Gå til innhold
Arkivverket

[#20508] Haagen Nilsen, klokker i Løten - født Ringsaker


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Haagen Nilsen var klokker i Løten 1827-1873. Ifølge Løtenboka var han fra Ringsaker og født 1792. Den eneste jeg finner i 1801 i Ringsaker som kan stemme, er sønn av Nils Haagensen, Skoleholder og husmann m/jord, Bogstie, Ringsaker og hustru Hellebor Olsdatter.Haagen Nilsen får en sønn som heter Nils, men ingen av døtrene får navnet Hellebor.Er det noen som kan fortelle meg noe mer om familien på Bogsti? Var det herfra Løtenklokkeren kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Et forslag: I Løtenboka står det at Haagen Nielsen er født i 1792. I 1801-tellingen for Nes i Hedmark er det en Haagen Nielsen, 9 år gammel. Faren Niels Haagensen kan ha flyttet til Nes (det er ikke langt fra Ringsaker), f. eks. etter at Haagens mor døde og faren giftet seg på nytt.LenkeDette passer riktignok ikke med Haagen Nielsens alder i 1865 (69 år). Da passer det bedre med han som du fant.Lykke til med letingen! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Veldre bygdbok I s 582 omhandler plassen Harebakken under Bogsti. Her blir Haagen Nilsen med foreldre omtalt. Haagen blir her riktignok oppgitt til å være f 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

I Veldre bygdebok: Sies det noe om at Haagen ble klokker og lærer i Løten? Eller hvem han giftet seg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

Det ser ut som om du har funnet riktig familie i Ringsaker. Det at faren også var lærer passer bra, og fødselsdatoen passer godt med den som er oppgitt på klokkeren i Løten i 1865 tellinga. Fødselsdatoen i Løtenboka er da antagelig feil.Jeg har ei bok om Løten kirke,'Løten kirke gjennom 800 år' utgitt av Løten menighetsråd i 2000. Der står det at Haagen Nilsen var 'klokker 1827-1873. Lærer ved den faste almueskolen på Lund, opprettet 1826. Tok sterkt del i bygdas offentlige liv.' I boka er også et fint bilde av kirka og klokkergården slik det så ut på Haagen sin tid. Klokkergården er forøvrig også min mors barndomshjem, siden bestefar var lærer og klokker der 1913-1938. Der hvor låven sto før er det nå satt opp et nytt menighetshus. Jeg var der i en begravelse for et par år siden, og mener å huske at det var noen flotte bilder av Haagen og kona på veggen der.Kanskje det hadde vært en ide å henvende seg til Løten Historielag og høre om de har opplysninger om Haagen. Kanskje er han også omtalt i en eller annen utgave av historielagets årbok Lautin. Det er heller ikke usannsynlig at det finnes stoff om han i kommunale arkiv. Kanskje finner du en setning i en eller annen av disse kildene som forteller at han var sønn av en skoleholder i Ringsaker, og da er jo saken klar.Ellers ville jeg sjekket kirkeboka for Løten for å finne Haagens vielse. Siden kona var fra Løten er det god sjanse for at de giftet seg der. Kanskje finner du opplysninger der som kan bekrefte at Haagen virkelig var sønn av skoleholder Nils Haagensen i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei og takk for fine innspill. Det finnes i grunnen mye informasjon om Løten-klokkeren. Det ser ut som om han var en anerkjent kar i bygda og han var kjent som en dyktig lærer. Men bakgrunnen hans er dunkel, kanskje fordi han gjorde et stort sprang sosialt? Han giftet seg i Løten 11.4.1844 med Berthe Olsdatter Stavseng. Jeg har ikke sett 'originalvigselen' i kirkeboka. Er det noen der ute som har tilgang? Hvis ikke får jeg dra på arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Til Trond; det står en del (hyggelig) om bestefaren din i Løtenboka - med bilder av Gustav og Ragna. Har du dette? Hvis ikke kan jeg skaffe deg informasjonen. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Har fått en henvendelse med ref. fra Veldre bygdebok (bind I, side 582) som gjør det klart at Løten-klokkeren er sønn av lærer Nils Haagensen. Nils var lærer i Bergsfjerdingen i Ringsaker og bodde på Bogsti. Han døde i 1813, og det ble holdt skifte 9 år etter. 'Boet var et velstandsbo til å være etter en husmann.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

Ja da ble jo saken oppklart. Jeg hadde en veldig sterk følelse av at lærer Nils Haagensen måtte være faren. Ellers takk for tilbudet om å sende informasjon fra Løtenboka om bestefar, men det er ikke nødvendig. Jeg har tatt kopi fra den tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Som vanlig har jeg også på dette forfedre, men foreløpig lite tid til å svare. Dette er delvis Veldreslekt på morsiden og Biri??? på farsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde nylig kirkebokfilmene fra Løten på hjemlån. Klokker Hågen Nilsen var fadder for flere av mine tippoldeforeldres barn (men det var ingen slektsforbindelse, men min tippoldemor viste seg å være datter av klokkeren i Vang).Jeg så gjennom tilgangslistene i kirkeboka , og kom tilfeldigvis over og noterte ned at kirkesanger Haagen Nielsen kom fra Ringsaker til Løten. Alder oppgitt til 30 år. Dato: 19/5 - 1827.Jeg kan ikke innestå for at mine notater er riktig, da dette ble gjort i forbifarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Du kan lese mer om skoleholder og husmann Nils Hågensen og hans forfedre i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift 4/1997 s. 257. Der er det en artikkel om Dullerud i Redalen skrevet av meg, og Nils stammet fra Dullerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.