Gå til innhold
Arkivverket

[#20519] Geble Pedersen , Søren Hvid og Steffen Hanssen Soop +


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Ang. (15). I siste linje der står det 'Bror av Geble Pederssøn var Michel Geblessønn Krag, født 1607, død før 1672 i Bergen'. Dette kan vel ikke være helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Mange takk til deg, Berit for alle opplysningene, var nysgjerrig etter å få vite mer om Agnete (eller faren) som ikke ville ha Bernt Nagel.Da skulle vel en kort slektslinje se omtrent slik ut – foreløpig:Simon Jakobsen Krag, Bergen, død før 1562Sønn Peder Simonsen Krag, Fana, død 158?Sønn Geble Pedersøn Krag, Fana, død 1621 g. m. AgneteSønn Peder Gjeblesøn Krag, Innvik/Stryn, død 1646.Datter Agnete Pedersdatter Krag gift med Friis og Beyer, død 1668 Den Gjeble Pedersøn som er prest i Gildeskål skal ha virket fra 1614, men jeg vet ikke hvor lenge. Han skal ha hatt en sønn Gjebel og en sønnedatter Agnethe Giebelsdatter/Jebelsdatter ( her er det mange skrivemåter) som dør i 1721.Det kan se ut som Gjebel Pedersøn allerede var død i 1618, innlegg 12.Navnene Peder, Gjebel og Agnete ser ut til å opptre i slektene på Vestlandet og i Gildeskål.Jeg synes det påfallende at det er to prester med samme navn – den ene med Krag i tilllegg - de ser ut til å leve, med visse forbehold, noenlunde samtidig. Det er svært lite trolig at de skulle være brødre, men det er også fristende å tenke at det skulle være en slektsforbindelse mellom dem.Man kan vel ikke gjøre seg så mye håp om kilder som oppklarer dette, og heller er jeg ikke bevandret i så gammelt kildestoff.Lurer på om et er mulig å finne flere barn til noen av disse parene – spesielt Peder Simonsen Krag. Kanskje finnes det også noe fra Innvik i bygdebøker.Har noen forslag til litteratur eller kilder til Inndyrgodset som jeg fant omtalt i ”Bodin bygdebok”, innlegg 12? Jeg har bare sett det nevnt her. Kan det ha tilhørt Benkestokk – slekten?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Hei IngerDenne slekten (Gjeblesen) i Bergen har og tilknytning til Norfjoreid og Stryn i Nordfjord i Sogn. Det står en god del om dem i Bygdeboken. Peder Gjeblesen Kragh døde i Stryn. Der er og nevnt datter av Peder Simonsen Krag nemlig Elisabeth gift med en Jens Kristensen.Med denne forbindelsen er du inn i en diskusjon om Hveding og Blokslektens opprinelse. Dette er jo som du sikkert vet slekter med tilhøright i Norland og tilknytning til Inndyrgodset. Elisabeth skal ha hatt 14 barnEn datter Margrethe var gift med Moritz Jensen som var fogd i Nordland, Opplysninger delvis fra Kåringslektens røtter av Reidar Kåring.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiglemte å legge til at på dette tidspunkt var vel Indyrgodset som var en del av Franz Kaas eiendom, innen 1628 var gått over i Trond Benkestoks eiendom og var da eid av hans enke Gjertrud Peitersdtr (Benkestokkboken s. 17)Inndyr var og en tid eid omkring 1650/1700 av Fogden Hveding og dennes enke og hennes 2. ektemann. De papirene som gjelder det er omtalt i 1982 i Heftet Håløygminne (utgitt i Harstad), og i boken 'Storgårder i Nordnorge' og på gåtrden Jensvold i 'Der Bodø ble til'SteinarSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Hvem Karen Olsdatter var vet vi lite om, men vi vet at hun var enke etter Hr.Michel. Det har vært hevdet at denne Michel skulle være Hr.Michel Olufsøn, prest i Steigen 1560-1599, men det er antakelig bare gjetting. I 1618 finner vi i lensregnskapene at 'Sal.Hr.Giebles efterleverske har 2 våg 1 pund i Inndyr, 1 pd. i Seljeset, 1 pd. i Naurstad (Skjerstad) og 1 pd i Fore. Gieble og Karens sønn Gieble er født i 1618, og han ble som nevnt gårdbruker. Datteren Agnethe ble gift i Beiarn og bragte Gieble-navnet til bygda. Det ble nyttet i Beiarn gjennom flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Torbjørn, innlegg 31.I Ringakers bok side 317 står følgende:'Den første kjente presten til Gildeskål er Michel Olufsen fra 1647 til han døde i 1595. Han er satt ned i kjelleren i Gildeskål gamle kirke. Den neste var Torchild Haraldsøn 1595 - 1614. Han var også prost. Deretter tiltrådte Gieble Christophersen (som skal være Pedersøn). Det er ikke kjent hvor lenge han satt i embetet'.Nå lurer jeg på hvor du har opplysningene om hr. Michel i Steigen fra. Det er vel lite sannsynlig at det skulle være to med samme navn til samme tid. Det kan være at Ringakers bok har feil person - eller hva mener du eller andre?Det ser ut til at Giebles tid som prest i Gildeskål ble svært kort. Kunne han og konen Karen ha samlet disse gårdene på så kort tid hvis de kom utenfra dvs hvis ingen av dem hadde noen tilknytning til området fra før? Til Steinar, innlegg 30. Jeg lånte det heftet du omtaler, men fant ikke noe av det stoffet du nevner. Er det et eller annet som ikke stemmer, årstall kanskje?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Svein Tore Dahls prestehistorieGildeskål side 3031547 Michel Olsen Han er nevnt som sogneprest i Gildeskål da han i lag med Hr Torben Bratt satte opp en jordbok i 1547. Trolig identisk med den som senere var prest i Steigen1563 Harild Han er nevnt her i skipsskatten i 1536. Var da skipper til sin halve frakt1600-1613 Torkild Haraldsen Kapellan i 1600. Døde i 16131613- Gebelus Christoffersen. Oppført som nummer to på Gunnerus lister, uten tidsangivelse. Trolig kom han hit i 1613 da formannen dødeSteigen side 3071560-1598 Michel Olsen Nevnt som prest 1560-1598 Han er trolig dentisk med den Michel Olsen som var i Gildeskål i 1547.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Geir Bjernes

