Gå til innhold
Arkivverket

[#20488] Eiker- Bragernes


Gjest Frank Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Rønning

Anne Kathrine Ellingsdatter var født i Eiker 1831 og døpt i Bragernes 1833. Ønsker info om hennes foreldre og event. søsken. Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Er du sikker på utgangspunktet ditt eller er det en trykkleif på årstallet bare? Født i 1831 og døpt i 1833 og i 2 forskjellige kirkesogn?? Det siste er kanskje tenkelig, men at det går 2 år mellom fødsel og dåp når skikken var at det helst skulle gjøres med en eneste gang høres ikke sannsynlig ut. Heller til at det er 2 forskjellige personer du har sett på. Det var ikke uvanlig at hvis et barn døde tidlig så fikk et senere barn samme navnet, (forutsatt samme kjønn selvfølgelig), så det kan jo være søsken du har sett på.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du funnet denne opplysningen på Familysearch? Jeg fant nemlig en Anne Cathrine f.27/8 1831 (ikke noe stedsnavn) og dpt. 6/1 1833 Bragernes, foreldre Elling Amundsen og Johanne Jensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Jeg har en dåpsattest skrevet i ettertid av sognepresten i Bragernes som sier at hun var født i Eiker 1831 og døpt i Bragernes 1833, muligens i forbindelse med at hun skulle gifte seg. Det er derfor klart tror jeg at det er bare en person. Jeg er opptatt av å finne hennes foreldre og mulige søsken, også om mulig når hun døde. Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For da å fortsette med FS så ble en Elling Amundsen gift 19/19 1823 Bragernes med Johanne Maria Jensdt. Fant bare 3 barn Maria f.4/8-dpt.31/8 1817 Bragernes, Amund 23/7-19/10 1823 Bragernes og Anne Kathrine 27/8 1831-6/1 1833 Bragernes.I 1801 for Buskerud, Elling Amundsen: 1 på 9 år på Houchedal i Lunder, Norderhoug og 1 på 5 år på Gaaran i Krødsherad(han kan sjekkes mot bygdebøkene).Samme med Johanne Maria og der finnes det flere og hun kan også stå som bare Johanne: J-M 7år på Bragernes, J-M 2år på Kongsberg, J-M 14 år fosterbarn på Werp i Eiker. Og så har du Johanne 7 år på Øren i Modum, men her er det flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Hei og takk for info. jeg lurer litt på første avsnitt i ditt siste innlegg. De ble gift i 19/19 1823 og fikk sitt første barn i 1817. Ellers er opplysningene tilsynelatende overensstemmende med døpsattesten som dessverre for en stor del er lite lesbar. Det kan se ut til at hun het Johanne Jensdtr Rose. mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket kirkebøkene for Bragernes: Gift 19/10 1823 Elling Amundsen , ungk., saug...Yrke, 29 år, f. Krødsherad og Johanne Maria Jensdt. 32 år, f. Bragernes Mølle.....Barna: 4/8-21/8 1817 Maria uekte. Foreldre Johanne Jensdt. Rose på Engnu..? utlegger Elling Amundsen fos? Mad.Mathisen.23/7-19/10 1823 Amund (han må være død da det sto et kryss ved siden av navnet)27/8 1831 Anna Kathrine (klart og tydelig, men det står ikke Eiker) dpt. 6/1 1833, Elling Amundsen arb.mand og Johanna Jensdt. Rose, Engnan(Engene). Hjemmedøpt av PP? Lumholtz.Siden Johanne heter Rose så må det vel være hun som er født på Bragernes Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Rønning

Hei Berit. Mange takk for tilleggsinfo. Jeg er veldig glad for hjelpen, og samtidig lurer jeg på om du har besøkt statsarkivet siden du har sjekket kirkebøkene for Bragernes. Jeg kan ikke se at Buskerud kirkebøker finnes på nettet, og for andre fylker er det bare enkelte kirkebøker som er tilgjengelig. Tar jeg feil? Jeg er veldig spent.Ellers er vel mysteriet med at Anne Kathrine ble døpt i Bragernes 2 år etter fødselen oppklart siden hun var hjemmedøpt, men altså ikke raskt fulgt opp med dåp i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.