Gå til innhold
Arkivverket

[#20431] Anna Jørgine Jonsdatter Høvik, født på Hånde


Gjest Peggy Marit Krogh
 Del

Recommended Posts

Gjest Peggy Marit Krogh

Finner ingen opplysninger om min oldemor Anna Jørgine Jonsd Høvik noensteder. Født på Hånde, i 1873, gift med Ola Knutson Rød (født 1845), fra gården Rød i Nesset i Romsdalen.Det var Ola Knutson Røds 2.ekteskap. SAmmen fikk de fire barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Knutsen finner jeg som føderådsmann på Rød i Nesset i 1900, da gift med sin første kone Gjertrud Jonsdatter.Du nevner ikke når han giftet seg for annen gang, heller ikke navnet på Anne Jonsdatters far. Derfor går jeg ut fra at du har dine opplysninger fra en bygdebok.De eneste gårder ved navn Hånde i 1900 ligger i Erisfjord & Visdal, altså i nærmeste naboskap til Rød i Nesset. Det finnes ut fra folketellingene ingen bruker Jon i 1865 og 1900. Anne Jørgine kunne likevel ha en mor eller far tilknyttet Hånde på en eller annen måte i 1873. Når det gjelder barn født utenom ekteskap (hun kunne være det), er det ofte svært mangefulle opplysninger i eldre bygdebøker, da slike forhold for ikke så altfor lenge siden ble 'feid under teppet'.Jeg har sett litt på en av Håndegårdene i 1900. Der er en Anne Trondsdatter f. 1873 som tydeligvis hører til på gården. Bygdebøker inneholder FEIL (i navn og årstall), noen av dem har flere feil enn andre.Du vet vel omtrent når Anne Jonsdatter og Ole Knutsen giftet seg, slik at du kan finne vielsen i kirkeboka. Kanskje noen her i dette forum kunne hjelpe deg?Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peggy  Marit Krogh

Takk for at du tok deg tid!Opplysningene er fra Nesset bygdebok. Vet ikke eksakt når de giftet deg, men Ola Knutsens første kone døde i 1906, og hans førstefødte med Anna Høvik er født 1908, så man kan jo tenke seg at det er mellom der en plass.Høvik er også et stedsnavn i umiddelbar nærhet av Rød, så jeg synes det er merkelig at det ikke går an å finne noe opplysninger...Kirkebøkene er vel mitt siste håp da, hadde satt veldig pris på om noen kuunne slå opp der ja. Ellers ligger de vel på Statsarkivet i Trheim?Har også ofte lurt på hva Føderådsmann er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.