Gå til innhold
Arkivverket

[#20421] Jarlsberg Frimenighet


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Takk for teksten og bildene! Kjempe artig å lese. Jeg har aldri skjønt hvor Nils Heierstad menighet kom inn i bildet. Har bøker som det står denne menigheten på. Men i følge teksten du sendte meg så brøt Martinius Gunnerød + noen andre med Jarlsberg-menigheten pga. uoverstemmelser om hvor 'strengt' man skulle leve. Det står også i Våle bygdebok : 'Gunnerød var en korekt mann, som tok kristendommen alvorlig, både når det gjaldt seg selv og andre.' Da ble Nils Heierstad Menighet startet av disse utbryterne,etter det jeg leste ut av teksten. Jeg leste fort igjennom, men skal gå igjennom dette grundigere. Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei SolfridGøy å hjelpe deg, for du har vært til stor hjelp for meg å mange andre. På skolen til barna har vi en lærer som heter Gunnerød. Det må jo være samme slekta. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Takk for tilbudet Hanne. Kan det være det er noe om Andreas Kristoffer Martinsen 1838-1905 og kona Johanne Kristensdatter 1843-1939. De bodde på Firing i Ramnes og i Tønsberg. Både de og en rekke andre i famlien var medlemer.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Tok litt tid å svare. Jrg skummrt gjennom, å finner ingen med det navnet. Det var 300 sider så jeg kan ha overstett noen. Så boken kostet 45 kr. Jeg anbefaller deg å kjøpe den for det er mye historie fra Ramnes og bygdene rundt. Å til deg solfrid det sto at Martinius jobbet som lærer for Fon, Vivestad og Høyjord fra1870-1900. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.