Gå til innhold
Arkivverket

[#20518] Nils Friis 'Captain des Armes' og hustru Anne Marie Vormarch gift 1725.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Nils og Anne Marie ble gift 1725 i Gjerpen ifølge Fyresdal bygdebøker.Nils var Kaptein over kompaniet i Fyresdal og bodde på Meinstad i 1726, senere på Haugane 1732-42 i Fyresdal.Kan noen hjelpe med å finne opphavet til disse to?? Navnene Friis og Vormarch er jo 'spesielle'så kansje noen har vært borti disse en gang, og kan bidra med noe? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Bare en liten opplysning: Capitaine des Armes var ikke det samme som kaptein! Capitaine des Armes var en underoffiserstittel, normalt var den eldste/høyest rangerte underoffiseren i et kompani capitaine des armes. Senere på 1700-tallet ble tittelen omgjort til kommandersersjant. Opprinnelig (1600-tallet eller tidligere) var en capitaine des armes kompaniets våpensmed med ansvar for å vedlikeholde kompaniets våpen, derav navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Var det ikke så at officerene på den tiden ofte var dansker?? Er jeg helt 'utafor' når jeg synes det ikke er typiske norske etternavn på noen av dem? Deres ene sønn Søren 1734-1809 hadde forøvrig også en millitær karriere som underoffiser. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Flertallet av offiserene før ca. 1720 var nok utenlandskfødte, fra et stort antall nasjoner (nederlandske, franske, engelske, skotske bl. a.), men nok mest fra nordtyske stater. Det var egentlig ikke så mange dansker. På den tiden var offisersyrket et internasjonalt yrke. Etter ca. 1720 var de fleste offiserene født i Norge, men som regel var de av de opprinnelig utenlandske offisersslektene. Men det var faktisk norske bondesønner som ble offiserer alt på begynnelsen av 1700-tallet, f.eks. Peder Todderud som ble generalmajor.Underoffiserer som capitaine des armeser derimot, i hvert fall i de nasjonale (ikke gevorbne) avdelingene var oftest norske, gjerne bønder/bondesønner fra det øvre bondeskiktet i en bygd (hva man gjerne kunne kalle 'bygdas beste menn'). Men det var også offiserssønner som ble underoffiserer, temmelig ofte i en 'læretid' før de ble offiserer, men en del ble nok værende det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker for tipset. Jeg har ikke fødselsår eller død på hverken Nils eller kona, men siden de skal ha blitt gift 1725 og sist barn er født 1742 så er vel Nils født ca 1690-1705. Det passer ikke så bra med disse kandidatene desverre. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Morten Strøm

Hei.Jeg har lagt inn en eterlysning etter de samme folka som du søkte i 2004. Ble først klar over denne etter at jeg la det inn. Kan jeg spørre om du har kommet noe videre med disse etter 2004? Har funnet ut at Friis jo er en stor slekt (opprinnelig dansk tror jeg), og Vormark er et stedsnavn i Danmark.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.