Gå til innhold
Arkivverket

[#20448] Marthe D(orthea?) Hermansdtr på Vold i Solum f ca 1825


Gjest A Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg finner ei Marte Dorthea født 7/10-1826, døpt 5/11. Foreldrene er Johan Herman Halvorsen og Maren And.(ersdatter?) Vold.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Faren er ganske sikkert den Herman Halvorsen som du har funnet fram til. Han er døpt som Johan Herman Halvorsen den 24. desember 1786, foreldrene er Halvor Anundsen og Birthe Johansdatter. Dette paret ser ikke ut til å være gift i Solum, så formodentlig er de innflyttere.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Hjertelig takk!Navnene Halvor og Anun i forskjellige varianter i 1801 peker statistisk fortsatt mot Telemark (Bøe eller Hierdal el a). Etterkommere giftet seg forresten inn i Bø-slekt.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nils er født 23. juni 1823, foreldre er Tosten Jansen og Live Nilsdatter Bolvigejet (Solum 4, side 76). Torsten er sikkert samme mannen som jeg har i slektsdatabasen min her: LenkeTorsten var som du ser gift første gang i 1806 med Anne Veljordsdatter. Jeg finner ikke giftermålet med Liv i Solum, så de har nok giftet seg et annet sted. Det mest nærliggende er Bamble.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne i. Hansen

dette er hva jeg har i mine papirer.Johan herman Halvorsen (min tipp tipp oldefar) f. 1787 i Solum, dpt. 4de søndag i advent 1787 d. 18-11-1864 g.m. Maren Olsdatter f. 1792 Barn: Jørgen hermansen f. 20-10-1833 Solum 2. Johanne Marie g.m. Nils Slettemo. 3. Bolette g.m. Jon Hegna. 4. Dorthea mulig dette er henne du leter etter 5. Karen f. 29-3-1836 g.m. Hans Olsen. 6. Anund f. 1823. 7. Halvor. 8. Ole g.m. Gunhild? 9. Sven fermann Hermansen f. 8-3-1829 g.m. Jacobine Marianne f. 25-1-1822. Har en god del papirer liggende skal prøve å få sjekket dette senere i dag. eller du kan sende meg en mail så kan du få mitt tlf.nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Takk Marianne - jeg har ikke mer enn det du ser over her. Opplysningene om mor hennes stemmer ikke helt, da det et sted står Maren And. og hos deg Maren Olsd. (dette er forøvrig slekta til en god venn av meg).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne i. Hansen

Hei. Nå har jeg funnet de gamle papirene mine om slekten Hermansen. det stemmer det at Marthe Dorthe er datter av Johan Herman Halvorsen og Maren Olsdtr.Fermann sitat. Masovnsmester Herman(kalte seg noe ganger det) Halvorsen på Vold og hustru Maren Olsd.Fermann hadde 6 barn. Tar bare med Dorthe Hermansen (sitat)g.m. Nils Torstensen 3 barn 1. Johan Torstensen, Arendal, 2. Tommine g.m. snekker Bjåland, Porsgrunn. 3. Hanna g.m. Tuppesen (merkelig navn viss jeg leser riktig)1 barn fetter av Margit Persen, 4. Arne Torstensen ingeniør.vet ikke hvem som har skrevet disse papirene.har en del mere viss du er intresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det med Maren And. kan du sikkert bare glemme. Enten er det jeg som har feiltydet, eller så har presten slurvet. Jeg ser ofte at det står feil farsnavn på mødrene i kirkebøkene.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Mange takk - finnes det opplysninger om foreldre til Maren Fermann? Det er ikke så mange Ferman å finne i aktuelt område via FamilySearch, men jeg finner ei i Solum og flere i Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

...det ser forresten ut til at navnet Andreas går igjen hos Ferman i Kragerø, så det er kanskje Maren And.(reasdtr) som er riktig likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne I.Hansen

