Gå til innhold
Arkivverket

[#20504] Vilhelm Orning


Gjest Peter Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det ser jo unektelig ut som om dette skal være samme person, men i såfall er det utvilsomt mange feil.Mathias Orning er nevnt i en rekke dokumenter, men jeg har aldri sett ham nevnt som Mads. Jeg har heller at sett at navnene Mathias og Mads har blitt blandet i dette området. Begge navnene er sjeldne, men når de forekommer, er de veldig konsekvente.Mathias Orning levde også i beste velgående i 1681, da han er oppgitt i familieskatten og gift med Beatha Elisabeth von Gorgas. De har da ingen hjemmeværende barn over 12 år (tror det var grensen for å bli nevnt i familieskatten).Mathias har jeg aldri sett nevnt med patronymikon.Jeg har heller aldri sett nevnt noen Hildegard von Wargas. Mathias andre kone het som sagt Beatha Elisabeth von Gorgas, og er nevnt med mellomnavnet Goriæs i 1653 og Goriæ i 1664.Informasjonen om helt sikre etterkommere etter Mathias Orning er beskrevet i innlegg nr. 20. I tillegg er det vel ganske sannsynlig at Jørgen Mathiasen Orning er en sønn.Hvor har du hentet dine opplysninger fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Mads(Mathias) er sønn av Erik Eriksen Orning. I min registrering bruker jeg farsnavnet som gjenkjenning. Mads har jeg hentet fra Grønvold, hvis du foretar et søk på internett vil du finne begge deler i bruk. Hillegard von Wargas kommer fra FS. Mads er forøvrig brukt i tidligere generasjon av Orning. Det er vel ingen av oss som representerer det eksakte vitenskap/kunnskap? mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Det var fint å lese avskriften (1702)din Sissil.. Det at Jørgen ikke er nevnt i saken mot Anne Kristine kan jo ganske enkelt skyldes at Jørgen ikke var i området på den tiden.Mathias andre kone har jeg notert: Beata Elisabeth von Wargas.. Der ser du ,,, sammenblanding (feiltolking av orginalmat. ? ),,, jeg retter det til Gorgas etter dine opplysninger..Ellers er jeg helt enig i dine betraktninger.Litt om Rittm. Mathias..( han var vist ansatt i farens regiment.)Orning, Mathias. Rittm.,bestalling 14.6.1659, uvisst hvor. Ansatt ved Brockenhusiske rytterregt. Som chef for et av detts N.fjeldske komp.er. 22.11.1661. Avgått da komp.et blev redusert 31.10.1670. Igjen ansatt, nu som chef for det N.fjeldske drag.komp. 3.1.1671. Avgått 1.9.1675, muligens lønnet til 3.1.1676. Gift med Anne Margrethe Fredriktsdtr Budde.Ref.Mil.biografi av Stabsfanejunker Olai Ovenstad Den norske hærs offiserer 18.1 1628 - 17.5 1814 Utgitt 1948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Info til innlegg 27Orning, Erich. Kornett ved maj. R. Hamiltons komp. Av ogl. Johan Wedbergs rytterregt. Her 18.10. 1658. Avgått 10.6. 1659. Ansatt igjen, nu som fenr. Ved Bergenh. Nasj. Inf.regt.s N. Søndhordlenske komp. i 1674. Avgått i 1675. Hans efter-mann blev anstatt 20.9. 1675. Ref.Mil.biografi av Stabsfanejunker Olai Ovenstad Den norske hærs offiserer 18.1 1628 - 17.5 1814 Utgitt 1948*********** Erik Orning til Eide og Mære i Sparbo, skibshøvedsmann, gikk senere inn i hæren Og endte som dragonoberst for nordenfjeldske regiment. Ref. Erik Bakkevig,Sunnhordland Slekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg nr. 27:Eksakt kunnskap/vitenskap er det vel ingen av oss som har, men den informasjonen som jeg har oppgitt har jeg selv hentet fra originalkildene (avskrift), og den er oppgitt av familiemedlemmene selv. Jeg regner den derfor som svært pålitelig.'Rullorna över de Trondhjemske regementen utskrivna 1658' befinner seg på arkivet i Stockholm. De er avskrevet av Överstelöjtnant Gustaf Lund og utgitt i Trondheim 1959. Gustaf Lund har tatt seg bryet med å identifisere den enkelte soldat i de tilfeller hvor gårdsnavn er stavet, eller der navn eller tittel er endret i senere ruller. Denne informasjonen