Gå til innhold
Arkivverket

[#20529] Peder Herdagsen i Gildeskål, Nordland 1801. Hvem var foreldrene hans?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1801 finner man Peder Herdagsen med hustru Anne Andersdatter og barn på gården Mornes i Gildeskål,Nordland. Lenke Han er 40 år i følge tellingen.Kan noen hjelpe meg med å fastslå hvor og når han ble født, hvem foreldrene hans var, og når han giftet seg med Anne.Jeg vet forøvrig heller ikke hvor hun kom fra. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Vet ikke om det er noen hjelp, men når barna blir døpt er etternavnet hans hhv. Herdalsen og Herdahlsen. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget John.Jeg ble vel ikke så mye klokere.Har prøvd å finne ham på FamilySearch med ulik stavemåte på etternavnet, men uten resultat.Jeg finner imidlertid andre med etternavnet Herdagsen.En Herdag Joensen og Birthe Nielsdtr. fikk flere barn i Folda, Nordland rundt 1750, men om de kan være Peders foreldre, vet jeg ikke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter dette innlegget frem i lyset igjen , i håp om at noen med god kunnskap om Gildeskål i Nordland kan fortelle meg hvem denne Pedeer Herdagsen var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Har ingen opplysninger om Peder, men i Skifter for Salten registrert av DIS Salten Slektshistorielag fant jeg 4 skifter som gir informasjon om Anne Andersdatter.I et skifte åpnet 9.11.1796 etter Berethe Andersdatter, Godønes i Bodø er Anne Andersdatter gift med Peder Herdagsen, Mornes i Gildeskål oppgitt som søster av avdøde.Andre søsken av avdøde er:Hans Andersen, Sundbye i SaltdalBent Andersen, Oos i SaltdalAnders Andersen, Tømmerdalen i SaltdalOle Andersen, Alsvig i Gildeskål. Død.Sophia Andersdatter, Sundbye i Saltdal. Gift med Ole Monsen.Anichen Andersdatter, Øxengaard i Saltdal, 38 år.Malena Andersdatter, Mornes i Gildeskål. Gift med Jon Jansen.I et skifte åpnet 22.9.1814 etter Anders Andersen, Drageied Øvre i Saltdal er Anne Andersdatter gift med Peder Herdagsen, Maarnæs i Gildeskål oppgitt som søster av avdøde. Hun er også død.Andre søsken av avdøde er:Hans Andersen, Sundbye i Saltdal. Død.Ole Andersen, Alsvig i Gildeskål. Død.Benth Andersen, Os i Saltdal. Død.Sophia Andersdatter, Sundbye i Saltdal. Gift med Ole Monsen.Mallena Andersdatter, Mornes i Gildeskål. Gift med Jon Jansen.I et skifte åpnet 11.9.1760 etter Anders Olsen, Sundby i Saltdal nevnes følgende (alle Sundby i Saltdal):Catharina Hansdatter, ektefelle.Hans Andersen, sønn, 18 årOle Andersen, sønn, 12 årBent Andersen, sønn, 10 årAnders Andersen, sønn, 1 årAnniken Andersdatter, datter, 18 årSophie Andersdatter, datter, 14 årBerit Andersdatter, datter, 8 årMalene Andersdatter, datter, 7 årAne Andersdatter, datter, 6 årLars Hansen, svogerJoen Olsen, Os i Saltdal, bror av avdøde.Skifte 15.6.1763 etter Ane Andersdatter, Os i SaltdalAnders Olsen, sønn av avdøde, død, Sundby i Saltdal.Barn av Anders:Hans Andersen, sønn, 19 årOle Andersen, sønn, 13 årBent Andersen, sønn, 12 årAnders Andersen, sønn, 3 årAnniken Andersdatter, datter, 17 årSophie Andersdatter, datter, 15 årBerit Andersdatter, datter, 10 årMalene Andersdatter, datter, 8 årAne Andersdatter, datter, 6 årJoen Olsen, sønn av avdøde, Os i SaltdalAne Olsdatter, datter av avdøde, Vassbotn i Saltdal. Gift med Helge Pedersen.Ingeborg Olsdatter, datter av avdøde, Vig i Saltdal, gift med Ole Andersen.Malena Olsdatter, datter av avdøde, 30 år, Os i Saltdal. Mvh. Arnt Stavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Arnt for særdeles interessante og innholdsrike opplysninger.Her fikk jeg bekreftet Annes foreldre og fødested , samt søsken og farmor.Dette var kjempeflott.Og siden det her er snakk om Saltdal , kan det jo tenkes at Peder også kommer fra de traktene.Jeg har ikke funnet giftemålet mellom Peder og Anne heller. