Gå til innhold
Arkivverket

[#20504] Vilhelm Orning


Gjest Peter Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter Lunga

I følge Andøy Bygdebok bind II er min stammor Petrikka Elsken Ingebrigtsdatter (f.1771 d.1801) datter av Riborg Orning. Riborg Orning er søster av Blanzeflor Orning hvis foreldre er Offiser Vilhelm Orning og Berit Jochumsdatter Althand. De bodde med døtrene i Bergen, men da Vilhelm døde tok mora med barna til Nord-Norge. Berits forfedre har jeg funnet ut en del om, men Vilhelm sliter jeg litt med. Kan noen hjelpe meg med å finne ut mere om hvor i Orningslekta Vilhelm kan plasseres? Jeg har sett litt på Orningslekta på nettet, men blir usikker på hva som er fakta og oppspinn. En blir med ett veldig kritisk når jeg støter på Inger til Austrått og den Norske Sverreætta blant mine egne forfedre.mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Wilhelm Danielsen Orning f. omkr. 1670 d. 1748 var sønn av Blanceflor Katarina Orning og Daniel Andersen Foget. Alle barna tok Orning som etternavn. Jeg stammer selv fra Riborg Helena Elisabeth Orning som var gift 3 ganger på Andøya. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Mon tro om Wilhelm Orning kan være den samme som var premierløytnant v. 2. Vesterlenske nasj.inf.reg. Etneske komp. 1719 og Skånevikske komp. 1739 som overtok Neshamn gjestgiver på Tysnes, tidl. g.m. min tipp(5) oldefars datter Riborg Petersdatter Arentz i hennes 2. ekteskap?Isåfall skulle det passe at han giftet seg påny med Berit Jochumsdatter og fikk døtrene Blanzeflor og Riborg med henne, den siste oppkalt etter hans første hustru--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Kommentar til forige innlegg. det er helt korrekt. Wilhelm ble sekondløytnant ved Bergenhusisike nasjonale infanteriregiment 26. april 1717. Korporal siden 1712. Etnesiske kompani 2. Vesterlenske nasjonale infanteriregiment fra 28 oktober 1718, forfremmet til premierløytnant 28. oktober 1719. Plassert ved Skånevikske kompani fra 1. januar 1721. Der sto han til han tok avskjed 1. oktober 1734. Sitat fra brev fra SAB. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Dette var fabelaktig, John, har lett lenge etter en slik forbindelse! Hvis du har flere opplysninger om Daniel Foget, event. også datteren Riborg Helena Elisabeth Ornings tre ektemenn hører jeg veldig gjerne fra deg videre om dette. Brevet fra SAB kunne det også vært nyttig å studert litt nærmere, dersom det inneholder flere detaljer om Wilhelm Orning og/eller Riborg Petersdatter Arentz. Isåfall kan du kanskje kontakte meg på hcarentz@aol.com, dersom brevet er av privat karakter og ikke hører hjemme i denne debatten?Også du Peter, sitter kanskje med flere opplysninger om Wilhelm Orning og hans skjebne i Bergen, 2. ekteskap m. Berit Jochumsdatter osv. Hvem var Berits far, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Birgithes far finnes under tema 19850 - Jochum Jørgensen Althand(t), forsøker å finne hans forfedre, uten hell, sålangt. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Jeg er også etterkommer av Riborg Helene Elisabeth Orning, i ekteskapet mellom henne og Peder Hansen. De giftet seg 27.11.1763 og fikk etter det jeg kjenner til 4 barn sammen. Den ene datteren, Bereth Malene Pedersdatter er min gren. Har endel opplysninger om denne slekten dersom noen ønsker det.Veldig artig å lese om Vilhelm D. Orning, slike opplysninger skaper mer kjøtt og dermed en interessant slektshistorie.Jeg savner informasjon om Peder Hansen (2.ektefellen til Riborg), han skal visst være født 1735 i Kvæfjord, Troms. Noen som har info om han og hans forfedre? mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Har ikke klart å finne opplysninger om Peder Hansen, ektemann nr. 1. Mine kilder sier f. Dverberg 1740. Kirkebok mangler for perioden (brann). Jeg har 3 barn i første ekteskap: Vilhelm f. 1763, Bereth Malene f. 1769 og Cecilie Elisabeth f. 1770. Jeg har begge døtre som forfedre hhv. på far- og morside. I andre ekteskap med Ingebrigt Mikkelsen Giæver hadde hun 5 barn, tredje ekteskap, Thomas Samuelsen, ingen barn. Vilhelm var gift tre ganger, bodde på Nordmala, hadde to sønner som døde ung (på havet?), ingen etterkommere. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