har han satt i parentes.I disse rullene er det blant annet oppgitt følgende personer:Feltwäbel Mats Erichsom i Öfwerste Wälborne Hr. Hendrich Flemmings regementLeutenant Mats Erichson Orre i Captien Wälb. Johan Margalli Granatenfelts CompagnieLeutenant Mats Orre i Welb. Hr. Öfwerste Hindrich Flemmings RegementeOg i rullen med påskriften 'Af Trundheemske Reg:tet som en tidh hafwa logerat här i Stockholm och nu skola efter Kongl. M:ts wår allernådigste Konungs order marchera här ifrån uthföre åth Skåne, munstradhe och opwisade d. 31 Jan A:o 1659':Lutenant Mathias Orre.Hvem som er hvem her, og om Orre er en feilskrift for Orning er vel vanskelig å si. Jeg har ikke funnet Mathias Orning nevnt i noen sammenhenger i Inderøy fogderi før han overtar Mære i 1664. Oberst Reinholdt er fremdeles bosatt på Mære i 1661.Jeg synes det er påfallende at Mats Eriksen Orning skal ha koner ved tilnærmet samme navn som Mathias. Muligheten er selvsagt tilstede, men det virker mer sannsynlig at det er trukket familiesammenhenger som det egentlig ikke er belegg for. Men en nærmere studie av originalkildene vil kanskje gi svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg nr. 29:Står det noe om hvilken tilknytning Erik Orning har til Mære? Søren Hansen er første gang registrert på Mære i 1610. I 1622 betaler han bøter for leiermål for sine 2 stedøtre - noe som kan tyde på at han har giftet seg til gården. Siste registrering jeg har på Søren Mære er kontribusjonsskatten 1652. Hans enke befinner seg på Egge i 1658. Oberst Reinhold kjøper Mære i 1653, og er bosatt på Mære i mantallene fram til og med 1661. I 1664 selger han gården til Mathias Orning. Jeg har problemer med å se når Erik Orning kan ha vært bosatt på Mære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Kan heller ikke se at Erik Orning har vært på Mære.Han tjenestegjorde til hans avgang i Søndhordlenske komp. 1675. Dette er langt fra Mære.Sønnen Mathias tjenestegjorde i N.fjeldske drag.kompani.Så hvor Erik Bakkevig har sin viten fra, vites ikke. ** Rittmester i farens regiment. Ref. Erik Bakkevig,Sunnhordland SlekterErik Orning til Eide og Mære i Sparbo, skibshøvedsmann, gikk senere inn i hæren Og endte som dragonoberst for nordenfjeldske regiment. Ref. Erik Bakkevig,Sunnhordland Slekter **

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Info til innlegg 27.Har gått gjennom Militærbiografier Den norske Hærs Officerer 1628-1814.Der er det ikke registrert noen med fornavnet Mads ( Mats) i Grønvold eller Orning-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vet noen hvordan Reinholt von Howen/Hofuen i 1664 var svoger av Mathias Eriksen Orning og hvorfor det er Beatha Elisabet Goriæs von Gorgat som 11 år tidligere bekreftet skjøtet da Reinholdt kjøper Mære av kongen ? (Mathias ble såvidt jeg skjønner senere g. med henne, ca. 1675).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Reinholdt von Owen var g.m. Helle Fredriksdatter Budde (1617 Tøllist, Øsel, Estland - jun 1684), og Mathias Eriksen Orning med hennes søster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg nr. 34 og 35:Hvor har dere navnet Eriksen fra? Hvilke kilder omtaler Mathias som Eriksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 36I de kildene jeg har sett, så har jeg ikke observert at Mathias Orning brukte farsnavnet. ( kun familienavnet) Av trykte materialer - Militærbiografier av Olai Ovenstad - er det heller ikke brukt farsnavn. Ei heller i Dansk Adelskalender.Kun i Slægtskrøniker av Fr.Grønvold er farsnavnet brukt , men satt i klamme. ( det er vel en grunn) Fra denne krøniker tror jeg mange har brukt stoffet ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Kommentar til Erntsen og Sørensen. Det er tydelig at vi ikke blir enig om navnebruk, jeg har flere Mads og Svend Madsen i Orning-slekt, ikke nødvendigvis norske offiserer. Bruk av avstamningsnavn som gjenkjenning har vært svært vanlig også blant bygdebokforfattere. mvh John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 27 I den danske gren av Orning har jeg registrert en med fornavn Mads..I den norske gren ingen..