Gå til innhold
Arkivverket

[#20525] Bondix/Bændix/Bendix - et utdødd etternavn i Norge (Trondhjem/Lofoten)?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Min tippoldemor Nicoline Fredrikke Kathrine Bondix (Trondheim 1790-1824) har trolig følgende forfedre (jeg har tidligere feilaktig registrert en annen far til min tippoldemor, og denne feilen ser ut til å ha spredd seg på nettet.):Bondix, Nicoline Fredrikke Kathrine. Født 19.12.1790 (Far 1:1, Mor 1:2)Gift 09.12.1817 (Bakke kirke) med Michelsen, Poul.1:1 Jørgensen Bændix, Jens Jacob. Født Bache kirke 1763 Far 2:1, Mor 2:2Gift 27.11.1783 med neste ane.1:2 Larsdatter Røe, Anne. Født ca. 1755 (1801-telling for 1601 Tronhjem). Begravet 15.04.1830 (HF1236: St. Jørgens Hus kirke??). Far 2:3, Mor 2:4Gift 27.11.1783 med forrige ane.2:1 Jacobsen Lademoen, Jørgen. Født omkring 1732. Begravet 35 år gammel i Lade kirke 26.05.1767 (Barn 1:1)Gift Bache kirke 07.06.1757 med neste ane.2:2 Pedersdtr, Ane Martha. (Barn 1:1, Far 3:3)Gift 1. gang Bache kirke 07.06.1757 med forrige ane. Gift 2. gang 14.01.1768 med Larsen Wold, Baard.2:3 Hansen Røe, Lars. Født. Begravet 06.05.1759 (Trondheim katedral). (Barn 1:2)Gift med neste ane.2:4 Anbiørnsdtr, Kierstina. Født mellom 1731 og 1732 (1801-telling for 1601 Tronhjem). (Barn 1:2)Gift 1. gang med forrige ane. Gift 2. gang med Dons, Niels.3:3 Simonsen, Peder. (Barn 2:2)I min slekt er det ingen Bondixer lengre. Men Jens Jacob J. Bændix (1:1) har to brødre som også hadde Bændix-navn: Peder (død 2 år gml i 1759) og Jacob (1760-1807), og han flyttet til Borge i Lofoten og fikk familie der..Bondix har og vært brukt som fornavn. Kjenner noen opprinnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Man vet altså ikke hvordan Bændix-navnet kommer inn i denne familien ? Kan det ha vært Bondix ? Kan Jørgen Jacobsen Lademoen's far Jacob han vært en Bondix/Bændix, f.eks. s. av Johan Bondix (død 1702 i Trondheim) og Johanne Nielsdatter Bie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det var en kjøpmann i Trondheim rundt 1700 som het Johan Bondix. Han tok borgerskap 26/11 1700 og det var skifte etter ham 20/3 1703. I skiftet nevnes barna Nils, Johan og Cathrina. Jeg kjenner ikke til om de hadde etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Interessant, Kari.Ser det er flere som har ført opp aner på Bondix når man søker på det, så det skulle være greit å finne opprinnelsen. Er det forresten noen som vet noe mer om Peder Simonsen, Anne Marha's far.Søk forresten Bondix på denne siten, hun har ført opp aner her: http://genealogy.munthe.net/database/g0003897.htmlRandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Lars: Dette er vel denne Johan, som tidligere (antagelsesvis) har vært knyttet til familien. Kanskje hans datter Kathrine kan være mor til Ane Martha Pedersdtr (1735-1809). Faren hennes var visst Peder Simonsen. Men jeg har bare notert tre andre ektefeller til Kathrine (se nedenfor). Noen som kjenner hennes eventuelle barn?:Bondix, Johan. Født 16??. Kjøpmann. Død 1702Gift i Domkirken 03.10.1698 med Nielsdtr Bie, Johanne. Død 1705 Barn: Johansen Bondix, Niels. Skomaker - borger 1722. Født omkring 1700. Levde J Jllen (hvor er det?) med egen hus og grd. 1722 Levde i Domkirkens sogn 1730 Johansen Bondix, Johan. Født 1700. Født omkring 1701. Død ung. Johansdtr Bondix, Katrine. Født ??.10.1702 Død 1773. Begravet 28.09.1773.Gift 1. gang 03.07.1725 (Domkirken) med Michelsen Stødt, John. Født 1699.Gift 2. gang 05.03.1750 med Rosholdt, Jens Nicolai. Skipsfører. Født 1716. Død 1763.Gift 3. gang 05.11.1766 (Vor Frues kirke) med Henriksen Schjødt, Karsten.Per: Det er godt mulig at det finnes en aktuell Jacob, ja. Men det kan jo også være andre forbindelser mellom disse personene som gjør at mine Bondixer er oppkalt etter disse andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Sorry, (den lenken) det var vel der kanskje Kari har hentet sin feil fra, så navnet lengre nede. Man skal egentlig være veldig forsiktig med å ta ting for god fisk som snappes opp utlagt her og der. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ja, Randi - det er vanskelig å rette opp feil senere. Informasjonen fra meg hadde jeg fra Wayne Mitchell som hadde den fra Hornemanns stamtavler ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Kari, ser forresten det er en Karen Redd fra Utah som har Bondix også, (jeg er ofte på Rootsweb) og oppført din tippoldemor Nicoline, men det vet du sikkert. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Randi. Takk for tipset med Rootsweb. Jeg har litt problemer med å finne frem der, men i dette tilfellet fant jeg denne lenken: Lenke som ved klikking på Bondix bringer frem informasjon omkring Catharina Bondix og hennes fødsel (1703) og død (19.9.1773), samt ett av hennes ekteskap (barnløst). Men det kan vel ikke stemme at hun var gift med en som døde i 1716 (Henrik Carstensen Schjødt) når hun selv var født i 1703? Selv har jeg notert at hun var gift med Carsten Henriksen Schjødt, som var hans sønn og født i 1702.Men hvor var det du fant Karen Redd fra Utah? Jeg søkte på www.rootswb.com og fikk beskjed om at det var to forekomster, men vet ikke hvor jeg kunne finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Trodde du hadde kontakt med henne jeg, Kari. Du kan jo varsle henne om det. Er du ikke 'medlem' på Rootsweb? Der er det skikkelig mye hjelp å få, både det som er 'ute' og 'Hjemme'http://www.rootsweb.com/Jeg er 'medlem' på Trønderlista der. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

