Gå til innhold
Arkivverket

[#20500] Eli Pedersd. 85 år FT 1865, på Indløgen Heen, Grytten, M&R. Hvor i FT1801?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Eli Pedersd er oppført som Søren Larsens moder i FT 1865 og oppgis til å være født i Grytten. Jeg er ikke i stand til å finne henne i FT 1801. FS har en Elen Pedersen datter av Peder Fieren, døpt 9.2.1783. Det er det nærmeste jeg kommer.Jeg finner også en Søren Larsen født 22.11.1821 på FS som aldersmessig stemmer helt med Sørens alder i FT 1865, men er det samme Søren er moren her Anne Knutsdatter. Det kan selvsagt være en annen Søren.Hvilken Lars er Sørens far? Hvor er Eli i 1801 og Peder Fieren hvem er det? Kjenner ingen gårdsnavn i distriktet som rimer.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Fieren/Fiæren/Fjæren har jeg sett brukt som om det var et gårdsnavn i Hen sogn flere ganger. Jeg vet ikke hvor denne Fjæren lå hen, men nordsiden av Isfjorden, på strekningen Volstad - Markanes, er en rimelig gjetning.I Raumadalsfolket (Kavli IV, 2d, side 106) ble Peder Fieren skrevet Stranden. Antakelig er dette Stranden i Grytten sogn. Barna til Peder er født på gården Fiæren. [url="http://www.murray.as/genealogy/Raumadalsfolket/browse.php?page=106>LenkeI 1771 ble en Peder Olsen Fjeren, 18 år, konfirmert i Grytten. Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for spennende innspill Glenn. Skal ta en ny runde i KB Grytten for å se om jeg finner giftemålet til Eli eller Sørens dåp. Jeg må jo ha oversett dem. Men Elis alder f ca 1780 etter FT 1865, kan jo tyde på at hun er Marit Knutsdatter Kavli (1746-91) og Peder Olsen Strandens datter Elen f 1783 (døpt 09021783 - se over og Raumadalsfolket (Rf) s 106). Men fortsatt - hvor er hun i FT 1801???Men Peder Fieren i lenken til konf 1771 er vel en Joensen og en annen enn Peder Olsen Stranden ovenfor? Hvor finner jeg konfirmerte i Grytten forresten?Nøkkelen til Søren Larsen tror jeg er å finne på Grøtta (Se Rf s 77). Elen Pedersdatters bestemor Elen Sivertsdatter, er derfra, hvis det ovenfor henger i hop, og det er både Sørener og Larser der. Det gjelder bare å finne ut sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Peder Fieren har barna Erik 13.1.1777, Elen 9.2.1783, Ole 9.10 1785, Anne 21.9. 1788 (her kalt Peder Stranden) og Marit f 12.4. og døpt 24.4. 1791 ( her er også moren Marit Knutsdatter Fiaren nevnt) alle data fra FS. Marit Knutsdatter kjenner jeg anene til, og hun dør 1791. Jeg finner ingen av dem i FT 1801 i Grytten, men Elen (Eli)Pedersdatter (trolig den samme) i 1865 på Heen. Har hele resten av familien dødd før 1801 eller hvor har de gjort av seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Javisst er Olsen noe annet enn Joensen - jeg burde ikke skrive innlegg klokken halv tre på natten, men jeg blir så lett revet med.Jeg har skrevet av konfirmasjoner for Grytten prestegjeld for noen av årene mellom 1737-1818. Du finner dem på http://genealogy.murray.asHvor folkene dine var i 1801, vet jeg ikke, men de er ikke ført i dagens Rauma. De kan ha vært der likevel. 'Lavstatus' plasser som Fjæren ble lettere glemt enn de som var på solsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.