Gå til innhold
Arkivverket

[#20441] Fra Hjartdal i Telemark og Numedal i Buskerud til Andebu i Vestfold.


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

1801 bor JACOB OLSEN, huusbonde, 58 og hands kone MARI HELGESDTR, 39 på Laxechiøn, Haajords annex i Anneboe. Hverken vielsen 27.12.1775 eller Andebu bygdebok bind III side 400 forteller hvor MARI kom fra. Hennes alder 1801 må vel være feil. - Kan Maren/Mari døpt 18.11.1751, foreldre HELGE AMUNDSEN og ELSE TORSDATTER Bråvoll i Andebu være JACOBs kone (A.b.b.II 528)? HELGE og hans far AMUND ERIKSEN kom fra Gåsum i Svene anneks, Flesberg i Buskerud (A.b.b.II 508). - AMUND døde ca 1709 og er vel den samme som omtales som OMUND EIRIKSON i Tov Flatins Flesberg IV side 177 ? JACOB er født i Hjartdal. Foreldre er OLE ELLINGSEN Lofthus og MARGIT JACOBSDATTER Hovdejord (A.b.b.III 400 og Hjartdal b.b. 518 og 519). MARGIT begraves 05.12.1779 fra Lakskjønn i Andebu. OLA ELLINGSON 'født ca 1697 i Numedal?' døde 1747 i Hjartdal. - Kom OLA ELLINGSON fra Numedal? MARGIT JACOBSDATTER Hovdejord var først gift med TARJER SØRENSON Flatland. De hadde en sønn SØREN, født 1723, 'uvisst om han levde opp' (H.b.b. 145). JACOB OLSEN hadde flere 'halvbrorsbarn' fra Hjartdal i Andebu : TORGER, Torjus, Halvor og Inger SØRENSSØNer og -datter (A.b.b.). - Levde SØREN TARJERSON opp og ble han far til ovennevnte barn og hvem var han isåfall gift med? TORGER SØRENSEN og MARIE ABRAHAMSDATTER fra Bøen, Høyjord i Andebu vies 27.12.1783 i Andebu (A.b.b.III 319).TORGER SØRENSEN mand, 38 og hans kone MARI ABRAHAMSDTR, 47 bor 1801 på Søndre Bringager, Bothne i Vestfold. I Botne b.b.I side 344 har noen for hånd rettet TORGERS fødselsår fra ca 1762 til født 1759 og MARI fra ca 1753 til født 1757. TORGER og MARI bor fra 1810 på Ravnås, Vike i Hof i Vestfold. TORGER dør 1829 (Hof b.b.81). MARI begraves i Hof 19.03.1814, 57 år gammel. Jeg har ikke funnet MARI/MARIE døpt eller konfirmert i Andebu, og ikke døpt i Vestfold på IGI kortene. - Hvor kom MARI/MARIE ABARAHAMSDATTER fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg ville sjekket faddere til barna for om mulig å finne slektninger av Mari Helgesdatter og Mari Abrahamsdatter.Ellers anbefaler jeg at du deler opp innleggene i avsnitt. Avsnitt lages ved å legge inn to linjeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei Ketil! Takk for dine tips.For å ta det siste først. Jeg ble meget skuffet da jeg så hvordan systemet misshandlet mitt innlegg. I den lille 'innleggsruten' startet jeg hver historie med ny linje. Det etterfølgende spørsmålet med en tankestrek på en ny linje. Det er første gang jeg prøver dette forumet og jeg var ikke klar over at systemet bare pakker teksten sammen uten å ta hensyn til at teksten inneholder nye linjer.At bl.a. faddere kan være en hjelp kjenner jeg til. Det er kanskje mer et spørsmål om hvor ofte en kan besøke f.eks. Vestfoldrommet på Tønsberg bibliotek eller slektsrommet på Stokke bibliotek i den hvileløse letingen etter aner. I den sammenheng har jeg også hatt nytte av dine sider Vestfoldslekt.Når det gjelder MARI HELGESDATTER var hun langt på vei godtatt som min på grunnlag av oppkalling.JACOB OLSEN og MARI HELGESDATTER hadde følgende barn: Margit døpt 21.08.1776 oppkallt etter farmor , Else døpt 10.05.1778 oppkallt etter mormor , Ole døpt 19.05.1782 oppkallt etter farfar , Anne døpt 24.01.1786 , Helge døpt 09.11.1788 oppkallt etter morfar , Torger døpt 26.12.1790 , Gunhild døpt 14.10.1792.Andebu bygdebok nevner i tillegg 3 barn som døde unge. Jeg har funnet en av dem , Helge døpt 20.01.1785.Jeg hadde ikke alle faddere på plass da jeg skrev mitt første innlegg. De fleste faddere ser ut til å være naboer og Jacobs slekt. Mari, født på Bråvoll 1751, hadde bare en halvsøster Anne, som døde 1750. Maris foreldre døde også tidlig. Men ved Margits dåp er Marj Brovald nevnt. Dette må være Mari Kristendatter, født på Kolkinn, hustru til bruker på Bråvoll fra 1771 - 1801, og hun er søskenbarn til Mari Helgesdatter.Når det gjelder MARI ABRAHAMSDATTER har jeg fortsatt ingen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.