Gå til innhold
Arkivverket

[#20479] Skomaker i Kristiansund 1875


Gjest Knut Olav Hoset
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Olav Hoset

Hei, er det noen som har tilgang til FT1875 for Kristiansund. Jeg skulle så gjerne visst hva som står der om skomaker Ole Knutsen Aase og kona Inger Iversdatter i Øvre gate. Har funnet dem i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61503&variabel=0&postnr=1701&fulle=true&spraak=n>Lenke og i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det finnes to karer i Kristiansund som sitter med en masse informasjoner:Tore Kristiansen og Tor Larsen.Hvordan du kommer i kontakt med dem, vet jeg ikke. Men mange har fått hjelp tidligere, så kanskje dukker de opp. I mellomtiden kan du studere noen eksempler ved å skrive 'Kristiansund' i Søk-funksjonen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Har sett litt i folketeljinga frå 1885 i Kristiansund. Der er det ikkje mykje å finna om desse folka. Men eg fann ei Karen Bjørnæs f. 1857. Dette kan vera doter til Ole Knudtsen. Det står at ho er født i Nesset, men i folketeljinga frå 1865 står det Kristiansund. Men faren, Ole Knudtsen var frå Øverås i Nesset, så det kan kanskje vera riktig likevel. Karen var i 1885 kone til sjømann Oluf Bjørnæs, f. 1853. Dei bodde i Øvre Enggade/665.Så denne familien er ikkje god å følgja etter at den flytta frå Nesset til Kristiansund i 1856. Før den tid er det greitt å finna dei i bygdebøkene for Nesset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