John: Jeg tror Wilhelm Danielsen Orning må være f. ca. 20 år senere enn du antyder, f.eks. ca. 1690. (Se mitt innlegg om dette i diskusjon 19850).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Det er kommet svært mange interessante opplysninger i denne debatten.Det ville være nyttig å få oppsummert hva man faktisk vet om opphavet og barna til løytnant Wilhelm Orning. Hva er kilden for at han er sønn til Daniel Andersen Foget og Blanceflor Katarina Orning? Hva er kilden for at hans andre kone het Berit (Birgitte Margrethe) Jochumsdatter Althand? Hva vet vi om fødselsdatoen og fødselssted for de to angivelige barna i dette ekteskapet? Jeg ser på digitalarkivet at en Wilhelm Orning og Margreta Dorothea fikk en datter Blanseflora Catharina som ble døpt i Domkirken, Bergen 20. august 1727. Hvordan passer hun inn?Selv nedstammer jeg fra Wilhelm Ornings første kone, Riborg Petersdatter Arentz, i hennes første ekteskap med Peder Jensen Smith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

1. Gards- og ættesoga for Strandebarm. 2. Bygde- og gardssoga for Etne. 3. Opplysninger fra SAB, forlovelse Wilhelm og Bergithe 19.7. 1740. Wilhelm Orning og Margrethe Eylers g. København er ikke de samme personer. Dette er ikke undersøkt av meg men opplysninger jeg har fått. Nøyaktig fødested for Blanceflor strides det om, noen har København, andre Bergen. Riborg skal være født i Etne. At de har eksistert er jeg en del av det levende bevis på. Det er fristende å spørre i retur: Finnes det bevis for at Peder Jensen Smith har eksistert? mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Lunga

Torkel: Kilden for Wilhelm Ornings opphav er Fridrich Grønvolds bok 'Slægts-krøniker . 1500-1800' Der han omtaler Blanceflor Katharina Ornings og Daniel Fogets barn. Wilhelm Orning blir nevnt der, bosatt i Bergen, men det nevnes også at han dør før han får noen høyere militær rang enn underoffiser (eller noe slikt). Bind II av Andøy Bygdebok er kilden for Berit Jochumsdatter Althand, der søstrene Riborg og Blanzeflor Orning er omtalt. Det berettes i boka at familien hadde tilhold i bergen og videre om deres far Offiser Wilhelm Ornnig som døde da døtrene var små.peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg vet at Grønvolds Slægts-krøniker ikke er populær blant mange 'forskere', derfor utelot jeg den henvisningen. Har hatt boka hjemme på utlån. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Lunga

hm, jeg antok at han nok ikke var så populær ja. men uansett, det jeg lurer på er hvor jeg kan finne pålitlige kilder videre? 'Slægts-Krøniker' navngir alle Orningenes koner og opplyser litt videre om deres opphav. Hva kan jeg stole på?peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Min erfaring er at du kan stole på mye av dette, det er 'skrytet' av Grønvold kontra Orning som er litt spesielt. Anbefaler bygdebøkerne for Strandebarm og Etne. Jeg har jo mye av det som kan skrapes sammen om Orning og bakover i tid, hvis interessert gi meg E-postadresse. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Lunga

