Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hans Mathisen

[#20436] Lorentz Bjærke, f. 1863 i Botne

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg lurer på om denne Lorentz kan være identisk med en Lars eller Lorentz (begge former er påtruffet i kildene) Marthin Olausen, født 19.02.1863 i Botne. I FT 1900 bor han i Bygdø Alle 26 i Kristiania, dog med midlertidig opphold på Røros. Han er da 'Handelsreisende, Manufaktur', har kona Nora, f. på Nøtterøy i 1864, og barna Thor Olaf, Borghild, Lorentz og Gunnar, født i årene 1887-95. Om noen vet noe som helst mer om denne familien, er jeg svært interessert. Den Lars/Lorentz Marthin Olausen jeg leter etter, er min morfars halvbror, og hittil har det ikke lykkes meg å spore ham opp etter at han ble konfirmert i Botne i 1879. Nå lurer jeg på om han, som handelsreisende i manufaktur og med bolig i Bygdø Alle, kanskje har funnet det greit å endre Olausen til Bjærke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mette Gjertsen

Lorentz fra 1900 er vel den samme som denne? LenkeMette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Mathisen

Takk til Mette! Jo, du har sikkert rett i dette. Jeg ville ellers holdt for mindre sannsynlig at det var to stk. Lorentz født i 1863 i Botne, og håpet derfor at jeg nå endelig kunne være på spor av 'min' Lorentz Marthin Olausen, men hvor han er i 1900, er nå fortsatt et uløst problem. Har jo selvsagt lett etter ham blant døde og begravede i Botne, men hittil forgjeves. Har heller ikke funnet ham blant registrerte utvandrede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive