Gå til innhold
Arkivverket

[#20511] Etterlysninger i Tyskland, hvordan går jeg frem?


Gjest Mette Gunnari
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gunnari

Jeg har nå funnet min tippoldefar og hans kone. De var født i Tyskland, min oldefar i Weissenfels i Prøyssen. Er det noen som vet hvor det er/var og hvordan går jeg frem for å søke i Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

1). Norsk slektshistorisk forening har en oversikt over tyske genealogiske ressurs-sider: http://genealogi.no/Eur_An/tysk.htm2). Ved denne foreningens årsmøte 16.4 2004 vil undertegnede holde foredraget: Finne slekt fra Tyskland: hvor og hvordan?3). Det er viktig å skille mellom a) hvordan en selv kan drive slektsforskning i Tyskland, f eks gjennom besøk i tyske arkiver og studium i tyske fagtidsskrifter/bøker, b) hvordan en finner informasjon på internett (kort fortalt: forholdsvis lite), c) hvordan en kan stille andre personer spørsmål i tyske fora (på tysk eller engelsk), og d) hvordan en (nordmann) finner frem til (tyske og andre) personer som kan utføre arbeid for en/seg - i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gunnari

Hei Tore, jeg er klar over Norsk slektshistorisk forenings oversikt over tyske genealogiske ressurs-sider.Litt av mitt problem er at min tysk er elending og trenger derfor litt hjelp.Årsmøtet er imidlertid interessant, og jeg skal forsøke å være tilstede da.Takk for hjelpenMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ved hjelp av NSFs oversikt, finner du en rekke tyske genealoger på nettet. Du kan godt stille spørsmål på engelsk til tyskerne. Men først av alt må du vel finne ut nøyaktig hvor Weissenfels lå hen; 'Preussen' er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Jeg har også forsøkt å finne et eller annet sted der man kan be om hjelp på tyske nettsider, uten hell. Jeg leter etter Sigvart Olaf Sand, skredder fra Mosjøen, som i alle fall oppholdt seg i Hamburg i 1906 og 1910 (kilde: postkort til familien). Om han ble der, giftet seg og kanskje fikk barn - se derom seier soga intet - så jeg vil gjerne finne ut litt mer. Men alle mine nettsøk etter relevante 'debattsider' e.l. har hittil vært forgjeves....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kanskje riktige Weissenfels? Denne ligger ihvertfall i Sachsen-Anhalt, og har dermed sitt landsarkiv i Magdeburg, litt lenger nord. Men det lønner seg å starte arbeidet i Leipzig (20 km nordøstover] hos Deutsche Zentralstelle für Genealogie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Deutsche Zentralstelle für Genealogie: c/o Sächsisches Staatsarchiv Leipzig, Schongauer Strasse 1, D-04329 Leipzig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

En annen mulighet er å bestille mikrofilm fra Tyskland. Du må ta et besøk til Slektshistorisk Senter, Hekkveien 9, 0571 Oslo. (tlf. 22 38 43 14) De kan bestille mikrofilmer fra hele verden. Ring først for å forhøre deg om deres åpningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det hadde vært storartet om Jesu Kristi Kirke av de siste Dagers Hellige hadde kunnet skaffe mikrofilmer av kirkebøker fra det tidligere DDR. Men slik er det neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Si ikke det. Jeg har fått film fra det Kønigsberg som lå øst for Berlin ved Oder, og som i dag heter noe annet og ligger i Polen. Det kommer jo litt an på når kirkebøkene ble filmet.Ta telefonisk kontakt med Hekkveien da de har holdt på med ombygning i lengere tid. Det er mulig de har åpnet igjen nå. Du kan også finne ut på Familysearch hvor de har filmer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, det ser ut til at mormonerne har mikrofilmer av kirkebøker i Magdeburg (filmet 1983 osv.). Berit, at du har lånt filmer fra Polen er ikke noe argument for at man får lånt inn filmer fra det tidligere DDR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei det er nok ikke det. Mine historiekunnskaper er nok alt for dårlige. Det jeg trodde var at Kønigsberg lå i DDR, men Neumark-Brandenburg ble kanskje polsk før det ble et DDR.(tar jeg feil nå igjen?) Mine oppslagsbøker om dette er nok for gamle også. Men tross mine svake kunnskaper her så fantes det film, så jeg var heldig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det Neumark i Brandenburg som jeg kjenner, ligger i Tyskland, ikke i Polen, men det finnes kanskje flere Neumark-områder, som var tysk og nå er polsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Königsberg i Neumark har siden 1945 ligget i Polen (har aldri vært i DDR), 50 km sør for Stettin, øst for Oderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå ble jeg veldig usikker. Jeg kan ikke forklare beliggenheten noe bedre, men det som står er: Kønigsberg (Neumark), Brandenburg, Preussen. Kanskje det er jeg som mistolker det, men Kønigsberg heter i dag Chojna og ligger i Polen. Må ikke blandes med Kønigsberg i Øst-Preussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Bare for fullstendighetens skyld:Det er også en liten by i Brandenburg som heter Königsberg. Den ligger nordvest for Berlin i Landkreis Ostprignitz-Ruppin. - Dette er ett av mange eksempler på at samme stedsnavn kan finnes flere forskjellige plasser i Tyskland.Elin Galtung Lihaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navneregisteret til mitt atlas 'E. Debes: Neuer Handatlas über alle Teile der Erde' 4. utg. (leipzig 1914) har ialt 7 byer ved navn Königsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.