Gå til innhold
Arkivverket

[#20466] Ragnild Syversdatter Brustuens 5 leiermål før 1837, Vågå


Gjest Lisa Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisa Morken

Da min oldefar, Ole Andersen Brustuen, ble født 10.06.1837, var det hans mors 6. leiermål. Hvis de levde opp, hadde han altså 5 halvsøsken. Jeg er interessert i å få vite alt om disse, hvis mulig.(I følge Norddalsarkivet kom Ragnild fra Brustugu under Lye. Hennes foreldre kan være Syver Bakken og Anne Einarsdatter. Videre er det mulig at det er Ragnild som dør 08.04.1872 som legdslem i Tronstugun.)Takknemlig for tips om de fem som var født før 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Det ser ut til at du bor i Oslo. Jeg anbefaler en tur på Riksarkivet. Her er åpningstidene: Lenke.Kirkebøkene for Vågå vel gi deg svar på det du søker etter.Hennes 6. leiermål gikk nok ikke øvrigheta upåaktet hen. Det er mulig at hun måtte sone en straff på Tukthuset for sine 'synder'. Det kan du finne ut av i fangeprotokollen og sakens akter. Spør de som sitter i skranken. Saksaktene gir ofte mange slektshistoriske opplysninger. Du må se på fangeprotokollen først. Der står saksnummeret. Fangeprotokollene har alfabetisk register og er lett å finne frem i.Jeg vet ikke om de fra Vågå kom på tukthuset i Christiania, men det er vel verd å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Takk for tipset. 6 leiermål var nok litt i meste laget, det har du helt rett i. Skal undersøke det samtidig som jeg tar meg en tur for å kikke i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.