun en Ole Monsen, opprinnelig fra Vik i Øygarden og gift med Ingeborg Nilsdtr Hammersland, får barn i denne perioden, men kun en jente i 1744 og en gutt i 1746.Jeg kan ikke svare på om Malene Larsdtr var fra Berge eller var søster av Anna Larsdtr Glesnes. Har du opplysninger som tilsier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddvar søreide

Litt frie tanker. Ole Olsen Glesnes g.m. Ingeborg Christopherdatter Lille Sangolt, busett på Glesnes. Søster til Ingeborg heter Magdalene Chrstophersdatter. Stefar til Ingeborg er Nils Michelsen Lille Sangolt. På dette bruk på Lille Sangolt busetter så Christen Thomessen Lille Sangolt. Christen og kona dør unge begge to og Jan Olsen busetter seg så på Lille Sangolt g.m. Alis Jacobsdatter Tyssøy (Christen sin søsterdatter). Jan 2g.m. Malene Pedersdatter. Alis er søster til Anders Jacobsen Hammersland g.m. Dorte Henriksdatter Hammersland (går utifra at dette er datter til Henrik Olsen). Anders og Dorthe hadde barn, men har ikke sjekket om disse faktisk vaks opp( trulig ikke siden og dette er kanskje grunnen til at det ikke er oppført barn etter Henrik Olsen). Joen Svendsen Hammersland f. Dalseide har søster Anne Svendsdatter gift og busett på Lille Sangolt, samt søster Agathe Svendsdatter gift og busett på Store Sangolt. Abigael g.m. Johannes Hansen Aurebekken f. Bernes (Osterøy), men oppvokst på Sangoltehellen. For øvrig kan nevnes at Ingeborg Joensdatter Hammersland var g.m. Bendix Jansen Lille Sangolt sønn til Jan Olsen Lille SangoltDa skulle eg vel ha dekket de fleste navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Dessverre Oddvar. Dorthe Henriksdtr er ikke datter av Henrik Olsen Hammersland, da hadde hun vært nevnt i skiftet etter han siden hun er høyst levende og tilstede på Hammersland i 1801. Hun er riktignok gift med Anders Jakobsen, og hun bor hos sønnen Jakob i 1801. Hun er nok datter av Henrik Halvorsen Søre Bjorøy og hans kone Martha Nilsdtr. Hun døde i 1730, og året etter fins det skifte etter henne Lenke Dessuten er trolig Dorthe Henriksdtr Hammersland fødd på et tidligere tidspunkt enn Henrik Olsen. Jeg kan ikke se at de personene du nevner har noe med søskenflokken til Henrik Olsen å gjøre. Et unntak er Jon Svendsen, men han var gift med Abelone Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.