Gå til innhold
Arkivverket

[#20519] Geble Pedersen , Søren Hvid og Steffen Hanssen Soop +


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Rindedal

Fra 'Rettelser og tillæg' hos Lampe-thrap s.321 siteres: 'Navnet Gjeble(Gabelius)synes at være det høitydske Gæbele (kleine Gabe). Hatting kalder Faderen Peder Gieble(sen) og Moderen Ingeborg Pedersdtr Hæstad'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hatting:10297 Hatting, A. Forsøg til en Præste-Historie, eller nogenlunde Efterretning om det Bergenske Clericie fra Reformationen til værende Tid. D.1. [bergens bys geistlighet.] Bg. 1774. 158 s. 10298 - Forsøg til en Præste-Historie, eller nogenlunde Efterretning om Biskoperne og Præsterne i Bergens Bye og Stift, fra Reformationen til værende Tid. Kbh. 1775. 230 s.http://www.ub.uib.no/martens/visemne.asp?sp=10297, 10298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det er vel nå avklart og fastlagt at biskop Geble er født pågården Teigstad på Dønna som da hørte tilHerøy sogn iAlstadhaug prestegjeldi landområdet Helgelandog at det der står en minnebauta tegnet avbilledhoggeren Skule Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser de har Hatting på BOB. Skal ta en tur å lese i den over helgen.Hvor er Hæstad?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg tror at vi nå forsøksvis kan sette opp følgende anetavle forG E B L E - S L E K T E N Geble Stamfar fkr 1400Han hadde sønnen: Simon Geblesøn fkr 1430Denne Simon hadde sønnene:1. Jakob Simonsen fkr 1460 med sønn Simon Jakobsen fkr 1490 Rådmann i Bergen 1550 med sønn Peder Simonsen Krag fkr 1520 skolemester og prest Oppholdt seg 1548-1552 i Kjøbenhavn, der for en stor del med støtte fra sin fars søskenbarn biskop Geble Pedersen2. Peder Simonsen fkr 1460 Rådmann i Begen med sønn biskop Geble Pedersen fkr 1490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Skjerve/107:) På hvilket grunnlag kan man anta at det fantes en Simon Geblesøn (f. rundt 1430) ? Forøvrig stemmer jo forsåvidt ditt oppsett med den luftige hypotesen jeg er inne på i innlegg #94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Mellom 1470 og 1530 fanst det, etter Diplomatarium Norvegicum å dømme, bare éin rådmann i Bergen som heitte Peder, men farsnamnet hans var Jonson, altså: Peder Jonson, nemnt i 1494 (og korkje før eller seinare).Vi kan ikkje sjå vekk fra at det har funnest andre bergenske Peder-rådmenn i denne tidbolken, men det er alt for dristig å proklamere tilværet av ein rådmann 'Peder Simonson' når det dokumentariske belegget er så veikt som her (mest trulig ei sammenblanding av faren til bispen Geble Pederson og presten Geble Pederson Krag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Y. Nielsen har en rådmann Per Røg i Bergen. Hvem var han? Jeg tror jo ikke at han har noe med biskop Geble Pedersen å gjøre, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Fra Innlegg 107'Absalon Pederssøns kapitelsbok fortidsrommet 1552 - 1572.Mester Gebles far Peder Simonssøn ble senererådmann i Bergen' Innlegg 110Det hevdes altså her at Absalon lager ensammenblanding med presten Geble Pederson KragSkal dette godtaes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Leiv Skjerve (113)Kan du visa til den sida i kapitelsboka der Absalon kallar Geble sin far for Peder Simonssøn.Så vidt eg kan sjå, så hevdar ikkje Bjørn at Absalon blandar saman dei to Geblane. Dale siktar nok til andre skribentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

