Gå til innhold
Arkivverket

[#20459] Rødøysaken


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Jeg kom tilfeldigvis nylig over litt om den såkalte 'Rødøysaken', uten at jeg skal gå nærmere inn på det her. Forstår at det ennå er noe ømtålig stoff. Er det noen som vet om det er skrevet noe om Rødøysaken, eller må en sette seg ned med mikrofilm og lese gamle aviser fra 80 år tilbake? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Det er skrevet ganske mye om saken, men ikke noe som er publisert. Ta kontakt med undertegnede direkte johan.mathisen@c2i.net. mvh Jm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Trond Aakvik

Jeg ser at du har en forseggjort og seriøs hjemmeside om slektshistorie. Om Rødøysaken tilbyr jeg deg et samarbeide. Jeg har noe stoff, men ikke mye. Dersom du skaffer rettsprotokoller fra Trondheim, skal jeg gå gjennom alle aktuelle nummer av Nordlandsposten for 1920-tallet. Og i tillegg se litt på et tipset spor i referater fra kommunestyret her. Så kan vi sammen nøste opp i saken og kanskje lage en artikkel. Mvh Trond Aakvik, lektortaakvi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Har allerede fått flere e-poster om hva Rødøysaken dreier seg om. Så med min holdning til stor lokalhistorisk åpenhet i kilder vedelegges et avsnitt i en større artikkel jeg har skrevet. Det er å håpe at andre lesere kan komme med sine bidrag i saken.RødøysakenDet å forstå 1930-tallets Rødøy lar seg ikke gjøre uten å rette det lokalhistoriske speilet mot nær fortid. Og la meg straks slå an tonen ved å sitere avisa Nordland den 30. november 1932: ”Saken som vi utførlig har referert, og som er landskjent under navnet av den store Rødøy-sak, har avsløret en kjæde av forbrydelser, kløktig planlagt og dristig utført gjennom et meget langt tidsrum.” Tolv dager før hadde avisa som hovedoppslag med fete overskrifter under hverandre:”Dom i Rødøysaken. Samtlige tiltalte kjendt skyldig. Vaageng idømt 3 aar, Kristensen, Vasdalsvik, 1 ½ aar, og Nils Christensen, Rødøy, 5 aars fængsel.” Tegning i avisen Nordland. Uvanlig for den tiden og viser hvor stor denne saken var.Rødøy-saken dreide seg om ildspåsetting og forsikringssvindel og virket svært splittende på befolkningen slik det fremgår av et anonymt leserinnlegg i avisa: ”…de familier som er blit fordrevet fra sit naboskap..” I en liten kommune med rundt tre tusen innbyggere skapte saken mye vondt blod, mistenksomhet og fiendskap. ”En nabo” avsluttet sitt avisinnlegg med ”Lagmandsretten har bygget sin domsavsigelse paa indicier. Paa indicier kan justismord begåes.” Han fikk et kraftig motsvar fra en annen rødøyfjerding, og på den tiden var terskelen for injurier svært høy: ”Herskersyke, maktbegjær, mistenksomhet og forfølgelsessyke var nok fremtrædende træk i mandens karakter.”Denne saken ville neppe i vår tid skapt overskrifter som ”Rødøy-dramaet”, ei heller fått konsekvenser i årevis etter. Men det fikk den og en mer dyster start på et nytt tiår kunne ikke innbyggerne ha fått enn det som skjer den 11. januar 1930. Lenge hadde ryktene svirret etter mannens plutselige død, og i tillegg hevdet kona at ”en god del penger gjemt i et skrin” var blitt borte samtidig. Blant folk var morderen allerede utpekt; han hadde jo noen år tidligere sittet tre år i fengsel for ildspåsettelse. Så sorenskriveren i Rana hadde beordret to leger til å foreta rettslig likskue og obduksjon. Over hele kommunen dvelte en dyster stemning denne vinterdagen og lensmannen var parat til utrykning. Det slapp han, men episoden viser hvor giftig lokalsamfunnet Rødøy var blitt.Rødøy-saken fikk også et annet etterspill på 1930-tallet. Enkemannen Jens Lossius, eier av Rødøy handelssted, gikk bort en sommerdag i 1933 og som barnløs hadde han sørget for at den dømte svogeren Nils Christensen skulle være enearving. Prokurist Christensen fikk ingen langvarig glede av arven, for et drøyt år senere avgår han selv ved døden og en dødsboauksjon i 15 dager finner sted. Handelsstedets oppløsning virket så truende på hele lokalsamfunnets infrastruktur at herredsstyret sender en henstilling til panthaveren Norges Banks avdeling i Bodø og kirkedepartementet. Sistnevnte grunnet at Losvika var en husmannsplass under kirken. Fra Rødøy herredsstyre 1935Også Rødøy herred hadde fordringer i Lossius/Christensens dødsbo. Over vises vedtak i herredsstyret i august 1935.I protokollen for ”Rødøy fisker- og arbeiderparti” vil en i 1936 se en ny underskrift; Oleiv Rossvoll (1902 – 1985). Han er mannen som tidligere på året kommer fra Målselv, kjøper handelsstedet og får det hele i gjenge på nytt.

bilete0649.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Ber folk helst svare på Brukarforum og ikke min e-postadresse. Dette for allmenn opplysning - så betent er vel ikke denne saken helt fra 1920-tallet. Har fått opplysninger om noen skjulte aksjer i Sørafrika i en appelsinplantasje av prokurist Christensen. Ja, hvor skal denne historien ende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Da jeg for to år siden tok opp denne saken her på DA, så var det av ren nysgjerrighet. Jeg kom tilfeldigvis over denne saken, og da jeg begynte å spørre noen i Rødøy om hva saken gjaldt, så hadde de ikke hørt om den. Det ble da klart for meg at når 'oppegående' folk ikke hadde hørt om noe som skjedde for bare 80 år siden, så måtte det være fordi denne saken var dysset ned. Derfor mitt spørsmål. Takk til Trond Aakvik for respons. Kanskje kan vi komme til bunns i denne saken? Jeg skal prøve å få tak i noen kilder, så får vi holde kontakten. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.