Gå til innhold
Arkivverket

[#20421] Jarlsberg Frimenighet


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Min oldermor er vokst opp i Jarlsberg Frimenighet i Andebu.Det jeg lurer på hvor blir man oppført hvis man ikke tilhørte kirken. For man kan jo døpes utenfor kirken også. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg anbefaler et Google-søk på 'jarlsbergske frimenighet'. Da får du ca. 14 treff med litt forskjellig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T.Stordalen Henriksen

Hei Hanne!Den Jarlsberske Lutherske Frimenighet var ganske utbredt i Våle,Ramnes,Andebu,Sandar og sikkert flere steder. Min mor vokste opp i denne dissentermenigheten. De brøt ut av statskirken på 1800-tallet og fikk egne kirker og skoler.Jeg har selv slitt for å finne kirkebøkene for menigheten i Våle. Jeg kontaktet mange , bl.a. arkivet på Kongsberg. Men ingen kunne hjelpe meg. Så fikk jeg mamma til å undersøke. Det viser seg nå at ei dame sitter på dem, for menigheten i Våle. Mamma viste ikke hvilken forbindelse denne damen har til kirken/menigheten.Så det kan hende du må finne noen eldre aktive medlemmer i menigheten for å få svar.Selv synes jeg det er litt merkelig at norske myndigheter har hatt/har bedre kontroll på kirkebøkene.Jeg skal forhøre meg litt her i Andebu, med f.eks.kommunen. Jeg kjenner desverre ikke til noen medlemer i menigheten i Andebu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Jeg jobber med saken.Har snakket med en person i Andebu Kommune som har gitt meg tlf. nr. til en person i menigheten i Høijord. Jeg fikk ikke svar der, men skal prøve igjen på kvelden. Så har jeg ringt Det Evangelisk-Lutherske Kirkesamfunn i Tønsberg.Hun som hadde greie på hvor kirkebøkene befinner seg, er på jobb igjen i neste uke.Jeg kontakter henne igjen da.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Delk?Det har jeg aldri hørt om.Disenntere er vel en betegnelse som blir brukt, men det betyr vel bare at de er frikirkelige, tror jeg.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Søkte på Delk i Kvasir, fikk opp Det evangelsk-lutherske kirkesamfunn (Delk)Det er nok det samme, ja. De har egne skoler i Vestfold:Bjerkely i Våle,Granly på Eik og Moe i Sandefjord.Ser av hjemmesiden deres at Ramnes og Andebu menighet holder til i Solberg kirke, Ramnes.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Delk er det forkortelse for Den Evangeliske Lutherske Kirke. Skolen på Eik og i Våle tilhører den. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Beklager at dette har tatt tid.Jeg har nå snakket med ei hyggelig dame på hovedkontoret i Tønsberg. De oppbevarer alle kirkebøker for menighetene i Vestfold!Du må ta kontakt med dette kontoret, så hjelper de deg . Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn Postboks 36 Lofts-Eik, 3109 Tønsberg - DELKs hovedkont. Klippev. 1 3122 Tønsberg... 33 35 93 50 - - Telefaks.... 33 35 93 55 Hilsen Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hei! Vet du noe om Jarlsberske frimenighet i Andebu?Jeg satt å leste bygdeboken for Andebu i går, da leste jeg at eieren av Stulen fra 1854-77, følgende: ' Det fortelles om Andreas Akselsen at da han hadde kjøpt Stulen , innredet han 2. etasje til møtesaler for Den lutherske frimeniget.Vet ikke om disse rommene også ble brukt til skole og eller kirke. Men det var en kirke i Høyord, men den den kom muligens siden. Ellers så er det også mulig det var en kirke på gården Haugan, som ligger i Andebu sogn, rett ovenfor Stulen.Jeg skulle gjerne ha vist litt mere om disse kirkene, når de ble bygget og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Solfrid Nå har jeg funnet noe. Den 2 Nov 1873 ble 10 komfimert på Stulen i Andebu. De må jo ha brukt den til kirke da, men jeg sitter å leser nå. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjenBarna ble tatt ut av skolene og gikk på skole på gårdene. Står at de hadde konfimasjons gårder. De måtte ha over 30 elever for å få godkjent som gårder. Det står at 'Våren 1879 drøftet Menighetskomiteen spørsmålet om å kjøpe gården Stulen i Andebu og bruke den som oppfostringshjem. En hadde fått tilsagn om salg fra eiern av gården , Andreas Fossan Stulen, som var den elste i Andebu, og man ble enig om å undersøke hva menigheten mente om saken. Men planen om Waisenhus ble gitt opp på seinsommern samme året, etter at myndighetene på nytt hadde demonstrert sin steile holdning da den tok barna fra stefaren på Ofigstad. På komitemøte på Fossan den 20 Aug, 1879 ble det vetatt at Andreas Fossan kan selge Stulen når han vil til hvem han vil og ikke lenger beholde den i tankene som oppfostrings hus.'I boke står faktisk flere fortellinger om kampen med unger og myndighetene. Og kampen for friskoler. Jeg leser på. Men det er faktisk en veldig bra lokalhistorisk bok. Det er også noen bilder. I 1866 den 26 Mai var det 48 federe i Vivestad, 17 i Fon og 11 i hovedsogne som hadde tatt ut barna fra den offentlig skole. Det blir en del barn det. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Hei igjen! Hva heter boka ? Dette var interessant! Min morfar var lærer i menigheten,Ormestad i Våle. Det var kirke og skolebygning på Ormestad.Jeg er på jakt etter bøker og annet som kan gi meg litt historie rundt menigheten i Våle, Ramnes og Andebu.Jeg får låne kulturbindet til Andebu Bygdebok, kanskje det står noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Den heter Fedrearv og barnefostring. Den evangeliske-lutherske kirkesamfunn gjennom 100 år. Skrever av Otto Gjerpe. Synes den er veldig bra. Vi har barna våre på skolen, de stortrives. Det er jo en annen tid nå. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Han het Ole Stordalen, f 1906 i Nore, død 1990, Våle.Hans morfar,(min tippoldefar) Martinius Andreassen Gunnerød (f. 1847 i Ramnes, d. 1932 på Sørum, Våle)var lærer og klokker i menigheten.I 1900 ble han valgt til forstander for menigheten i Nore (Buskerud) i 1904 til forstander i menigheten i Jarlsberg.Så min familie var med i menigheten da den ble startet. Men min morfar lever ikke lenger, så det er mye som jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Jeg kjøpte på loppemarked (!) for noen år siden boka: Dissentarspørsmålet i Noreg frå 1845 til 1891, Lovgjeving og administrativ praksis av Knut Rygnestad. Utgitt av Lutherstiftelsen. Men den tar for seg lovverket, også konfliktene. Men savner litt mere kjøtt på beinet, litt mere relatert til våle,Ramnes og Andebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Takk! Send det til: richard@adcopartner.no , så slipper jeg å vente til jeg kommer på jobb på mandag.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

HanneDenne boka du nevner, har den med hvem som startet menigheten. Eventuelt en oversikt over medlemmer i tidligre tider?Hilsen en med forfedre i menigheten.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei JanDet er om hvordan historien til skolen kom i gang. Det er også om prester, lærere og elste. Det er også en del bilder. Om tipp olderfaren til Solfrid var det 10 sider. Det er person historier fra andre også.Men det står ikke lister Det er historie fra Kristiania, Telemark og Vestfold. Hvis jeg skal se etter noe så si fra. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.