Gå til innhold
Arkivverket

[#20436] Lorentz Bjærke, f. 1863 i Botne


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg lurer på om denne Lorentz kan være identisk med en Lars eller Lorentz (begge former er påtruffet i kildene) Marthin Olausen, født 19.02.1863 i Botne. I FT 1900 bor han i Bygdø Alle 26 i Kristiania, dog med midlertidig opphold på Røros. Han er da 'Handelsreisende, Manufaktur', har kona Nora, f. på Nøtterøy i 1864, og barna Thor Olaf, Borghild, Lorentz og Gunnar, født i årene 1887-95. Om noen vet noe som helst mer om denne familien, er jeg svært interessert. Den Lars/Lorentz Marthin Olausen jeg leter etter, er min morfars halvbror, og hittil har det ikke lykkes meg å spore ham opp etter at han ble konfirmert i Botne i 1879. Nå lurer jeg på om han, som handelsreisende i manufaktur og med bolig i Bygdø Alle, kanskje har funnet det greit å endre Olausen til Bjærke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Mette! Jo, du har sikkert rett i dette. Jeg ville ellers holdt for mindre sannsynlig at det var to stk. Lorentz født i 1863 i Botne, og håpet derfor at jeg nå endelig kunne være på spor av 'min' Lorentz Marthin Olausen, men hvor han er i 1900, er nå fortsatt et uløst problem. Har jo selvsagt lett etter ham blant døde og begravede i Botne, men hittil forgjeves. Har heller ikke funnet ham blant registrerte utvandrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.