Jeg tar utgangspunkt i innlegg nr. 17 her. Olav Helge Angell, Oslo, 22.10.2004 22:40 (17), sier bl.a. 'Geble hadde ein son med same førenamnet som vel var født omlag 1618 på Inndyr og som i 1647 og 1671 budde på Nord-Valle i Gildeskål. Ei dotter til denne var gift med Kristoffer Floensen på Dokmo i Gildeskål.' Denne datteren var trolig Agnete Jebelsdatter (Geblesdatter), gift med Kristoffer Floensen som bodde på gården Dokmo i Beiarn. Ellers er vel Gebles sønn Hans kjent ifølge manntallet 1666, bosatt på Valle i Gildeskål. På gården Nordvik i den tids Skjerstad prestegjeld, nå Fauske kommune, nevner Slektsbok for Skjerstad og Fauske, bd. II, s. 129 denne familien: 'Peder Rasmussøn, g.1.m. Ingebor Jevlsdatter, f. ca. 1664, kanskje i Beiarn?, d. 1726.' Kan Ingeborg her rett og slett være ei datter av Geble Geblesen på Nord-Valle i Gildeskål, sønn av presten Geble Pedersen? Ekteparet har i alle fall ei datter, Karen, f. ca. 1689, g.m. enkemann Christopher Olsen, Kosmo, kanskje oppkalt etter sin formodentlige farmor, Karen Olsdatter? Noen meninger om denne antagelsen? Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Begynner visst å bli en smule sliten etter en laaaang dag!! Jeg mente selvfølgelig å si at nevnte Karen er kanskje oppkalt etter sin formodentlige oldemor eller farfars mor, ikke farmor! Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det er vanskeleg å seia. Jebel Jebelsen har minst to barn, Hans født om lag 1644 og Agnete født om lag 1645. Det er for stor avstand i tid til at Hans, Agnete og Ingeborg kan vera (heil-)sysken. Det er sjølsagt mogleg at dei kan vera halvsysken; Jebel ser ut til å døy etter 1671. Så langt finst det såleis ikkje anna enn namnet Jebel som koplar dei saman.Finst det personar med namnet Jebel i Skjerstad på denne tida? I prestemanntalet 1666 for Helgeland og Salten er det berre ein person som heiter Jebel (Giebell). Det er han som bur på Nord-Valle. Det kan vera ein indikator på at Ingeborg kan vera ei dotter. Men det finst ein Jebel Danielsen, 22 år, i Flakstad i Lofoten i 1666. Kor det vart av han seinare i livet, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Denne debatten er for meg svært interessant fordi jeg er en etterkommer av denne presten Gieble Pedersøn i Gildeskål. Jeg tror jo at med det meget spesielle navnet må bærerne av det være i slekt på en eller annen måte! Når det gjelder Michel Olufsøn, som skal ha vært prest i Gildeskål, og siden i Steigen fram til 1599 så kan han umulig ha vært gift med Karen Olsdatter (kona til Gieble) i og med at hun føder en sønn i 1618! Denne Michel var altså i Gildeskål -som prest - i 1547! Men Karen var enke da hun giftet seg med Gieble,- og jeg har sett en påtegning hvor det står at hun er enke etter 'salig Hr.Michel'. Hvilken Michel det kan ha vært er ukjent. Vi vet ikke hvem presten Michel Olufsøn i Steigen var gift med, og vi vet vel heller ikke om hans etterfølger som prest der, Abel Michelsøn Broch, var hans sønn. Men når det gjelder hr. Gieble i Gildeskål vet vi at han og Karen Olsdatter var gift, at de fikk en sønn, født kanskje etter at faren var død (1617-18) og at denne sønnen, Gieble Gieblesøn fikk barn, ialle fall ei datter, Agnethe, gift i Beiarn, og at hun bragte navnene Gieble/Geble/Jeble/Jevle og Agnethe til bygda. Og jeg er - som du Inger - veldig interessert i en eventuell forbindelse til Fana og Bergen mellom disse prestene med det spesielle navnet.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Den første prest i Vågan etter reformasjonen var Just Giblesen. Kanskje samme familie? Det henger et portrett av ham i Vågan kirke som sannsynligvis er malt i 1544. Det er også noen symboler som kan være våpenskjold. Håkon

