Gå til innhold
Arkivverket

[#20450] Etternavnet Vondeavic


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Johan Oluf Hermanson f 1866 el. 1876 og hans søster Karoline gift Malmberg f 1871 skal ha en mor med Etternavnet Vondeavic. Hun er sannsynelig av Romani folket. Johan og Karoline er født i Sverige(Muligens Helsingland), men det går rykter om aner fra Russland og Romania også. Har noen vært borti dette etternavnet? Karoline bodde en stund i Skjerstad i Nordland,før hun emigrerte til Canada i 1902, mens Johan Oluf kom til Harstad. Han var handelsreisende, og det sies at han fikk mange uekte barn. Alle opplysninger er av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest A Rønning

Det synes litt merkelig at det ikke kommer opp et eneste treff i hele verden på dette navnet (Google). Kanskje er det en annen skrivemåte, f.eks. 'Van der Vic', 'von Deavic' e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det lille som man til slutt kan bidra med er at det sjeldne etternavnet Wandowich finnes i USA & Canada.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei Knud! Den linken med 2 ganger Karoline Malmberg er den samme. Visste dette. Du nevner at navnet Vondeavic er nevnt flere ganger i dette fora. Jeg søker, men får bare opp mitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Ja, det er jo jeg som har vært med å lage den diskusjonen på Røtter. Margaret er en som hjelper familien å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Vadovic er i hvert fall et tsjekkisk navn, så det er nok et navn fra den (slaviske) kanten av europa (-vic, -vitch etc. er jo en typisk slavisk endelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Det må være ganske spesielt dersom en så spesiell, utenlandsk skrivemåte som Vondeavic er brakt hit uten noen form for forvanskning allerede rundt 1860. Kan det skyldes at vedkommende har hatt med seg dokumenter som pass, fødselsattest e. a.? I så fall har navnet trolig opprinnelse i et land med latinsk alfabet og etablert slaviskspråklig embetsverk på den tiden dokumentene ble utstedt. Jeg ville anbefale et spørsmål på newsgruppa no.fag.spraak.diverse. Det er sikkert noen der som klarer å analysere seg fram til hvor navnet kommer fra. Og så kan du selvsagt kryssposte til no.fritid.slektsforsking.etterlysing så slektsforskerne også får fulgt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Noen opplysninger: - Johan Vilhelm Malmberg, f.? i Uppsala, Sverige, d.?,gift med- Karoline Jakobine Amalie Jacobsen Forselius, f.27.11.1876 i Kvelde i Hedrum, døpt:11.03.1877 i Hedrum kirke, konfirmert: 1890, d.?Barn: - 1.Hilda Johansdatter Malmberg (f.1888 i Sverige). - 2.Gustava Vilhelmine Johansdatter Malmberg (f.05.11.1890 i Trndheim, døpt: 04.01.1891).Karoline har vært sammen med tre menn som jeg har oversikt over. Etter det jeg vet så hadde hun ingen barn med de to andre tidligere mennene. Karoline var datter av: Benjamin Forselius Jacobsen Holmberg og Karoline Andersdatter. Jeg har også videre slekt bakover på foreldrene, om det skulle være av interesse!!!Du nevner denne broren som skal hete Johan Oluf Hermansson. Det må i såfall være en halvbror? Om han så ikke tok seg et vilt fremmed navn da! Dette Vondeavic- navnet som du forteller om kan jo være et oppdiktet navn. Det er jo mange historier som bare er oppspinn. Men selvfølgelig, det kan være noe i det også...Håper dette kunne være til noe hjelp for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Takk for tilbakemeldingen. Ble litt forvirra. I folketellinga i 1900 og i Emmigrantprotokoll fra Trondheim i 1902 står det at Karoline er født i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det er ikke første gang jeg ser at folk tuller litt med navn, fødselsår / alder og fødested. Blant reisende skjedde vell dette oftere for at de skulle skjule seg for 'misjon' og resten av samfunnet. Det var tøft å være tater mange steder!Går det greit om jeg sender deg fult slektstre på mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Karoline var sammen med tre menn:-1.Tore Heindal (f.1874 i Valestrand), -2.Johan Aksel August Algodt Johansen (f.1867 i Våler, Hedmark - d. etter 1926 - Sønn av Stor-Johan og Ulla). -3.Johan Vilhelm Malmberg (f.1866 i Uppsala, Sverige - 1922 i Canada).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Har nå fått vite at Johan Oluf Hermansen f 1866 i Sverige også gikk under navnet Johan Oluf Karlsen Forselius. Foreldrene er sannsynelig Herman Fredriksen Forselius og Anne Sofie Bystrøm f 1842 i Grue og død 1926 i Singsås.Karoline er det to mulige fedre Benjamin Forselius Jocobsen og Jon Oluf Dilsbo Forselius. Den siste skal ha vært sammen med Ann Sofie. Kanskje disse ikke var søsken alikevell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.