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at bygdebok for Saltdal bind 2 omhandler gårdene Os og Sundby.Dersom noen har tilgang til den , ville det vært hyggelig om man kunne gjøre et oppslag.Jeg er interessert i opplysninger om familiene Anders Olsen og Chatharina Hansdatter på Sundby , og foreldrene til Anders på gården Os, Anders ...? og Ane Andersdatter. Eventuelle opplysninger om Catharina Hansdatter mottas også med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Det er snart 7 år siden dette temaet var oppe sist.Jeg må tilstå at spørsmålet om hvem Peder Herdagsen var, har ikke stått høyt oppe på prioriteringsliten min. Men jeg undres på om noen kanskje har funnet ut hvem han var og hvor han kom fra. Eller er det noen som har funnet vielsen mellom ham og Anne Andersdtr. Sundby?De fikk datteren Katharina i 1790 på Indyhr. Jeg tror hun var deres første barn. Altså bør vielsen ha funnet sted rundt 1790 eler noen år tidligere. Anne var jo fra Saltdal, og vielsen kan godt ha skjedd der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Vet ikke hvor mange Peder Herdagsøn det var i Saltadal på denne tiden,men her er en trolovelse i 1789 : '9.may trolovet ungkar Peder Herdagson Brænde (heter Brenne idag)med pigen Ane Andersdatter Fiskvaag' H.side,etter den øverste dåpen Lenke Hvis dette er rett mann heter faren Herdag Joensen og moren Marithe Joensdatter. Skifte etter Marithe 10.10 1767 og skifte etter Herdag 03.05 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

'Saltadal' skulle selvfølgelig være Saltdal :)) Har ikke den boka som Brenne er med i hjemme,men kan låne på biblioteket neste uke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Anne Julie.Jeg hadde en følelse av at det var Saltdal vi skulle til. Det var det eneste stedet jeg fikk treff i FamilySearch på navnet Herdag , med bl. a en Herdag Olsen. Jeg kan jo prøve å lage en ny debatt hvor jeg ber om oppslag i bygde/ættebok for Saltdal og gården Brenne.Jeg kommer meg ikke til biblioteket selv, for ryggen har slått seg vrang.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Utne

Regner med at det er flere enn meg som googler. I all fall kan det se ut til å være et spor her i 'Anetavle for Torild Andersen f. Marthinussen', uten at jeg ser Peder (ev. Per) Hverdagsen der, [url="http://home.online.no/~olafa2/torild/fam04975.htm>http://home.online.no/~olafa2/torild/fam04975.htm Blant annet fin Herdag Nilsen der, f. 1647. I alle fall hans sønn 'Joen Herdagsen' døde på Brenne.Men jeg har først og fremst gravd i papirkilder for navnebruk.Eivind Vågslid skriver i sin /Norsk navnebok/, utg. 1930: 'Kent frá Salten, Hálogal. og finst i folkevisorne.' Altså i alle fall plassert samme sted som i innleggene ovenfor, dvs. omkring Salten.Herdag fins i forma 'Herredag', 'Heredag' o.a. i varianter av folkevisa 'Kong Gaud og Ungan Herredag'. Dette er folkeviser nedskrevet på Sørlandet i og Telemark,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Ivar, både for en grundig innføring i bruken av og opprinnelsen til navnet Herdag, og lenken til Torilds slektstre.Jeg fant på FamilySearch at Joen Herdagsen giftet seg med Berit Pedersdtr. 