Gå til innhold
Arkivverket

[#20468] Slægten Molbech/Molbek/Molbak o.lign. i Danmark og Norge


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Sadelmager i Christiania Andreas Jensen, død 1780 i sit 73. år synes at være den første i min slægt, der antog navnet Molbech. Han havde 7 børn hvoraf flg. kendes: 1. Borger i Christiania Jens Andersen Molbech 2. Sadelmager på Bragenæs Jørgen Andersen Molbech (ca. 1741-1788) 3. Hans Anton Molbech død 1786 4. Professor i Danmark Johan Christian Molbech (1744-1824).Jeg ville gerne vide noget mere om Andreas Jensen, der antog navnet Molbech. 2 af hans sønner hedder Andersen som mellemnavn. Kan det betyde, at Andreas i virkeligheden hed Anders til fornavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Jeg har fået oplyst, at sadelmageren i Christiania rent faktisk hed Anders Jensen. Han var aktiv i 1731 hvilket dette link viser: Lenke Jer er stadig meget interesseret i at få oplyst, hvornår og hvor han blev født. Hvad hans hustru hed og også gerne lidt om hans børn.Med venlig hilsenIb Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Molbech i Vinger sogn 1700 tallet. Har kansje ikke noe med ditt spørsmål, men kan kansje være av interesse allikevel. Vaktmesterløynant Anders Mogensen Molbech og Sara Frantzd.Cold. 12/7.1707 Copulerede effter øffrighedens tilladelse hiemme i huuset'. (Dtr. av sognepr. Cold i Vinger sogn).I 1718 var Andes Mogensen Molbech Regiments kvartermester ved det Oplandske regiment. Barn: Anne Marie 1701, Berthe Dorthea 1703, Johan 1705, Frants 1707, Bastina 1710, død 1715, druknet i en brønn. Frantz 1710-1718, Johan Otto 1714, Anne Margrethe 1715-1718, Mogens 1716-1718, Inger Cathrine 1718 og Frantz Mogens 1721. Anders Molbech's første kone er ikke gravlagt i Vinger. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Som noen vil kjenne til var Anders Molbech's første kone Bastine Johansdatter Stenkuhl, datter av Johan Johansen Stenkuhl som var fogd i Østerdalen Solør og Odalen 1665. Stemmer det at hun ikke er gravlagt i Vinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fra kirkebok for Vår Frelsers kirke i Christiania, bd. 3, 1731-1743: Brude=Wielser Anno 1731 Februarius20de Andreas Jensen Sadelmager og Anna Elisabeth Hansdaatter copulerede i Kirken.I lenken i et innlegg ovenfor vises det til en borgerbrevsprotokoll for Christiania fra 1745, der det innføres - i utgaven her på DA/DP - navnet 'Anders Jensen Jensen*'. Asteriksen (*) står vel for at navnet er satt inn av skriveren av databasen. Et godt eksempel på databasenes 'tyranni'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Bastina Johansd. Stenkul, vaktmesterløytnant Anders Molbechs hustru 25 år 6 m. begr. 15.1.1706 i Vinger. Kom ikke frem ved mitt første søk i basen. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Der finnes Dokumentasjonen vdr. Borgerbrevprotokollen.Alle -sen namn er konsekvent ført opp som patronym, også der dette er noko tvilsomt. Til dømes er Ibsen meir eit slektsnamn enn eit patronym. Til gjengjeld er alle patronym kopiert til etternamnsfeltet (og markert med ein etterfølgjande asterisk - *) der etternamn mangla,Fortolker det sådan at Patronymet (Jens'es) ant.ikke manglet men slektsnavnet.Sadelmageren Jørgen Andersen Molbech på Bragernæs i Drammen var gift med Marie Christoffersen Vegner 16.april 1782, en datter av dem var til opdragelse på Onsøe 1801, hos sin mors søster: Amt Prestegjeld Sokn Gard 40 Smaalehnene Onsøe Onsøe Onsøe Præstegaard Førenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstatus Alder Sivilstand Yrke Merknad Kjønn 409 Emmich Hierm Huusbonde 44 Gift 1. gang Sognepræst og forligelses commissaire M 410 Marthe Wegener Hans kone 48 Gift 1. gang K 411 Lars Zacharias Deres søn 8 Ugivt M 412 Ingeborg Maria Hendes moder 77 Enke 1. gang Til ophold Fød wegener K 413 Andrea Elisabet Molbech Hendes søsterdatter 16 Ugivt Til opdragelseHun bliver gift med Postmester Hans Olsen i Moss.Hvis det kan bidra til ytterligere opplysninger om slekten Molbech i Norge.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Christiania borgerbok 1698-1799, utg. av S. H. Finne-Grønn (1921), har s. 9 innførselen om at 'Anders Jensen, 21 decbr. 1721 [fokk borgerbrev fra Christiania magistrat som] sadelmager, anvist 23 marts 1745 [for Christiania magistrat].'Etableringen av faste -sen-navn (som slektsnavn) tar til i Norge omkring 1720-1740. Vi kan derfor ikke vite om 'Jensen' i dette tilfellet er et fast slektsnavn eller et patronym. Lar det seg påvise at hans far het 'Jens' (noe som jeg regner med), må (er) Jensen være en patronym, og derved ikke noe slektsnavn. Da hadde han ikke slektsnavn i det hele tatt. Det er ikke treffende å si at slektsnavnet 'manglet', når vedkommende ikke hadde slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Det er ikke let med navne. Jeg mente at have fået dokumenteret, at det var en Anders Jensen jeg søgte, Men nu skriver Tore H Vigerust fra kirkebogen for Vår Frelsers kirke i Christiania om Sadelmager Andreas Jensen, der bliver gift med Anna Elisabeth Hansdatter. Hed han Andreas eller Anders. Brugte han/man det ene eller det andet alt efter hvad man var i humør til? Eller det er vel ikke så indviklet,at der er tale om 2 personer.Jeg minder om, at jeg søger en far og mor til en børneflok på 7, hvoraf man kender navnene på de 4 (se første indlæg). Han antager navnet Molbech - og dermed kan man måske konkludere, at Jensen i dette tilfælde ikke er et fast slægtsnavn.Hvorfor, han vælger navnet Molbech, er meget interessant. Man har hidtil troet, at han var den første, der tog det navn, men som man kan se her i debatten, har der været andre Molbech'ere tidligere. Var det tilladt at tage andres slægtsnavne, eller vil man kunne finde en forbindelse mellem denne Jensen og andre Molbech'ere? mvh Ib Molbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg mener at vi trygt kan gå ut i fra at det kun er tale om *en* salmaker i alle disse nevnte kildene, som vekselvis kalles Andreas og Anders. Da antar jeg også at han i utgangspunktet het Andreas, men at navnet ble forenklet / fornorsket til Anders, noe en især ser i barnas patronym.Det er nok en grunn, en rimelig forklaring, på valget av navnet Molbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.