( kanskje du har flere)Jeg personlig er forsiktig å navngi personer med farsnavn hvis ikke kildene bruker det.Hvis jeg gjør det, så forsikrer jeg at aner er korrekt(kildehenvisning)...for en læser ser jo foreldre/barn-relasjonen fra farsnavn.. Det helt greit å bruke farsnavn ( som kladd for seg selv for å holde styr på de forskjellige grener) , men hvis noen publiserer noe bør en være forsiktig .. ( det er min mening) Det kan fort bli følgefeiler hvis alle legger til farsnavn og aner viser seg å være feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 35, 36 og 39:Beklager, men her falt ivertfall jeg i fella og anga et farsnavn som føltes 'trygt' utfra tidligere innlegg i debatten. Her er vi m.a.o. mange som bør skjerpe oss!Min kilde sier - har ikke notert hvilken - (muligvis den berømmelige og beryktede slektskrøniken): 'Erik Ottesen Orning hadde en sønnesønn Mads hvis datter Anne Christine Madsdatter Orning til Mæhre setegård ble dømt til henrettelse fordi hun hadde 'ved Rotte-kruds ugj Smør inkniet ombract sin mand Dragonkapitaine Iver Mogensen (Gallskyt)', men klarte å rømme til Holland. Jeg har m.a.o. ikke noe navn på faren, og ei heller flere barn av Erik enn Bernt, Christopher og Barbara. Hvor mange hadde han forøvrig, og hvilke andre barn finnes det registrert etter generaladmiral Erik Ottesen Orning og hans hustru Karen Andersdatter Mowat d.e. (for de kan vel alle være kandidater som Mads' forelder - far såvel som event. mor). Heller ikke de nevnte Bernt, Christopher og Barbara kan vel utelukkes som foreldrekandidater nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 40HeiJeg antar dette er kilden din: Norsk Slektshistorisk Tidsskrift ****Dahl, Eyvin, (1895-1962) og Eilif Dahl. 'Meitz, Mohrsen, Mogensen, Matheson.' NST 12 (1950): 285-334.På side 329 står det:I en gammel håndskreven Genealogie i Riksarkivet nevnes 'Ivar Mogensen, Capitain paa Mæregaard, blev forgivet før 16. juli 1696 af sin Frue Anne Christine Orning. Datteren hed Jomfrue Anne Margrethe.' - Ifølge Overhofrettens dom av 1698 blev ' Fru Anne Christine Orning til Mæhre Sædegaard af de Orningers berømmelige Æt ' dømt til å henretttes fordi hun hadde ' ved Rotte-Kruds udj Smør inkniet ombract sin Mand Dragon-capitaine Iver Mogensen (Gallskyt)', men klarte å rømme til Holland. Denne Anne Christine Madsdatter´s far er sønnesønnssønn av Otto Thomassøn Orning til Vatne og Valvatne på Stord og Anne Eriksdtr. Orm til Vatne m.m.- og han er fetter av den Fridrich Christian Orning, som var gift med Rebekka Margrethe Matheson og som døde på Hoff i Hobøl som kaptein på grunn av ' uheelbar Saar udj Storkrigen annammit 1715'.- Man vil huske at 'Delgobe' forærte Jens Mogensen en datter ved navn Blanceflor, født 1705,- et navn som går igjen i Orning-familien.- Dermed slutter vi spekulasjonene omkring familien Mogensen...............***Det som står i parentes er sitat fra den håndskrevne Genealogie og resten får stå for forfatterens regning.. Fr.Grønvold Slægts-krøniker ( 1500-1800) kom ut i 1924, og artikkelen er utgitt i 1950.Jeg har ikke sett i noen kilder at Anne Christine er nevnt som Madsdatter ei heller Mathias Orning nevnt med farsnavnet Erikso(e)n.Det blir fort feil hvis en forfatter tilengner personer farsnavn uten kildehenvisning.Ellers vil jeg anbefale Digitalarkivet (Sissil Bruun Sørensen), avskrifter av kildemateriale fra Inderøen, osv.I Dansk Adelskalender står det at Erik Orning til Eidet hadde en sønn ved navn Mathias Orning hvis datter er Anne Christine g.m. Kaptain Iver Mogensen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

