Gå til innhold
Arkivverket

[#20498] Bønsnæs,Hole,1900


Gjest Lill Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Hansen

HeiHar lett og lett etter min tippoldefar Kristian Engebretsen som ble født 1852 i Sør Fron.I 1875 var han skomaker og bodde sammen med familien på gården Krokum.Etter å ha søkt på alle mulige måter fant jeg denne Kristian Kristen.!!/Kristians.Lurer på om det kan være han da faren het Kristensen til etternavn.Ellers har jeg også lett i emmigrantlistene,men ikke undersøkt kirkebøker angående dødsfall.Har noen mulighet til å sjekke dette for meg?Mvh Lill Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiJeg søkte på Kristian,Fron,født ca 1852 og så kom denne opp. Mine tippoldefedre ble ikke gift,min oldefar var født 'uekte'.Jeg vet at de tok navnet til gårdene i 1900, men han er søkk borte. Da han var eldstemann trodde jeg det var normalt at han overtok bruket etter foreldrene.Han var skomaker i 1875,så denne passet så godt.Derfor lurer jeg på om noen med tilgjengelige kirkebøker fra dette området kan sjekke hva det står ved evt. vielse eller innflyttning.Hans far het Engebret Kristensen.Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Lill Hansen

HeiHar fremdeles ikke funnet ut noe mer om dette.Ved mine oldeforeldres vielse i 1899 Idd,Halden står Even Kristiansens(min oldefar)far som gårdbruker Kristian Engebretsen.Vet at min oldemor(Alma Kristine Andersen) ble enke og flyttet til Hurum under 1 v.krig.Hun døde på våren 1940 i Sætre i Hurum.Hun giftet seg på nytt med en Abrahamsen og fikk 3 gutter.Noen som kan hjelpe?Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Engebretsen Yttri

Jeg fattet en viss interesse for denne saken fordi jeg eier og bor på det bruket på Bønsnes som skomaker Kristian Kristensen/Kristiansen bodde på i 1900 – det var min bestefar Karl Engebretsen som kjøpte bruket fra skomaker Kristiansen i 1912.Imidlertid tror jeg du er på villspor når det gjelder identifiseringen her. Det er neppe samme person som bodde på Bønsnes i 1900 som han som bodde på Krokum i Sør-Fron i 1875. Farsnavnet ”Engebretsen” ser ikke ut til å ha vært i bruk i det hele tatt for skomaker Kristian Kristiansen på Bønsnes. Hans farsnavn er noen ganger oppgitt til Krisensen og andre ganger til Kristiansen, men da han i 1898 giftet seg for 2.gang, ble det i kirkeboka oppgitt at hans far var arbeider Kristian Andersen. Så dermed er han vel en helt annen enn den personen du er på jakt etter.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiTakk for opplysningen.Det er bra å få det bekreftet,så jeg kan begynne å lete på andre plasser.Han har gjemt seg godt denne tippen.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.