bilete5075.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536 - 1700' av Svein Tore Dahl anfører:VåganVar et residerende kappelani under Lødingen. Sognet ble betjent aven residerende kappelan.Just GebbelsenPrestelisten sier at han var den første Lutherske prest i Hans Gaas tid og at han ble forflyttet til Bergen Hospital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Du verden for et flott portrett! Jeg er jo tilbøyelig til å tro at ALLE disse prstene med det underlige navnet måtte være av samme 'rot'. Det er vel bare så vanskelig å knytte dem riktig sammen. Kildene som kunne hjelpe oss finnes kanskje ikke mere, og da kan vi jo ende opp med ei uløselig gåte.- Men ennå kan vi vel ha et håp? Hilsen Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Først tusen takk til Håkon Brun som har gitt oss et flott, gammelt portrett. Er hele skriften i høyre hjørne synlig på originalen?Jeg prøvde meg på et par enkle søk på navnet Gieble og fant en i 'Skattemanntall for Sunnhordland' 1563 i Kvinnherad: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=1563SHL&gardpostnr=248&merk=248#ovre>Lenke og kanskje en i 'Skattemanntall for Nordhordland' fra samme år, 1563:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Leiv, Torbjørn, Olav, Geir og Steinar - tusen takk for at dere kommer med opplysninger og derved holder liv i tråden.Denne Just G. er et spennende innslag. Kan han være nevnt i kilder for Bergen Hospital?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette finnes på Lenke - Geble/Gieble har også en tysk variant:'Dette er en grunn til at nettopp grunnbrevene ble skrevet på begge språk. Mange av disse brevene ble skrevet på ett og samme ark, alltid først på norsk, og så på tysk. Og språkene holdes fra hverandre i den grad at selv navn får to varianter. For eksempel ser vi i et brev utstedt av Gjeble Pedersson, at navnet hans blir skrevet geble pederßon i den norske versjonen av dokumentet, og goebel peterßon i den tyske'.'Absalon Pedersøn: Dagbok og Oration om Mester Geble'. Kommentarbind ved Halkild Nilsen (1970), side 25.Kan det være opplysninger her om slekt eller opphav til Geble Pedersen i Bergen?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

På en nettside til Wikipedia blir det hevdet at Geble Pedersen var født rundt 1490 på Teigstad på Dønna - [url="http://nn.wikipedia.org/wiki/Geble_Pedersson>http://nn.wikipedia.org/wiki/Geble_Pedersson og at 'Ved fødestaden vart det i 1999 reist ein seks meter høg granittbauta over kyrkjemannen og humanisten Geble Pedersson'.Her er bautaen:

bilete5082.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er en brukbar lenke til bildet: Lenke.Er det noen som kjenner teksten på bautaen?I årbok for Helgeland ser det ut til at det er en artikkel av Eidner, Odd J. - 'Mester Geble - adelsmann og kirkeleder fra Dønna', 1994.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