Dette er første gangen jeg skriver her, for det er min 'kollega' Tore Kristiansen som har vært den utøvende etter at vi har funnet ut av det sammen. Det er han som er eksperten og som jeg har lært mye av. Harald Ormbostad gjorde meg oppmerksom på spørsmålet ditt og du skal få litt hjelp i dag. Dessverre har jeg ikke tid til å gå inn i 1875 -tellinga. Vi har funnet Ole Øveraas i 1870 tellinga (lokal bytelling) og han bor fortsatt i matr. 390. Jeg tar med det som står her: Ole Øveraas , skomakermester f. 1819 i Nesset Inger Øveraas, konen, f. 1827 i Nesset Karen Anna Øveraas , datteren ug. f. 1857 i Kr.sund Tine Øveraas, datteren ug. f. 1860 i Kr.sund Mildri Øveraas, datteren ug f. 1863 i Kr.sund Carl Øveraas, sønnen ug. f. 1866 i Kr.sundSammen med familien bodde Iver Syltebø, garverdreng, ug. f. 1845 i Nesset og Esten Nielsen, garveridreng ug. f. 1846 i Hevne. Om de siste har noe med familien å gjøre står det ikke noe om. Håper du finner noe av det du er ute etter her. Har du tid til å vente etter 28. mars, skal jeg leite i 1875 tellinga. Dessverre er jeg svært mye opptatt inntil da.Helsing Tor Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hjertelig takk skal du ha, Tor! Jeg venter gjerne på mer om denne familien. Det jeg egentlig lurer mest på er hvorfor enka brukte etternavnet Frisvoll i 1900- har hun vært oppattgift og blitt enke igjen? Frisvoll er en nabogard til Øverås og Oles far var derfra, kanskje det er en årsak til å ta navnet Frisvoll? Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Det er vel ikkje enkja som heiter Frisvoll til etternamn. Det er vel dottra? Tine var født i 1860, og det er vel ho du finn i folketeljinga for 1900. Det kan vel tenkjast at ho har vore gift, og fått med ser Frisvoll-namnet slik. Ole var også født og oppvaksen på Øverås, ifølgje bygdeboka for Nesset. Helsing Harald Ormbostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Jo Harald, om du følger lenken min i første innlegg finner du enka 'Enger Frisvold', f. 1827 i Nesset, sammen med datteren Thine Frisvold som var ugift. Vennlig hilsen Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Beklager! Det var for feite bokstavar til at eg såg at det sto noko der i det heile. Eg såg berre Tine. Må vel na nye briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Var i dag innom biblioteket, og såg litt grundigare igjennom folketeljinga frå 1885. Den Karen eg fann forrige gong, er sannsynlegvis ikkje riktig person. No fann eg dette: Bosatt i Øvre gade/390 b: O.K. Øveraas f.1819 Nesset, skomager. Inger Øveraas f. 1827 Nesset, hustru, Anna Øveraas (dette må vel vera Karen Anna) f. 1858 Christiansund, sypige, Tine Øveraas f. 1860 Christiansund, tjenestepige, Karl Øveraas f. 1866 Christiansund, handelsbetjent hos J. C. Lervig. Så bodde Iver Magnus Vessel, f. 1876 Christiansund/barn, hos dei. Mildri Øveraas finn eg som pige hos handelsborger Ole Kvalvaag f. i Tingvoll, og hustru Hanna f. i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Skal du koma noko lengre med dette, enn her, så må du nok gå til kyrkjebøkene, og dei er det ein del skade på når det gjeld Kristiansund. Er ikkje heilt sikker på kva som er skadd og ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Fra Nesset bind Vi s 362. Knut Olsen Frisvoll, f 1782 d 8.1.1835 fekk skøyte på 1 våg 1 pd. 18 mrk. jord i Øverås av Nils Nilsson Rytter 21.4.1820 for 400 spd. + kår til Marit Henriksdotter, som i 1823 gifte seg opp att med Tollef Olson Steinsvoll, f 1781. Dei var husmannsfolk på Rognhaugen under Steinsvoll. 1801-teljinga syner at Knut Olson var son til Ola Sjurson Frisvoll (br.nr 7), men han er ikkje registrert i kyrkjeboka. Knut vart 1820 gift med Tørri Arnesdotter Øverås, f 1797 d 8.3. 1892. Dei Hadde desse borna:1. Ola, f 13.8.1819. Med Guri Alfsdotter Øverås hadde han dottera Ingeborg, f 11.12. 1848. Gift 1850 med Inger Ivarsdotter Syltebø, f 1827. Born: a) Knut, f 16.10.1850 d 1.1.1852. b) Knut, f 8.12. 1852 på Syltebø. c) Iver, f 20.11. 1855 på Nesset prestegard. Familien flytta til Kristiansund i 1856.2. Arne, f 20.6. 1821. Gift 1845 med Ingeleiv Larsdotter Øverdalen, f 1819 i Grytten. Dei hadde frå før dottera Marit, f 3.12. 1843. Flytta til Kristiansund i 1851.3. Tron, f 22.7.1823. gift 1857 med Kari Jonsdotter Sæter (Fagerslett), f 27.9. 1823. Dei hadde plassen Hagen under Nerås.4. Marit, f. 6.7. 1826. Konfirmert 1841.5. Sivert, f. 10.1. 1829. Gift 1861 med Anne Jonsdotter Fagerslett. Sjå br.nr. 10.6. Mildri, f. 16.6. 1831. Ho hadde sonen Kristian, f. 12.5. 1854, med Kristian Torsteineson Austigard. Han reistentil Amerika i 1878. Gift der med syskenbarnet sitt, Brit Toresdotter Austigard. Dei budde i Pierpont, Sør-Dakota. Om Mildri, sjå plassen Osøyna.7. Knut, f. 16.8. 1834. Flytta til Kristiansund 1855.Knut Olson greidde nok ikkje å betale heile kjøpesummen med ein gong. I 1824 lånte han 300 spd. hjå Jon Larsson Austigard mot pant i gard og eignelutar. Dette lånet hadde han nok ikkje innfritt då han døydde i 1835. Ved skifte etter han 26.5. 1836 vart garden utlagd til eldste sonen Ola.Enkja Tørri Arnesdotter gifte seg for 2. gong 1837 med Iver Erikson Husby, f. 1806 d 4.7. 1889 på Bjørbakken. Dei fekk to søner:1. Erik, f 31.1. 1837. Gift 1872 med enkja Marit Andersdotter Bjørbakk. Bd. V s 289.2. Iver, f. 23.9. 1842, elles ukjend.ola Knutson, 13.8. 1819, fekk skøyte på Småskogan 20.10. 1840 for 300 spd., som var gjelda til Jon Larson. Same dagen gav han kårbrev til mora og stefaren. Men Ola makta ikkje å innfri lånet etter faren, og garden vart seld på auksjon.At enken brukte etternamnet Frisvoll kommer da trolig av at at mannen Ola er født på Frisvoll, i hvert fall het svigerfaren Frisvoll da han kjøpte Øverås. En titt lenger fram i samme bindet, s 83, viser at Knut, f 1782, er født på Frisvoll, men mora er ukjent, faren slekt bakover her.Vet ikke om du kjente til dette og/eller om det var til noe nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Takk skal du ha Osvald, det var en del nyttige ting her. Jeg skal prøve å spore opp mer om barna til Ole og Inger Frisvoll/Øverås/Aase- den eneste jeg vet noe særlig om er faktisk Mildrid som reiste til Amerika- hennes etterslekt har jeg brukbar oversikt over, ellers er jeg ganske blank. Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

