Gå til innhold
Arkivverket

[#20455] Mari Paulsdatter, gift 1804, Vågå


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Mari Paulsdatter giftet seg med Johannes Olsen Sørlien (1762-1837) i Vågå 8.11.1804, og bosatte seg på Lalm (Bolstadløkken). Hvor kom Mari fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I FT1801 finner jeg to 'passende' Mari Paulsdatter: en Mari på Blessom, 16 år, datter av Paul Paulsen og Rønnog Eriksdatter, og en Mari på Holbø, 17 år, datter av Paul Hansen og Kari Andersdatter. Kan det være en av disse ?I FamilySearch finner jeg også to Mari som gifter seg: 'min' Mari som gifter seg 8.11.1804 med Johannes Olsen, og en Mari som gifter seg med Johans Andersen 16.11.1810. Men hvem er hvem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Hei, Trond Det er nok ingen av de to du nevner. Mari Pålsdtr f 1789 fra N. Blessum var gift med Johannes Mo. Mari Pålsdtr Holbø f 1784 ble gift med Johannes Andersen Sunde.Men begge disse hadde eldre søtre som også ble kalt Mari. Mari d.e. Blessum tipper jeg at døde ung da jeg ikke finner henne i ft1801.Mari d.e. Holbø f 1776 har jeg større tro på at det kan være. Finner heller ikke henne i ft-1801 i Vågå, så det er mulig hun døde ung eller var utenbygds i tjeneste. Aldersmessig så passer hun bedre, og brukeren på Bolstad (som Johannes trolig var da de giftet seg) var nok et passende gifte. Men jeg har ingen sikre holdepunkter, så jeg ville ha sjekket hvem som var kausjonister ved giftemålet, evt. om en finner henne på listen over døde før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

På gården Slette i Heidal var det i 1822 skifte etter en Østen Olsen Slette, død 85 år gammel. Han var tydeligvis barnløs, for det er hans søsken som er oppført som arvinger.Blant disse var en bror Paul Olsen, men han var død tidligere. Hans arvepart gikk derfor videre til hans to døtre som ifølge skiftet var:Kari Paulsdtr. gift med Jacob Johannesen Hattremseie, Lesja, ogMari Paulsdtr. gift med Johannes Olsen Bolstadløkken. I bygdeboka for Lesja står det under Stor-Avdem i tidsrommet 1788-1792 (bind 2, side 546): Pål Olsen fra Slette i Heidalen kom nok hit og dreiv ene halvparten av Stor-Avdem fra 1787-88. Han er nevnt siste gangen i 1796 (forlover v.g.m.) Det var trolig søsteren hans som kom til Hattremsøye.Nå vet vi fra skifte at det ikke var søsteren, men datteren som kom til Hattremsøye. Kari ble døpt i Heidal som Paul Slettes dåpsbarn i 1761.Verre er det å finne Mari. Hun døde i hvert fall på Bolstadløkken i 1852, 83 år gammel, noe som skulle antyde at hun var født ca. 1769. Men jeg kan ikke finne Paul Slette, evnt. en Paul Olsen som døpte ei datter Mari i Vågå i perioden 1768-72.Vel, hun er i det minste identifisert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk skal du ha, Aud.Jeg fant en Mari Paulsdatter døpt 19.11.1769, datter av Paul Selsjord. Det stemmer tidsmessig, men om denne Paul var en Olsen vet jeg ikke.Videre fant jeg et giftermål mellom en Paul Olsen og Kari Olsdatter i Vågå 13.10.1760. Det stemmer også tidsmessig, men det er et par giftemål til på 1750-tallet som kan være mulige.Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Ja, da kom vi et langt skritt videre. Pål Slette/Avdem f.ca 1729 var sønn til Ole Olsen Slette og Kari Pålsdtr f.Tolstad. Han giftet seg med Kari Olsdtr f.Faukstad. I tillegg til Kari, skal de ha hatt to døtre Rønnaug I og II født 1763 og 1764. Pål druknet på Lesjavatnet. Alt dette ifølge Pål Ø. Kvarberg 'Slekter i Vågå og Lom'Kari Olsdtr Faukstad er muligens den Kari, datter til Ole Fredriksen Faukstad-Ni.Sø døpt 17. feb 1740. Har ikke funnet bekreftende info om de to Rønnaugene. Ser at en Pål Kaggerud hadde to Rønnauger født på denne tiden, så kanskje bodde Pål Slette her.... Men det er også en annen Pål Kaggerud så det er usikkert.Finner heller barnedåp for noen Mari som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund,Da regner jeg med at Kari Pålsdatter var et av barna til Pål Hansen Taulstad (1652-1739) ? (Så er vi på Taulstad igjen ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

... og er Ole Olsen Slette sønn av Ole Pedersen Slette, f. ca. 1645 og Mari Tostensdatter Hjelle, f. ca. 1650 ? Eller er det en generasjon til imellom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

HeiUten å ha heftene foran meg nå - men jeg lurer på om ikke (en del av?) disse menneskene er nevnt i A. Thomles artikler om Gudbrandsdalsslektene Bratt og Bjørnson m fl i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind I og II (spesialt det siste). Håper jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Etter å ha undersøkt litt fant jeg svaret på spørsmålene / hypotesene mine i innlegg 7 og 8 selv. Både koblingen til Taulstad og Slette var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Panteboken forteller at Paul Olsen Slette den 16. mars 1768 kjøpte Selsjord av enken etter Ole Dampe.Det bekrefter at den Mari du fant døpt 19/11-1769 som Paul Selsjords dåpsbarn, er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund,Iflg E.Hougen (NST 13 s 303) var Mari datter av Ole Fredriksen Faukstad (f ca. 1715). Dermed er det bare å følge Faukstad-slekta bakover til Kleppe og List.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

... og kona til Ole Fredriksen, Kari Hansdatter (1721-1806), kom fra Snerle. Her kan slekta også følges langt bakover (Einangen, Bjørnstad, Heringstad, Melby).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torgrim Hegdal

Har ikke vært inne på brukarforumet før, og ser at siste innlegg på dette tema var før påske. Forsøker likevel med noen spørsmål/kommentarer om Mari Paulsdatter. Det er endel som er uklart i 'livssoga' hennes.Hva skjedde når familien flytta fra Selsjord? Var det vår Mari P. som ble konfirmert i Heidal i 1783, 14 år gammel?Hva skjedde når familien flytta fra Stor-Avdem? Var det foreldrene til Mari P. som var husmansfolk under Hattrem i 1801, og faren som døde der i 1803?Det var nevnt at Mari P. døde i Bolstadløkken, men ifølge kirkeboka bodde hun da på Bolstad. Forklaringa finner en kanskje i føderådsbrevet fra 1812 der ektemannen Johannes overlater bygselen på Bolstad til broren Svein mot at denne og etterkommerne tar hånd om Johannes og Mari og at de to får plassen Bolstadløkken. Johannes dør i 1837, og sønnen Ola overtar plassen mens Mari flytter tilbake til ei god føderåd hos svogeren på Bolstad. Dette er bare en hypotese.Så langt Mari P., men hvem var svigermora hennes som var gift med Ola Sveinson Sørlien (1730-1804)?Dette bør kanskje legges inn som nytt tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Ole Svendsen Sørlien 1730-1804, ble gift i Ringebu 1761 med Mari Hansdatter Høye f. 1732, datter av Hans Guttormsen Høye 1690-1772 og h. Ingeborg Håkonsd. Guttu 1707-1786. Hans Guttormsen stammer visstnok fra Brattslekta på Bjølstad i Heidalen.Hilsen Gunvor Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.