Maren Olsd. Fermann f. 1792 foreldre Ole Svendsen fermann f. 1751 g 4-6-1784 m. kongebrev, Gunhild Andersdatter f. 1754 d. 1784. Har litt av vært om slekten, men du kan maile meg å få tlf.nr. mitt for det blir så mye a skrive her. Så kan jeg eventuelt kopiere de papirene du er intresert i å sende de til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Jeg har jo ikke din mail-adresse, og jeg tror ikke det er så lurt å legge den ut heller (pga spam), men har du flere generasjoner av Fermann, så ville jeg satt stor pris på å få de satt opp her - i all enkelhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

...fant forresten en sergeant Lars Berg fra Annebo som ble trolovet i Eidanger i 1752 med jomfru Maren Fermand. Så finner jeg Severin Ferman som i 1756 var kaptein i Eidanger, og som i 1765 holdt sesjon på Osebakken (Porsgrunn) som major...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hasen

heisann Jeg har ca.80 sider om fam. fermann har også gjort litt videre undersøkelser, noen i vår fam. eier noen veldig gamle papirer jeg har kopi av noen av dem. Setter min mail adr. her lettere å snakke en å skrive og forklare her. marhanse@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne I. Hansen

HeiJeg har et bilde på veggen av hennes bror Jørgen Hermansen og hans kone Live Aasoldsdatter de hadde 19barn 16 av de levde opp. Live var i sin tid bestyrer av Kilebygdens forbruksforening , Vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Takk skal du ha - jeg setter nå opp det jeg så langt har funnet om slekta til min gamle venn. Så får vedkommende oppsettet samt mail-adressen din og kan eventuelt ta nærmere kontakt.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne I.Hansen

Skriver litt her om forfedre til Maren Olsdtr. mor til Marthe Dorthea.Tar bare m. far siden Foreldre til Maren Ole Svendsen fca. 1751 g. 4-6-1784 i Solum m. Gunhild Andersdtr. f. 1754 d. 1784. Foreldre til Ole, Sven Olsen Fermann f. 1718(Brunlanes?) g. 1748 m. Marthe Andersdtr. Torp f. 1708 d. 1751. Her stopper det videre m. foreldre til Sven. jeg har gjort flere undersøkelser har også fått god hjelp til dette.Far kan være major Severin fermann eller den eldste vi har i papirene Ole Søfrensen Fermann.Han bodde på Bragernes og flyttet derfra ingen vet hvor det er heller ikke født noen barn i hans ekteskap de nærmeste årene etter hans vielse.Heller ikke noe skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne I.Hansen

Tilbake til den eldste i slekten Sven Olsen Fermann. Skriver litt av kontrakten han hadde m. familien Løvenskiold. Sven opprettet i 1766 en kontrakt m. kanselliråd Bartholommus Herman Leopoldus Løvenskiold. I følge dette meget høytidelige dokument ( en i fam. som har orginalen) skal Sven O. fermann forestå bygging og drift av masovnen på Bolvig. Under avsnitt om oppførelse av ny masovn heter det 'Jeg forskrev en kyndig mars mester denne mars mester syntes ansatt i 1766 iflg. innskrift på masovnen. Min marsemester fikk jeg fra Laurvigen hvor han staset i 20 år, en redelig, edruelig og ikke uerfaren mand, der jeg lønner vel og som en dyrbar venn behandler. Med han har jeg opprettet en lovlig kontrakt at han og hans sønner bestandig skulde blive ved værket og hans eldste sønn nu hyttedrengen der i alle ting ligner sin værdige fader,de er tillige formere. Masovnmesteren hadde i lønn 24 rdl. i mnd. hyttedrengen (sønnen) hadde 8rdl.Masovnmesteren hadde ca. samme lønn som fuldmektigen v. Bolvig. I kontrakten står det også at masovnsmesteren hadde fritt hus og fritt 'koen furasje) i egen bolig på Vold. Dette huset eksisterte i 1972. Har masse mer i mine papire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Hjertelig takk, Marianne - veldig interessant!Er det Løvenskiold som omtaler Sven Fermann som masovnmester, eller er det Fermann som har innhentet masovnmester fra Laurvig (sannsynligvis fra jernverket på Langestrand)?Du vet ikke hvor Fermann-navnet opprinnelig kommer fra? Skal man dømme etter forekomster i FamilySearch, så er det ikke tvil om at Tyskland er stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.