Idag har jeg sett litt på 1875 - tellinga, i registeret. Der var det egentlig lite hjelp å få og ikke har jeg funnet noen av de aktuelle personene gjennom registeret! Jeg skal se igjen i morgen eller onsdag da jeg har bedre tid. Imidlertid så jeg i Einar Thurn Christensens samling over familier i Kr.sund. Han hadde registrert at Ole Knudsen Øveraas døde 9.4.1896. Det må bety at enka neppe gifta seg opp og var blitt enke på nytt i 1900. Derfor må nok Frisvoldnamnet ha en anna sammenheng. Muligens noe med hvor hun opprinnelig kom fra, eller noe med far til Ole - som Osvald Rydgjord nemnte. Kommer ikke lenger i dag. Helsing Tor L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Nå kan vi knytte Frisvold direkte til Ole og Inger. Folketellinga i 1875 som du først ba om, er nå sjekka, og der heter hele familien Frisvold. I 1885 heter de Øveraas, og det hadde vært artig å vite hva de het i 1891, men det må du nok opp på Sogn til Riksarkivet for å finne ut av.FT1875 folio 229-230 i bolk 3: Matr. No. 390b, Løbe No. 652 Øvre Gade, Tilhørende Ole Knutsen Frisvold. (Skrev ikke av tellingskretsen og hvilket listenr det var, dessverre.) Ole Knutsen Frisvold, 2d Etage, Huseyer, g, Skomager, 1819, Næssets Prestegj og Sogn; Inger Frisvold, hans Kone, g, 1837, do.; Karen Anna Frisvold, Datter, ug, Forsørges af Faderen, 1858, Krisund; Tine Marie Frisvold, Datter, ug, Forsørges af Faderen, 1860, Krisund; Mildri Christine Frisvold, Datter, ug, Forsørges af Faderen, 1864, Krisund; Carl Oliver Frisvold, Søn, ug, Forsørges af Faderen, 1862, Krisund.I 2 et. bodde også logerende Elen Sponaas f. 1852 med sin datter Anna Chr. Pettersen f. 1873. I 1. et. bodde Fyrbøter Jonnas Fladseth med sin familie, og de var 9 stk og i tillegg bodde Arbeidsmand fra Lessøe Prg og Sogn Hans Larsen f. 1836. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hjertelig takk, Tore og Tor! Da kan jeg gå ut fra at Inger ikke gifta seg oppatt etter at hun ble enke etter Ole. Da får jeg ta en tur til Sogn og se i arkivene der hva de sier om dem i 1891. Ser at sønnen Karl er etablert på Gomalandet i 1900 Lenke Det skulle ikke tilfeldigvis være slekta til forsvarssjefen Sigurd Frisvold? Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Da vi lette etter noen andre, fant vi når Inger døde.Innsendte lister til Statistisk Sentralbyrå, Døde indregistrerte i Aaret 1905 i Christiansund, Kvindekjøn: No. 11, (Dødsdatum) 1905 Januar 27., Enke Inger Frisvold Øveraas f. Iversen, Enke, (For gifte Kvinder Mandens Livsstilling) Skomager Ole Knudsen Frisvold, (Fødselsaar) 1827, (Maaned) 11, (Dag) 27, (Bopæl) Øvre Gade.Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.