APB navngir kun biskop Gebles mor, - som Margrete.Dette skal ikke bli lett....Jeg skal lese Albert Hattings bok på BOB over helgen. Vet ikke sikkert om det blir på mandag eller senere, avhenger av været. Fortsetter sommeren sitter jeg ikke på biblioteket.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Kan bare henvise til mit innlegg 97Det henvises her til Dagbok side 3, som jeg ikke har. Tar med et annet notat: Absalon Pedersen Kapitelsbok 1552- 1572side 183 - 512side 186155518.august fal mester Geble i popelsiAnmerkning 5--------Når Hatting kaller hans Fader Peder Geble, er det vist en feil.Hertzholm siger deimot i sin vaabenbog ----at han het Peder Simonssøn(jfr Dansk Adelslex II, 72, 169)side 261 År 1564Absalon Pedersen Beyer har nå for tredje gangsagt opp sin stilling som lesemester ved Bergen skole,Han nevner at Peder Simonsen Krag, hvis far var en rådmannuti Bergen og født av adel begerede av------sognene Fana---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg må nok rydde opp i mit forhold tilAbsalons Dagbok og kommentarene fraDet Norske Språk-og Litteraturselskap kalt DAGBOKDenne løper fra side 1 til side 197,som dekker DAGBOK fra side 1 til side 231-232med etterfølgendePersonregisterAbsalons dagbok side 183 - 512.Følgelig behandles Absalon side 183 på DAGOK side 1Eksepelvis er min dokumentasjon inlegg 97 ikke Absalonsmen DAGBOKAS kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg må nok rydde opp i mit forhold tilAbsalons Dagbok og kommentarene fraDet Norske Språk-og Litteraturselskap kalt DAGBOKDenne løper fra side 1 til side 197,som dekker DAGBOK fra side 1 til side 231-232med etterfølgendePersonregisterAbsalons dagbok side 183 - 512.Følgelig behandles Absalon side 183 på DAGOK side 1Eksepelvis er min dokumentasjon inlegg 97 ikke Absalonsmen DAGBOKAS kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, men jeg har litt problemer med å forstå de siste innleggene. APB kapitelsdagbok og Oration om Mester Geble ligger jo begge her på DA, og dessuten som søkbare bøker på Dokumentasjonsprosjektet. Jeg har ikke klart å finne at Mester Absalon nevner biskop Gebles far ved navn, men han nevner mor Margrete, så vidt jeg har kunnet se. Det har tidligere i denne debatten også vært nevnt et annet navn på hans mor. Hva er kilden der?Jeg må nesten vite hva jeg skal sjekke på biblioteket.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I sin Oration om Mester Gieble skriv Absalon m.a.: M: Absolon Petræjus Bejer Noricus fød i Sogn vdj Skirdal; der Her Peder Simensen haffde resignerit bleff aff Welbyrdig Christopher Walckendorp substituerit udj hans Sted. (Thi der vaar den Tid ingen Bisp. M: Gieble vaar nysen død samme Aar 1557.) oc vaar hand Skolemester udj to Aar til 1559. endog hand tilforn vaar blefuen Lector 1553. Thj hand som følger, vaar nogle gange baade Rector oc Lector. H. Jøren Ericksen kom effter hannem, oc vaar Skolemester udj it Aar til 1560. Hemmingius Hemmingij Due fød i Sundhordalehn aff got ærligt Folck, paa Møderne aff Teiste Slecten, oc hans Fader tiente Bisperne i Pavedømmet: Gick først i Staffvangers Skole, siden i Bergen i Haagen Larisens Tid, oc mens han hafde et got ingenium, holt M: Gieble hannem til Studium i Kiøbenhaffn i nogle Aar. Kom siden effter denne forrige, oc betiente skolen udj it Aar til 1561. til Paaske Tider, da resignerede hand, oc bleff Byskrifver, huor der handlis nneere om hannem.Dette har kanskje vore drøfta tidlegare, men er det nokon som veit kva Noricus her skal tyda og kvar ligg Skirdal i Sogn?Er det nokon som veit på kva måte denne Hemming Hemmingsson var i slekt med Teistane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(120:) 'Her Peder Simensen' her er altså Hr Peder Simonsen Krag (c1520-1580) (som var skolemester i Bergen inntil 1557 og deretter sogneprest i Fana), far til Hr Geble Pederssøn (c1555-1621) til Fana. Og 'M: Gieble [som] vaar nysen død samme Aar 1557' er selvsagt biskop Geble Pederssøn (c1490-1557), _kanskje_ en fetter av førstnevnte Geble Pederssøn's farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

APB skriver noen ganger at han er fra Ryfylke, andre ganger at han er fra Sunnhordland. Navnene Heming, Hemming, Hening, Henning ble brukt om hverandre.Han var i Bergen skole slik:Henning Henningsen Due rektor fra 1560 til 1561 da han ble avsatt. Døde 1566. Søk også på Hen.* eller Du.* hos APB, da får dere enda flere treff på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.