svært interessert er jeg. spesielt spennende er påstandene om avstamningen fra de skotske klanene Sinclair og Mowat, samt linja til Fru Inger til Austrått (og videre).yltcaxe@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Takk for rask tilbakemelding på spørsmålet om kilder. Jeg vil følge anbefalingen og starte med bygdebøkene for Etne og Strandebarm. Jeg tar også imot det generøse tilbudet om å få nærmere opplysninger om Orning-slekten. E-post: torkfage@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Gå inn på hjemmesida mi, ang Orning.http://home.online.no/~ernstsen/orning.htmOrning, Wilhelm. Sek.lnt. ved Bergenh. Nasj.inf.regt.s S.Søndhordlenske komp. 26.4.1717. Fortsatt til 2. Vesterl.nasj.inf.regt. fra 15.8.1718 som sek.lnt ved Etneske komp. Pr.lnt. ved samme komp. 28.10.1719. Forflyttet til Skånevigske komp. Fra 1.1.1721. Avskjed 1.10.1734.Ref.Mil.biografi av Stabsfanejunker Olai Ovenstad Den norske hærs offiserer 18.1 1628 - 17.5 1814 Utgitt 1948 ' Afg. Wilhelm Orning, forrige Lieutenant ved Andet Vesterlehnske Inf.Regiment,har effterladt 2de Pigebørn, som ere på Etne Prestegaard med moderen, Hr Iochum Althandts Dotter'Ref.: M.Ruus i Fjeldberg prestegjeld 1748 Etter at Wilhelm døde reiste mora Berit Althand, og de to døtrene nordover til (slekta ) Giæver-familien.Riborg var hos Tarald Gievær i Kvæfjord, og Blancheflor tok seg tjeneste hos Søren Schieldrup, Hadsel ,Mælboe gård. Hun var der i 1764 og 1765. I 1768 var hun i tjeneste hos presten Peter Albrecht Angel og kona Birgitte Marie Giæver , Vinje og Malnes, Bøe prestegård. Før hun reiste til Andøya..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 10 og 11:Jeg har prøvd å kartlegge Peder Jensens Smiths liv og det er vel liten tvil om at han har eksistert. Dessverre glemte bl a O. Delphin Amundsen å føre opp Wilh. Lassens funn ang. Riborg Petersdatter Arentz og hennes ektemenn i sin bok om Slekten Arentz. Istedet innførte han forvirringen om en viss Jens Hansen Smith, som synes å være tatt helt ut av luften.Her er det jeg har om Riborgs første ektemann:Nevnt i 1702 som sr. Johan Frimands fogd på Halsnøy Kloster. (Bergens Tingbøker, 3 bd., 268). Den første som er nevnt som konstituert fogd etter Søren Glad som ble suspendert i 1709, var Peder Jensen Smith (Smidt) fra 8. sept. 1711 til før 27. jan. 1712 da etterfølgeren Daniel Raunsberg ble utnevnt. Peder skrev under på fogderegnskapet 23. juni 1712. I den senere oppsatte ekstrakten over dette er han nevnt 'forrige const. foged, den afgangne Peder Jensen Smidt'. Kjøpte gården Botnen (Baalden, Botten) i Nordalen, Tysnes av svigerfaren Peter Henrikssøn Arentz på beg. av 1700-tallet, men solgte den videre 1712 til stiftsamtskriveren i Bergen, Søren Seehusen. Bodde i Bergen. Skifte sluttet 30. aug. 1720. Hans bo ble registrert og forseglet, da stiftamtskriver Svanenhielm anga at Peder Jensen Smith Smith skulle restere 5722 rdl på forpaktningsavgifter. Det ble i den anledning nedsatt en kommisjon (A. Undall og N. Bagge) hvis dom ble avsagt 23. feb. 1726. Enken Riborg Petersdatter og hennes daværende mann løytnant Orning ble dømt til å betale 2555 rdl. 4 ort og 3 sk. + renter. Kunne ikke de betale, skulle kausjonistene eller disses arvinger betale. Kausjonistene for de 6 års forpaktninger 1714-20 var: Hr. Peder Henriksens enke Sara, altså svigermoren, sorenskriveren Jørgen Philipsen Smith (vicesorenskriver i Ryfylke 1680, 1687) og Jacob Jensen Brose (dat. 13. aug. 1714). Om Jørgen Philipsen Smith (sønn av Stavangers postmester 1655-ca.1660 Philip Jørgensen Smith) se NST I, s. 392 f, og NST XVI, s. 181.Peder Jensen Smith var lagverge for enken Maren Skaktavl Hougs etter pers.kap. på Stord Volkvarts Hanssøn Smith (sønn av fogd Hans Jørgensen Smith) som var fetter av sorenskriver Jørgen Philipsen Smith.Peder Jensen Smith hørte visstnok til samme slekt som Jørgen Philipsen Smith og dennes farbror Hans Jørgensen Smith g.m. Karen Riisbrich, men sammenhengen er vanskelig og finne.Det fremgår av stiftamtskriver Wilh. Hansens kassemangelsak 1730-41 (Riksarkivet) at forvalteren på Halsnøy 1714-19 het Peder Jensen Smith som døde 27. juni 1719, skifte sluttet 30. aug. 1720.Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. 