info til innlegg 40 OBS ! Ser at parantesen ble til et halvt anførselstegn etter at det ble lagt inn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Innleg 40 (Christian Arentz )Ser du har en del spørsmål ang etterslekt av Erik Ottesen Orning ..Kontakt meg på mail: ernstsen@online.noså skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg nr. 38:Navn og slektsskapsforhold er ikke noe man kan 'bli enige' om. Vi har vel alle som formål å finne fram til den informasjonen som er korrekt, og da må vi forholde oss til de originalkildene som finnes.En bygdebokforfatter kommer veldig tett innpå stoffet, og kan ofte se at det er et slektskapsforhold uten at man nødvendigvis kan dokumentere det. I slike tilfeller bør det komme fram at sammenhengen ikke er dokumentert. Selv har jeg svært god kjennskap til dette området ettersom jeg har skrevet av svært mye kildemateriell i perioden 1520 - 1710, og kan trygt si at de sammenhengene du har oppgitt i innlegg nr. 25 overhodet ikke er dokumentert.Både innlegg nr. 39 og n3. 40 sier klart fra om hvor viktig det er å dokumentere informasjon før man gir den videre. Mange bygdebøker, spesielt de eldre, er fulle av feil som lever videre i beste velgående. Og det er jo litt trist den dagen man oppdager at de man trodde var ens aner ikke er det allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Kan egentlig ikke se at jeg har oppgitt noen sammenhenger i innlegg 25, har tvertimot stilt spørsmål om jeg hadde feil opplysninger - trodde jeg. von Wargas har jeg klargjort senere at jeg hentet fra FS. Takk for opplysende debatt.mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torkel Fagerli

Jeg vil prøve å sammenfatte de opplysningene jeg nå har om Wilhelm Orning.Det synes helt utvilsomt at Daniel Andersen og Blanceflor Orning hadde en sønn Wilhelm som tok navnet Orning.Wilhelm nevnes i skiftet etter broren Owe Erich Danielsen Orning. Skiftet ble sluttet 26. oktober 1748. Bostedet til Owe var husmannsplassen Fosland under gården Lille Fosse i Strandebarm (Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll A.6I 1743-1749, fol. 270b-271a). Det var ingen barn i dette ekteskapet, og arvingene var derfor Owes enke Giertru Trøbler og hans søsken (og evt. deres etterkommere). Skiftet oppgir fire brødre og en søster: 1) Den avdøde broren Berent Andreas Danielsen Orning hadde vært borger i Bergen og etterlatt to barn: Friderik Wilhelm Berentsen Orning og Elisabeth Berntsdatter. 2) Den avdøde broren Wilhelm Danielsen Orning som hadde etterlatt to barn: Berent Andreas Wilhelmsen og Blanseflor Wilhelmsdatter (22 år gammel). 3) Klokker i Sogn David Friderich Danielsen Orning. 4) Den avdøde broren Christian Danielsen Orning. Owes enke visste ikke om han etterlot barn. 5) Den avdøde søsteren Blanceflor Danielsdatter. Hun hadde vært gift med Lars Galtung og etterlot to barn på Torsnes: Johan Daniel Larsen Galtung og Hans Larsen Galtung. Skiftebehandlingen etter Owe Erich Orning viste at det ikke var midler til uprioriterte kreditorer.Ifølge Claus Nitter (se NST, b. XVII, s. 275-276) ble Riborg Petersdatter Arentz (f. 1671) andre gang gift med løytnant Orning. Kilden for dette er en kassemangelsak i Riksarkivet som inneholder en dom fra 23. februar 1726 der løytnant Orning omtales som hennes mann. Riborgs første mann, Peder Jensen Smith, døde ifølge Nitter 27. juni 1719. Nitters opplysninger tilsier at løytnant Orning må ha blitt gift med Riborg en gang etter 1719 og at de begge synes å være i live i 1726. Nitter skriver at løytnant Orning må være den Wilhelm Orning som ifølge Olai Ovenstads Militærbiografier var premierløytnant ved Skånevigske kompani fra 1721 til 1734.Ifølge Svein Ernstsens slektsdatabase (jf. innlegg 18) giftet Wilhelm Orning seg i Garnisons Sogn, Kjøbenhavn 2. desember 1717 med Margreth Dorthe