Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marit Ellefsen

[#20423] Teinelag og andre fremmedord

Recommended Posts

Gjest Marit Ellefsen

Er det noen som kan hjelpe med betydning av disse ordene: Teinelag, Skytningsstua, Lendman.mvh Marit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ingrid Kjønnøy

Hvilken sammenheng har du funnet ordene i? Hvilken tidsperiode er ordene fra? Vet du om det er egennavn eller fellesnavn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Teinelag=flere teiner(fiskeredskap)lagt ved siden av hverandre. Skytningsstue=skjenkested,vertshus Lendman=stormann som har inntekter og myndighet i kongelig landområde mot visse forpliktelser overfor kongen. mvh Carsten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Nærmere om skjøtstue/skytningsstue finnes her Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Teinelag er kanhende som Carsten sier,men jeg oppfatter det mere som et sted der en kan ha eiendom/rett til å fiske med teine.Dette var i elv og var en rett som lå til en eiendom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Ifølge Bokmålsordboka er teinelag beskrevet som tidligere nevnt. mvh Carsten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja stend det i 'Bokji' så er det vel slik,men jeg skrev bare min oppfatning av ordet teinelag og har siden styrket min opfatning med søk på nettet http://hem.bredband.net/nygtor/ostfold/418.htm. Ord tatt ut av sin sammenheng kan jo bety flere ting.Mvh Sig---

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marit Ellefsen

Takk for hjelpen!!!! Jeg vet egentlig ikke hvilken sammenheng ordene står i, fikk bare spørsmålet fra en slektning i Australia som prøver å oversette noen gamle dokumenter. Igjen, takk for hjelpen. mvh Marit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive