Gå til innhold
Arkivverket

[#20491] Hvordan søger man for hele landet på '1 gang' i 1801 tællingen ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Hvis jeg f. eks. leder på et sjældent navn må det da være muligt at finde dette navn ved at søge på hele Norge på 1 gang.Alternativet vil jo være først at lede i eventuel fylke og derefter i kommune.Og det vil jo tage nogen tid.Hvis man kunne lede på hele Norge på 1 gang vil det jo være noget nemmere.Håber på hjælp og bistand.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Når du går til den folketellinga du ønsker er det første som kommer opp søk for hele landet. Så da er det bare å skrive det du ønsker enten det er bare fornavn, etternavn, fødselsår, sted eller gård. For å gå fylkesvis må du klikke på fylket til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Jo. Men når jeg så trykker ind på 1801 tællingen. Hvor kommer så ordene frem med 'søg hele landet' ?F. eks. hvis jeg vil havde alle personer på 1 gang som hedder von Ely lige fra Svalbard til Lindenes.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Etter at du har klikket på '1801' kommer du inn på folketellingen for 1801. Så lenge du ikke peiler deg inn på noe bestemt fylke, er det underforstått at du søker på hele landet. Gå bare til rubrikkene høyt oppe på siden, der det i utgangspunktet står 'førenamn' og 'lik'. Skal du søke på etternavnet von Ely, bruk piltastene til å endre 'førenamn' til 'etternamn', og endre (om nødvendig) 'lik' til 'inneheld' eller 'børjar på'. Det var fem personer som bar etternavnet Ely i Norge i 1801, og de bodde i hhv. Stavanger, Kristiansand og Vanse (ved Farsund).Finnes det forresten noe tilsvarende for de danske folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre så går det ikke an å legge inn lenke her fra søk på hele landet. Da må man først søke på landsbasis for å finne hvor rette person holder til. Deretter kan man søke det fylket/kommune og få opp personen for deretter lage en lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Jo. Men når jeg så i 1. rubrik trykker på efternavn. I 2. rubrik på indeholder og i 3. rubrik skriver Ely og derefter trykker på 'Hald fram' kommer der dette frem 'du har ikkje gjort noko utval' Og jeg startede selvfølgelig med at trykke på 1801.Og til Jon Harald.Gå ind på denne link: http://ddd.dda.dk/asp/dddform.aspDerefter kører du helt ned på siden ig i nederste venstre hjørne står ordet 'tilbage'. Tryk på det. Og så kommer der en ny side frem hvor du kan se hvordan du i Danmark kan søge på flere amter på 1 gang.Denne side er ikke altid lige driftsikker. Men den virker da for det meste.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Carsten:søker du fra en PC tilknyttet et nettverk og med kraftige brannmurer ? Jeg har opplevd at Digitalarkivet har oppført seg underlig i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

På PC’en hjemme får jeg ikke Digitalarkivets ”vis neste 50”, 100 og alle til å reagere. Dette regner jeg med kommer av at jeg hadde et virus-/brannmurprogram som knakk sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

De fleste Elyene i Norge i 1801-tellinga, er skrevet som Elji: LenkeEr du forresten kommet langt tilbake i Ely-slekten, Carsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Ja. Jeg bruger TDC`s bredbånd net (altså lagt ind sammen med kabel TV). Om det eventuel har nogen forstyrrelser m.h.t. brandmurer tør jeg ikke udtale mig om.Og til Per Helge Seglsten.Ely slægten tilhører jeg ikke. Så jeg brugte den bare som eksempel. Jeg har dog for år tilbage hjulpet en dame i Nordnorge med det Ely stof jeg kunne finde her i Danmark. Men som sagt.Det er en del år siden. Og noget epokegørende nyt er der jo nok ikke kommet frem.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.