Gå til innhold
Arkivverket

[#20429] Holmedal/Kinn/Sogn og Fjordane


Gjest Svein Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Hansen

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Janikke Olsdatter født 1852 i Holmedal. Man finner henne i 1900 tellingen i Kinn gift med Torbjørn Horten født 1845. Hadde hvert fin om noen hadde opplysninger om Janikke og hennes familie fra før hun ble gift.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Tusen takk for all god hjelp Arne !!!! Finne det flere opplysninger så er jeg meget glad for å få det. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Se innlegg nr. 2. Ved folketellingen i 1865 står familien oppført med følgende: hester 2,stor kveg 17, får 30, geit 4, svin 1, havre 6, poteter 4. Sier dette noe om gården er liten eller stor etter den tids målestokk? Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Svein -Noe tallmateriale eller statistikk over husdyrholdet i Fjaler rundt 1865 har jeg ikke, men om du klikker deg frem i folketellngen og ser på andre gårder i kommunen, så kan Bakke se ut til å ligge på et gjennomsnitt.Jeg vet ikke hvor grundige undersøkelser du ønsker å gjøre i forb. med disse familiene/slektene på gårdene Bakke og Holmedal, men om det er mye, så tror jeg det kan være lurt av deg å låne bygdebøkene for Fjaler. Disse to gårdene tror jeg må være beskrevet i bind 1 (Holmedals sogn) av Fjaler gards- og ættesoge. Holmedal hører idag (etter 1990) til Askvoll kommune. Om du ikke har så mye å spørre om, så kan du jo også forsøke her på DA, - det finnes vel kanskje noen som har disse bøkene og som kan gjøre noen oppslag for deg.Ellers, så kunne jo jeg sikkert gi deg et ti-talls lenker til fødsler, giftermål, dødsfall m. v., men dette klarer du helt sikkert å søke deg frem til selv her på DA. Du har jo en bra 'fartstid' her, ser jeg. Du kan jo også benytte Fylkesarkivet i S&Fj. sin database. Og skulle du allikevel ha behov for hjelp med søk, så får du gi et ord, så hjelper jeg/vi deg gjerne.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ole Mathiassen (1816-1895) og Oline Larsdatter Bakke (1820-1900) er mine tipp-tipp-oldeforeldre. Ole Bakke var bl.a. ordfører i Fjaler (Ytre Holmedal), og har skrevet en dagbok om slekten og sitt liv på 1880-tallet. Dagboken er på ca. 110 dataskrevne sider. Hvis du ønsker å vite mer kan du ta kontakt med meg på kennethbratland@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.