Eylers. Ifølge den samme databasen var Wilhelm sønn av Bernt Orning og Sidsel Juel, og han døde i Bergen i 1730, jf. Digitalarkivets base over døde i Bergen, der en Wilhelm Orniing ble begravet 20. mars 1730 i Korskirken ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&brukar=&loc=9491384&spraak=n&postnr=11&next=10>Lenke).Ifølge Digitalarkivet fikk Wilhelm Orning og Margreta Dorothea fikk en datter Blanseflora Catharina som ble døpt i Domkirken, Bergen 20. august 1727Tore Vigerust har dokumentert at en Wilhelm Orning i 1729 bodde i 15. rode i Bergen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 46Til Torkel Fagerli,, Takk for fin oppsummering.En ting er sikkert,, mye er usikkert knyttet til forskning på slekt...Først vil jeg spørre deg ang skifte til Owe Orning.. Står det i virkelig skiftet at Wilhelm Orning har to barn ved navn 1. Berent Andreas Wilhelmsen og 2.Blanseflor Wilhelmsdatter (22 år gammel) ??Ang Wilhelm Orning gm. Margrethe Dorothea hadde de en datter ved navn Blanceflor Catharina Wilhelmsdtr Orning døpt i D.K. 20-8-1727 Opplysningen har jeg fått fra Statsark. Bergen. Jeg har også fått opplysning fra Kirkebok for Garnisons sogn,København at en Wilhelm Orning giftet seg med Margrethe Dorothea Eylers den 2 des 1717... Jeg går sterkt ut fra at dette dreier seg om samme ektepar... Ellers har jeg notert at opphavet er usikkert.Jeg antar at denne Wilhelm er av generasjonen før Løytnant Wilhelm som er den eneste med dette navn med militær karriere ref. 'Olai Ovenstad 1948' Jeg har ikke funnet andre heller.Wilhelm gm Eylers har jeg plassert som barn av Bernt Orning og Sidsel Juel, men som nevnt plasseringen er usikker.Iflg. Statsarkivet Bergen døde Wilhelm (gm Eylers) i 1730...Jeg har ikke funnet i noen kilder at denne karen hadde noen militær karriere. Derimot så bodde han i Bergen, og kan være den samme som er reg av Tore Vigerust, en Wilhelm Orning i 1729 bodde i 15. rode i Bergen.Tilbake til Løytnant Wilhelm Orning ( det er kun en som er registrert av 'Olai Ovenstad 1948'. Og er utvilsomt den samme som det ref. til i 1748 som forrige Lieutenant ved Andet Vesterlehnske Inf.Regiment,Jeg har stipulert fødselsdato ut fra militær karriere og har satt f. omk 1678 ( kan gjærne være født en del senere) Han tok avskjed i oktober 1734... Hva gjørde han fram til sin død... Jeg har også reg. den Wilhelm du nevner i Akershus og har konkludert med at det er mest sansynlig at dette er den samme Løytnant Orning. ( Ut fra navnelikheten og at der ikke var reg. noen andre Wilhelm Orning som var Løytnant på denne tid) Har til denne tid bare brukt fødselsdato på Balnceflor og Ribor(Andøya) basert på folketelling og opplysninger fra kirkebok (gammel når død) Men av erfaring er akkurat disse opplysninger forbundet med feil , nkelte ganger..Hvem denne Wilhelm Orning,,,som fikk gjestgiverbevilling i 1736,, har jeg ikke noen formening om hvem var..Han var iallefall ute av bildet i 1742,,, og kunne godt ha vært Løytnant Orning..Også arven etter frøken Rosenkrantz er viktig å studere,, der mange av Orninger fikk arv..Det er viktig å studere skiftet etter Owe Orning, der det ser ut til at Wilhelm har hatt barn i andre ekteskap.Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Takk for fine kommentarer. Jeg kan bekrefte at skiftet etter Owe Erich Danielsen Orning opplyser at avdøde Wilhelm Danielsen Orning hadde to barn: Berent Andreas Wilhelmsen og Blanseflor Wilhelmsdatter, 22 år gammel.For øvrig får vi prøve å finne enda flere kilder for om mulig komme nærmere et endelig svar. Arven etter frøken Rosenkrantz kjenner jeg ikke, men opplysninger om arvinger må det vel være mulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ernstsen

