Gå til innhold
Arkivverket

[#20496] Fra Spæren eller Dokka i Hoksund?


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei! Siri Hansdatter Spæren var trolig gift med en Ole! De skal ifølge muntlige opplysninger ha vært bosatt på gården Dokka i Hoksund. Versonen sier at Siri kom fra en gammel fin familie, og da hun giftet seg skulle bruden og brudgommen ha fått hvert sitt 'brudeglass' fra Nøstetangen. Det ene glasset står på Drammen museum - sies det. Den eneste konkrete opplysningen jeg har er at de hadde en datter: Elen Kirstine Olsdatter født 1855 i Vestfossen som døde rundt 1900. Elen var gift med Edvard Nilsen f. 1851 i Eiker. Kan noen hjelpe meg med å komme på sporet som ender hos Siri og hennes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk, Astrid. Forstår bare ikke hvorfor jeg ikke finner henne og foreldrene i 1865 og 75! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg forsøkte søke etter henne og foreldrene idag morges - uten resultat. Jeg ser at Elen Kirstine og Edvard hadde en datter Sigrid i 1900. Hun kunne være oppkalt etter sin mormor (Siri er en form avledet av Sigrid).I 1865 lette jeg etter henne i Eker (1875-telling for Eker er ikke lagt ut på nettet, og det finnes et par i Eker som kunne være henne etter alderen, men ikke med de foreldre du oppgir. Forøkte også landsdekkende søk uten resultat, men jeg kan ha oversett noe.For å være sikker på hvem som er foreldrene til Elen Kirstine, bør du se på vielsen mellom henne og Edvard. Du sier du har konkrete opplysninger - hvorfra? Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Astrid. Opplysningen fikk jeg av en etterkommer, en gammel dame som også er etterkommer etter Sigrid, men muligheten for at hun husker feil er jo tilstede.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ingen Edvard Nilsen i passende alder er å finne på Eiker i 1875 tellinga - ei heller noen Ellen Kristine eller Ellen / Elen i passende alder i 1875 tellinga for Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk til Jon for at du sjekket 1875 tellingen. Begynner nok å helle til at farsnavnet trolig ikke stemmer helt. Kanskje brukte hun også bare Kirstine!! - det er vel dette som gjør slektsgranskning spennende! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.