Gå til innhold
Arkivverket

[#20440] Johannes el. Johan Eriksen fra Trondheim m/tilh. i Våle, Vestfold ca 1830-31


Gjest Anne-Lise Skillinghaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hvem var Johannes el. Johan Eriksen fra Trondheim, som fikk en sønn (Olaus Christian)i april 1831 med pike Bergitte Olsdatter. Hun bodde i Bibo u/Våle prestegård. Disse to ble nok aldri gift, så hennes foreldre er jeg også litt usikker på. Iflg. kirkebøkene var disse faddere ved dåpen til Olaus: Karen Johanne Madsdatter Naalen, Karen Marie Larsdatter ??, Ole Boesen Bibo, Hans Svendsen ibid, Lars Nilsen Naalen. Kan Ole Boesen kanskje være hennes far? Han hadde en 'havende' kone i 1812, og det kan jo passe på alderen? (Havende er vel det samme som gravid?) Er det noen som kan hjelpe meg videre. Hilsen Anne-Lise i Holmestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei svigerinne Anne-Lise!Det kunne vært artig å fått litt respons på utrykket 'havende hustru' som står å lese i Våle Bygdebok om gården Bibo s. 836/837. Det er da snakk om en kontrakt skrevet av presten ved overdragelse av plassen Bibo under Våle Prestegård. Setningen er som følger: Skulde tidtnævnte Ole Boesen ved Døden afgaae før sin havende hustrue Olea Adersdatter forbliver hun i roelig besiddelse af Pladsen'. Det vi lurer litt på er om havende i denne sammenheng betyr at hun var gravid?Er det noen som har synspunkter på dette, så blir nok både Anne-Lise og jeg veldig takknemlige!Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser det slik, at i dette tilfellet var ikke poenget om hustruen var gravid eller ikke. Derfor er det lite trolig at presten ville poengtere det.Jeg tipper uttrykket henspeiler på at paret var trolovet. Ei enke ville normalt overta bygselen/plassen ved mannens bortgang. Ei trolovet jente ville ikke ha samme sikkerhet, og jeg vil tro at det er dette som det gis sikkerhet for.Men jeg kan selvsagt ta feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan jo også være som Kristian sier. Havende er ikke et ukjent begrep om graviditet selv i våre dager, men jeg vet ikke om det ble brukt i 1812. Dere får sjekke om de fikk et barn ikke så lenge etter kontrakten ble underskrevet eller om de ble gift like etter. Det vil jo oppklare hva det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket Familysearch, men husk det er ikke helt å stole på da det lå under IGI: Ole Boesen Lund og Olea Andersdt. fikk sønnen Anders dpt. 21/6 1807 i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tenkte 'havende hustru' som noe a la 'blivende hustru'. Ellers vil jeg slutte meg til det Berit skriver i (5) - med opplysninger fra kirkeboka blir det lettere å finne ut hva som er ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei, har fulgt med litt fra sidelinja her om havende, blivende og gravide. Artig. Det 'blivende' barn vi her snakker om kan være min manns tipptippoldemor. Er det noen som har tilgang på kirkebøker fra Våle, Vestfold ca. 1812. Se innlegg 1. Jeg er fortsatt intresert i oppl. om henes barns far Johannes el. Johan fra Tr.heim. Noen tips? Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei igjen Anne-Lise :)Jeg skal en tur på riksarkivet i morra, så jeg tar en titt i kirkebøkene for Våle.... så får vi se om jeg finner noe barn f. omkring 1812. Får bare håpe at det er lesbart...... Skal også se om jeg finner sønnen Anders f. 1807 som Berit Knudsen fant i Family Search.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Liv, og takk for interessen din. Jeg har funnet ytterlige opplysninger ang. Bergitte Olsdtr. som døde i 1843, 38 år gml. Dvs at hun ble født ca 1805. Kanskje ikke i Våle, men jeg tror at hun ble konfirmert i Våle ca 1820? Takker for oppslag i kirkebøkene i Våle, Vestfold Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.