Gå til innhold
Arkivverket

[#20475] Hadde disse en søn som het Haftor Olsen ?


Gjest maybritt engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Lurte på om det er mulig å finne ut om dette ekteparet : Haftor Olaus Andreasen f. 1842 ST. og Elen Jørgine Andersdatter f. 1842 Ørland.ST. LINKLenke hadde de en sønn til som het Haftor Ols.?? Han jobbet ved jærnbanen og giftet seg med en Amalie fra Oslo. Flyttet så til Sørlandet ?Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket på FS, men det var ingen der som passet.Dette ekteparet hadde disse barna, men det vil ikke si at de ikke hadde andre barn.1. Alberth Augustinus HAFTORSEN - M Birth/Christening: 15 Feb 1872 Froya, Sor-Trondelag, Norway 2. Maren Anna HAFTORSDATTER - Birth/Christening: 15 Sep 1875 Froya, Sor-Trondelag, Norwaymvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier ingen ting om når han ble født eller hvor. Det høres ikke riktig ut med Olsen da jo faren ikke har det navnet. Han burde da ha hett Haftorsen eller Andreassen om han skulle vært sønn av dette ekteparet.Det finnes en del Haftor Olsen i 1900, og alle disse burde være enkle å finne ut av da de enten er for gamle eller så bor de hjemme hos foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei!Jeg vet svært lite annet en at han het Haftor Olsen og at han kom fra Trøndelag. Han fikk en sønn i første ekteskap med Amalie fra Oslo, som het Helfred Ørnulf Olsen F. 1903( min bestefar)og en datter som het Amalie. I det andre ekteskape( Arendal) fikk han en datter med navnet Inger. Tenkte gjerne at noen av navna til barna var det samme som en av evnt.foreldrene ? De brukte gjerne oppkallelse på den tiden. jeg er klar over at det nærmeste er vel at far til Haftor het Ole/Ola ? Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om Haftor fikk barn i 1903 er han vel sannsynligvis født før 1880, i alle fall før 1885. Da er ikke utvalget så stort. Du har 1 i Fillan som er født 1878 i Aure. Så er det 1 skredder som er f. 1858 i Frøien. Det var de som var i Trøndelag. Så finnes det 1 i MR, f.1876 Valsøfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det andre fornavnet er jo Olaus, jeg har sett at før at folk har brukt bare det andre navnet. Men i dette tilfellet ble jo begge døtrene kalt Haftorsen.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei Jeg har funnet denne Haftor Olsen Lenke Jeg går utfra at det er han, siden det stemmer med at han jobbet ved jerbanen, og at han også giftet seg med ei fra Oslo. Det eneste det forteller er da at han kommer fra Stadsbygde ST. Det er ikke til så mye hjelp med hvem som er foreldrene ? Jeg gikk bare utfra at faren kanskje het Helfred eller Ørnulf ? Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Haftor Olaus Andreassen og Elen Jørgine Andersdatter giftet seg på Frøya i 1872, og er neppe foreldre til Haftor Olsen, f. 1870 i Stadsbygd. Jeg er enig med deg i at denne Haftor i Ankenes sannsynligvis er din oldfar. Hans foreldre kan du finne ved å se i kirkebøkene for Stadsbygd. Fødselsdato og farens navn er sannsynligvis oppført i kirkeboken ved vielsen. Kanskje han giftet seg i Ankenes? Har du funnet dåpsinnførslene til barna hans? Der kan det stå opplysninger om når og hvor de ble viet.Oppkalling av besteforeldre var ikke spesielt vanlig på slutten av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Jeg får kanskje gå ut fra at faren het Ole /Ola ettersom etter navnet er Olsen ?Jeg har ingen mulighet til å gå i kirkebøkene for Stadsb. derfor håpet jeg at noen hadde en bygde bok fra plassen, kanskje det står noe der ?Er det noen som vet om der ligger noe ute på nett om stadsbygden ?Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

fant denne på FS, kan det være rett person?Husband Haftor Olsen Birth: 1869 Nordmoen, Selbu, Sor Trondelag, Norway Christening: Marriage: About 1905 Selbu, Sor Trondelag, Norway Death: 03 NOV 1925 Wife Ingeborg Mikalsdtr Birth: 1878 Utigarden, Selbu, Sor Trondelag, Marriage: About 1905 Selbu, Sor Trondelag, Father: Mikal Pedersen Mother: Mali Haldorsdtr mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det er lite sannsynlig at Selbu og Stadsbygd skal være forvekslet, men man vet jo aldri ... Det er 60 km pluss kryssing av fjorden i mellom dem. Ferden på fjorden er kortere, men Selbu er en innlandsbygd uten 'kystlinje'.En etterlysning på Trønderslekt\Fosen http://st.disnorge.no/index.php?n1=dfo&spr=nor kan kanskje hjelpe deg videre. Oppgi en lenke til dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei takk for tipset :) Ja, det er ikke så mye å gå etter, men regner med at det er Haftor som jobbet i Aksnes, så jeg får gå ut fra at Stadbygden er den rette. Jeg vet at han sin mor eller bestemor var av en eller annen svært rik familie i Trondheim. men det er vel ikke så mye hjelp i slik saken står??Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.