HeiViser også til: Trondhjems borgerskap 1680 - 1730, Utvalgte kilder. ISBN 82-91870-03-9. Utgitt på kane.benkestokk.teiste forlag m. bl. a. Tore H. Vigerust som redaktør.Trondhjem bys nåværende negotianter, 1702:s-57, nr 44, Johan Bendix, FlensburgerMantall over Trondhjems borgere 1722:s-77, nr 31, Joen Bendixen, far til skibss-76, nr 392, Anders Bendixens enkes-76, nr 34, Niels Bie, Skoemager, egen hus og grd.Regnskap for kjøbenhavns brannutstyr 1730:s-83, Niels Bie Bondixs- 85, Joen Bendixen, skibstømmermand.Her er iallefall to Bondixer.Et meget interessant hefte, som jeg har hatt meget utbytte av.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Paul! Jeg har også dette heftet (Trondhjems borgerskap 1680 - 1730, Utvalgte kilder. ISBN 82-91870-03-9. ) Men jeg kunne godt tenkt meg det på fil, for det er ikke så lett å finne frem til utvalgte personer. For eksempel kunne jeg ikke finne denne som du hadde oppgitt: Mantall over Trondhjems borgere 1722: s-77, nr 31, Joen Bendixen, far til skibs Men så fant jeg den på nr 91..Disse innføringen må vel dreie seg om 3 personer samt en enke:1. Johan Bendix - Mindre formuende Flensburger i 1702 (negotianter udi 3dje klasse)2. Niels Bie, Skoemager, egen hus og grd. i J Jllen (Trondhjemsborger i 1722) (Niels Bie Bondix - Regnskap for Kjøbenhavns brannutstyr 1730:)3. Joen Bendixen, far til skibs , Trondhjems borgere 1722: (Joen Bendixen, skibstømmermand i 1730. ) Er han sønn av nr 1?4. Anders Bendixens enke (Trondhjems borger i 1722)Men jeg blir ikke så mye klokere av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei!Nr. 3 Joen Bendixen var fra Hamnes i Alstahaug, Nordland. I 1711 vart han utskreven i kongens tieneste. Oppholdt seg 1723 i Trondheim som skipstømmermann. Dette finner en i justitsprotokollen nr. 7 for Helgeland, folio 30. Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for innlegg. Jeg kjenner bare til få Bendix i Nordland, nemlig følgende familie i Nedre Dal, Walberg, Borge ifølge folketellingen i 1801:Jacob Petter Jørgensen Bændix, f. 1760 i Trondhjem og hustru Idricha Nøtler, f. 1763 og deres barnOlave Josephe Hiort_Bendix f. 1789Erland Christian Bændix f. 1791Georg Jacob Bendix f. 1794Erica Friderica Bondix f 1801Jeg vet ikke hvor disse ble født..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

30 og 31 august i året 1785 ble det holdt ekstra rett i Rørøy på Vega, Helgeland. Sr. Peder Nicolajsen Greger saksøkte sin hustru Dorthe Cate Juul for utroskap. En av de som var siktet i saken, og som hadde hatt 'legemlig omgang' med konen hans var 'Jacob Petter Bondix'. Denne JPB møtte ikke opp i retten, hvor 30 vitner var innkallt for å avgi sitt vitneprov.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Hei Paul Takk for lenken her http://www.vigerust.net/immigrant/trondhjem.html. Den viser vel til den samme personen som jeg har nevnt øverst i innlegg 13, nemligJohan Bendix, negotiant. Født i Flensburg (Flensborgere 1702). Innvandret: før 1702. Trondhjems borgerskap 1680-1730 (2000), s. 57, kilde 7c (1702).Men jeg vet ikke riktig hvor han kommer inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.