Gå til innhold
Arkivverket

[#20487] Hva betyr 'skøytte' ?


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

Lurer på hva å 'skøytte', 'skøyter' betyr? I Orkdalsboka av Skrondal b.III s. 69 ang. garden Follo; 'I 1755 var frua enke. Ho skøytte 7/1 1755 Follo - 1 spann med 'bøksel' og Århaug *truleg Arlia* til Ole Engelsen Hamrun d.e. og Ole Engelsen d.y. for 1250 rdlr.' Lengre nede på siden står det; '...i 1782 skøyter Ole Engelsen og sonen, Engel Olsen, 1 sp. til kammerråd Wahl for 2199 rdlr.' Er det slik å forstå at Engelsen- mennene kjøpte garden og beholdt den i 27 år før de solgte den igjen, eller har dette med 'skøyte' en annen betydning? Ordet 'kjøpe' brukes jo også ang. en auksjon rundt deler av denne garden på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja.Å skøyte betyr å overføre eiendomsretten til en ny eier. Enken overførte altså gården til Ole Engelsen d.e og d.y for 1250 riksdaler i 1755. Og de solgte den igjen i 1782.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Vil tro at det er det samme som skjøte.Ved tinglyst skjøte er en i dag den lovlige eier. I følge min datter jordskiftedommeren kommer ordet SKJØTE av en ellgammel skikk med å kaste en håndfull jord fra eiendommen i skjødet på den nye eier/kjøper for å markere at det nå er hans. Det er altså eiendomsoverdragelse som har foregått. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da blir vel verbet '[å] skjøte' opphav til substantivet '[et] skjøte'. Jeg opplever språklære som mer interessant nå enn da jeg gikk på videregående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Som ny i dette faget kommer jeg over en god del ord og uttrykk som jeg ikke forstår. Har dere noe forslag til litteratur som tar for seg bl.a. måleenhetene for jord; spann, markl., øre og andre uttrykk jeg helt sikkert kommer over etterhvert som jeg dykker lengre ned i arkiver og bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det går i alle fall an å ta utgangspunkt i 'ordlista' og 'nyttige lenker', som du finner i den mørkeblå linja nederst på sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hei Gjertrud. Skriv navnet mitt i søkeruta øverst så finner du E-adressen min det er frisurf,jeg har noe gamle mål og vekt osv- på en diskett men får ikke til å lime den inn her,så gi meg en mail så sender jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.