16 (1957) s. 181-82, og 17 (1959-60) s. 275-76.Det burde være vel så viktig å få fastslått identiteten til hennes ektemann nr. 2, Wilhelm Orning, men jeg tror vi er på riktig spor, ikke minst p.g.a oppkallingen av Ornings datter i hans 2. ekteskap m. Birgithe Althand (ant. etter henne, hvis denne Orning er samme person).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg nr. 18:Jeg har noen tilleggsopplysninger, korreksjoner og spørsmål til den informasjonen som linken viser til.Først informasjon hentet fra originalkilder:I 1653 kjøpte Reinholt von Hofuen Mære gård av kongen. Skjøtet er undertegnet 'Friedrich', og Beata Elisabet Goriæs von Gorgas bekrefter riktig kopi.I 1664 overdrar Reinholt von Howen skjøtet til sin svoger Mathias Orning, hans kone og arvinger.Mathias og hans kone Anne Margrette Fredriksdatter Budde har datteren Anne Kierstine Orning. Anne Kierstine oppgir selv Anne Margrette som sin mor i rettsaken mot henne i 1696 (tingprotokollen). Etter Anne Margrettes død, gifter Mathias seg med Beatha Elisabet von Gorgat (tingprotokollen 1693). Med henne får han datteren Anne Margrette Orning (tingprotokollen 1696.Anne Kierstine gifter seg med Iver Monsen fra Stadsbygden da hun er 16 år gammel. I 1696 er hun gift på 17de året. Hun har to barn: Anne Margrette Iversdatter og Brostrup Rimholt Iversen. Det er litt usikkert om begge disse er Iver Monsens barn. Anne Kierstine er nemlig utro ca. 1686 med Jørgen Randulf. Han tar livet sitt da dette blir oppdaget. I 1696 da hun 'endelig' klarer å forgifte sin mann slik at han dør, er hun gravid med Hans Henrik Ehm. Hun klarer imidlertid å flykte til Nederland.Brostrup skjøter bort en eiendom i 1702, og er sannsynligvis født før 1686. Brostrup får et barn med Gjertrud Olsdatter i 1703. Han har da vervet seg, og er bortreist. Anne Margrethe har jeg sett som gift et sted, men husker ikke med hvem. Det var imidlertid såpass tidlig at jeg også anså henne som datter av Iver.Så har jeg et spørsmål: Hvor har du funnet Mathias og Anne Margrethes sønn Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tilleggsopplysning til mitt innlegg nr. 20:Anne Margrete Orning, datter av Anne Kierstine og Iver, var 14 år i 1696, og er altså født rundt 1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Det er noen år siden jeg har arbeidet med denne grenen, så jeg må ' tenke' litt....Sissil har et reelt spørsmål, hvem er Jørgen ??Jeg har ingen ref. på personen,, så det kan tenkes at han er feil plassert. Men jeg erindrer jeg har lest( 1700-1705) om Jørgen Mathisen Orning, fra Inderøen. ( så tidlig må det ha vært tingprot.) Skal være enig at personen sitter løst i landskapet. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Jeg fant,, om ikke så mye.... Har et papirnotat....'Jørgen Mathisen Orning nevnt på sommerting 1702, Inderøen.Ingen sikker familietilknytting.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har skrevet av tingbøkene, og fant ham i 1702 da han bygsler Overholt på Inderøy. Navnet er såpass sjelden i området at jeg vil absolutt tro at han er en sønn av Mathias Orning på Mære. Sannsynligvis er han også sønn av Anne Margrete - ellers ville det vel vært han og ikke Iver Monsen som stevnet de personene Beatha hadde pantsatt smykker til i 1690 - 1692. Men det er også rart at han totalt fraværende i rettsaken mot Anne Kierstine. Enda merkeligere er det at han bygsler en gård istedet for å kjøpe den. Søsteren Anne Kierstine var jo meget velstående, og jeg vil tro at mesteparten av kapitalen kom fra henne.Det finnes også en Torgeir Orning på Ytterøy. Han blir stevet for offersjeppe i 1692, og bor da på en liten gård på et halvt øre. Han er sikkert en slekning av Sivert Torkildsen Orning på Ytterøy, som er nevnt i sakefallet for 1651/52 da han har rømt etter å ha hatt et leiermål med Anne Olsdatter Shaull. Det tyder på at det kan være to grener av Orning-slekten i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Er Mathias den samme som jeg har registrert som Mads Eriksen Orning 1629-1678. Gift 1. Anne Margrethe Budde, 2. Hildegard von Wargas? Jeg har bare en datter, Anne Christine i første ekteskap.Vil gjerne ha resten. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.