Til innlegg 48 Torkel FagerliDet har vært spekulert i om denne Løytnant Wilhelm Orning har vært gift 3 ganger…At ikke alle navn er nevnt i et skifte er ikke et bevis verken for eller imot., Det er vel kunskapen i samtiden som kommer til uttrykk. Mange fartet og reiste mye, så det var ikke alltid lett å sitte inne med alle opplysninger når et skifte skulle skrives. I mange skifter har for eksempel personen vært nevnt ”med etterfølgende arvinger”. Det er sikkert skrevet slik for de ikke hadde oversikt over alle barn osv..Med de faktiske opplysninger som finnes i dag så vil jeg anta med at det er den samme Wilhelm Orning vi snakker om..men må ha vært gift flere ganger.Mer kildemateriale må finnes skal dette kvalitetsikres.En ting er ganske sikkert, den Løytnant Wilhelm Orning nevnt i ”Olai Ovenstad 1948 ”, er den samme som gm Berit (Bergithe) Margrethe Althand og som hadde døtrene Blanceflor og Riborg.Når det gjelder Berent Andreas Danielsen Orning, (broren til Wilhelm) så kan jeg referere til en artikkel skrevet i NSHT.ref… Orning, Berent Andreas gm. Marthe i Korskirken,Bergen 5.juni 1720. Berent var sønn av Løytnant Daniel Andersen og Blanceflor Catharina Orning, med hvilket familienavn han oftest kalles, i dagligtale har han vært kjent som ”Berent Andreas” under det navn er både et barn og han selv begravet. Han har nok vært beskjeftiget i svigerfarens forretning og stellet med den under avviklingen efter hans død. Det opplyses i magistratens ekstraordinære forhandlingsprotokoll 20. oktober 1729 ” Den af afg. Hans Matias for nogle aar til byens publique gavn opsatte store fløi paa fjeldet er kastet overende ved den torsdag den 13. hujus indfaldne forfærdelige stormveir. ” Det ryktedes i byen at Bernt Andreas Orning ved sine egne folk skulde ha latt den ophugge og brotta. Han blev opkalt og tilstod at hans avg. Svigerfar hadde latt den opsette paa egen bekostning av fri vilje. Blev tilholdt å opsette ny. 17.november 1729 : Berent Andreas Orning svar full av sensible og nærgående ekspressjoner. Mag. Vil forhøre hvem der har konsipert denne besvarelse for ham, og om han ikke i mindelighet vil efterleve magistratens beslutning. Berent Orning vedtok til byens kemner, ” at gjøre leverance paa alt, hvis hamn af fløjstangen har conserveret” Han blev begravet i korskirken 31. desember 1731. Hans enke levet ennu i 1741, da hun 12.mai gjorde regnskap for stempelpapir-forhandlingen til sin efterfølger Hans Holm. Av deres barn kjennes 4, døpt i Korsk. 1.Elisabeth, døpt 12.desember 1721. 2. Claus Daniel, døpt 23.februar 1724. 3. Blanceflor Catharina, døpt 17.september 1725, begravet 12.august 1726 4. Blanceflor Catharina, døpt 4.november 1727 ref.sluttDet kan sikkert hentes flere opplysninger fra skifter i den aktuelle perioden som kanskje kan kaste mer lys over enkelte slektskapsforhold…Vennlig hilsen Svein Ernstsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Eg kan ikkje bidra til meir oppklaring kring Wilhelm Orning, men trur eg kan fortelje litt om broren Christian Daniel Orning, arving nr 4 i skifte etter Owe Erich Danielsen Orning. (Sjå innlegg 46 ovanfor.)I følgje tingbok nr. 37c for Norhordland [url="http://digitalarkivet.uib.no/DA/nhltgb37C.htm>http://digitalarkivet.uib.no/DA/nhltgb37C.htm fekk han kremmerbevilgning på Lokøy vest for Sotra i 1930. Seinare (1738) fekk han også bevilgning til å drive gjestgiveri.Stiftbefalingsmandens udgifne Bevilgning til Christian Daniel Orning om Kremmerlejet paa Laachøen dat/erit 16 Dec/em/br/is/ 1730.Christian D. Orning var gift med Anna Hansdatter (ukjent opphav). Dei fekk borna Hans Christian (1732-1762), Gjertrud f. 1735, Blanceflor (1737-1744) og Christian f. 1735.Christian D. Orning døydde i 1740. (Skifte brevet efter Christian Orning. d/en 26 Maij 1740 paa Lochøen Dat/ert.)Elles kan ein finne mykje stoff om Orningslekta og Orninggård på Lervik på Stord i tingbøkene for Sunnhordland som ligg her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.