På portrettet i Vågan kirke står det på høyre side: Gieblesen Lütersche Waagen 1544. Jeg tror også mer av figurene i venstre kant er synlig på originalen. Jeg har satt meg som mål å avfotografere alle portrettene i Vågan kirke i løpet av sommeren, så får vi se om jeg klarer det. I så fall skal jeg komme med et nytt bilde hvor hele bildet er med. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Jeg må tilbake til denne Geble/Gieble Pedersen i Gildeskål. Han dukker opp der i 1614 og er salig i 1618, altså en svært kort tjenestetid. Kan han ha vært ny-utdannet prest? Eller - kan han ha kommet fra et annet presteembete? Døde han av 'alder' eller pga sykdom? Kona, Karen Olufsdatter var ennå så ung at hun kunne få barn,- hun lever ennå i 1626,- men han kunne sjølsagt være mye eldre enn henne.- Det som jeg gjerne skulle vite er hvorvidt der finnes en prest med dette navnet i ett eller annet prestegjeld i Norge, - utenom Fana? Og hvor skal vi henvende oss for å få greie på det? Såvidt meg bekjent finnes ingen prest med dette navn utenom de to- i Fana og Gildeskål, og selvsagt biskopen i Bergen. Nå kaller jo Geble i Gildeskål seg sjøl for 'Nidrosiensis' og vil vel dermed si at han kommer fra/stammer fra Trondheim/Trøndelag. Er det noen fra Trøndelag som følger med i denne diskusjonen, som er 'lommekjent' i trøndersk prestehistorie, og som kan ha opplysninger her?Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fra 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536- 1700' - refererer presterekken i Gildeskål: 1547 Michel Olsen, nevnt 1547 da han stte opp en jordebok med Hr Torben Bratt. Trolig identisk med den som senere var prest i Steigen.1563 Harild, nevnt i skipsskatten 1563, trolig far til neste -1600 - 1613 Torkild Haraldsen, Gunnerus lister han opp som kapellan her 1600. Nevnt i 1602 da han fikk brev på bygselen på gården Sandvik. Nevnt i lensregnskapets odelslister i 1611 og 1613.I 1614 betalte hustru Christine sl Hr Torkilds for odel på Inndyr...I Gunnerus prestelister kalles han Torkild Haraldsen . Han var også prost i Salten i tiden 1600-1613.Rasch sier i sine notater i 1613 døde Hr Torkild på Gildeskål.1613 - 1617 Gebelus Christophersen (som skal være Pedersen etter det vi har funnet ut) oppført som nummer to på Gunnerus' lister, uten tidsangivelse. Trolig kom han hit [Gildeskål] i 1613 da formannen døde. I lensregnskapenes odelsliste 1617 heter det at Hr Gebel eide odel på sin hustrus vegne, det var på Inndyr 2 våg 1 pd, Sellesæter 1pd, Nørstad i Salten fjerding 1pd og i For i Melø på Helgeland 1 pd. I 1614 er det ei Karine Olsdtr som sitter med de samme gårdene. I 1618 var det hans etterleverske som betalte for odelen, altså døde Hr Gebel i 1617. Trolig var han gift med den Karine Olsdtr som i 1614 eide de samme gårdene som Hr Gebel er oppført med i 1617.1617 - 1621 Søffren Hviid. Ble prest her etter Hr Gebel i 1617 og ble avsatt i 1621.Dette er nesten ordrett sitat,har måttet kutte ned litt på teksten.Var Hr Gebel gift med sin forgjengers enke Christine?Videre har jeg en kopi fra en årbok (Beiarn eller Gildeskå) der Gabelus petrejus Nidrosiensisi har skrevet en oversikt over inventaret i Gildeskål kirke, 'den 29 junij Anno 1614'.Det er kun dette jeg har kunnet finne av opplysninger om Geble P.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når det gjelder de prestene som kommer senere, Stephan Hansen 1621 - 1677 og Peder Mentsen 1677 - 1688, så er det referert opplysninger som finnes om dem i Gunnerus protokoll, reisepass og en del brev. Når det ikke er nevnt noe lignende for Geble P, må vi kanskje anta at slikt ikke finnes. Det gjør ikke saken lettere.Men:'I Gunnerus protokoll ligger reisepass for Hr Stephan og Hr Jens Torkildsen utstedt i København av Gyldenstierne, den 25/10 1621, brevet gjaldt all hjelp på deres vei fra København til Trondhjem. Trolig var de ferdig med sine studier hadde med papirer til lensherren i Trondheim...'Kan det være at det finnes opplysninger i Danmark eller blant lensherrens papirer. Gjentar Torbjørn Seiring spørsmål: Hvor skal vi henvende oss?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Geble Pedersen kan neppe ha vært gift med sin forgjengers enke. Listen med eiendommer som det betales skatt for viser at det er forskjellige gårder/gårdparter med unntak av at både Christine og Karine betaler for henholdsvis 2 våg 2 pd og 2 våg 1pd i Inndyr, Christine i 1614 og Karine i 1617.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.