24.11.1715 i Saltdal. Og da er der i det minste plassert en Peder i familen. Da er det kanskje ikke så merkelig at Herdag Joensen får en sønn som blir døpt Peder.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei RuneMuligens har du disse opplysningene som er å finne i Arvid Støvers nedtegninger for Gildeskål. Familien til Peder Herdagsen, bonde på Mårnes f. 1761 – d. 30.06.1811 Gm Anne Andersdtr. f. 1768 (iflg. Kb død 1811)Barn: 1. Katharina f. 25.04.1790, gm Ole Pedersen Inndyr f. 23.06.17992. Ole f. 01.04.17933. Levia f. 27.02.1797 – d. 17.05.17984. Mons f. 05.05.1799 – d. 26.05.17995. Anders (Andreas) f. 28.9.1800 g 29.12.1824 m Martha Marie Pedersdtr. f. 01.05.1803Har ikke sjekket alle disse opplysningene i KB, men fødselsår og dødsdato til Peder og Anne får jeg ikke til å stemme med KB. Peder er 60 år og Anne 59? år når de begge begraves 29.06.1811 (nr. 2 og 3 h.side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16608&idx_id=16608&uid=ny&idx_side=-53>LenkeTrolig er det Peder som døpes 13. juli 1755 (midt på høyre side, 2 kolonne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Hill_Gunn.Nei, jeg hadde ikke alle detaljene. Når det gjelder Peders dåp, så mener jeg å kunne lese at faren var Herdal Joensen, så da er nok det korrekt.At det er avvik på alder ved død er ikke uvanlig. Dersom det var rett konfirmasjon jeg fant på Peder i 1774, kan han i det minste ikke være født 1761. Han må være født 1759 eller før.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tror nok det er Peder som døpes i 1755, for ved morens skifte i 1767 er han 11 år (f. ca. 1756)Skifte etter Marithe Joensdatter, Brende i Saltdal, Formue: 33-3-0. Gjeld: 53-2-0. Fallittbo. Internt skiftenr: 9352. Skiftet åpnet: 10/10-1767. Side: 457,5. Løpenr: .Arvinger: Ektefelle: Herdag Joensen.Joen Herdagsen, Brende i Saltdal, 14 år Sønn av avdøde.Peder Herdagsen, Brende i Saltdal, 11 år Sønn av avdøde.Jens Herdagsen, Brende i Saltdal, 4 år Sønn av avdøde.Malie Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 14 år Datter av avdøde.Inger Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 12 år Datter av avdøde.Liva Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 9 år Datter av avdøde.Anne Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 5 år Datter av avdøde.Berithe Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 3 år Datter av avdøde. Ved farens skifte i 1771 er han 17 år (f. ca. 1754)Skifte etter Herdag Joensen, Brende i Saltdal. Formue: 41-0-10. Gjeld: 23-2-8. Film eller link: HF1965 Internt skiftenr: 7524. Skiftet åpnet: 3/5-1771. Side: 464. Løpenr: .Arvinger: Joen Herdagsen, Brende i Saltdal, 23 år Sønn av avdøde.Peder Herdagsen, Brende i Saltdal, 17 år Sønn av avdøde. Verge: Hans Joensen Øvereng (farbror).Jens Herdagsen, Brende i Saltdal, 11 år Sønn av avdøde. Verge: Hans Joensen Øvereng (farbror).Malena Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 23 år Datter av avdøde. Verge: Helge Joensen Evensgaard.Inger Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 20 år Datter av avdøde.Liva Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 16 år Datter av avdøde. Verge: Helge Joensen, Evensgaard (morbror).Anne Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 14 år Datter av avdøde. Verge: Joen Hansen Brenne (svoger).Berith Herdagsdatter, Brende i Saltdal, 13 år Datter av avdøde.Hans Joensen, Øvereng i Saltdal. Bror av avdøde. Ikke arving.Helge Joensen, Evensgaard i Saltdal. Svoger av avdøde. Ikke arving.Det er skift etter hans Herdags 2. kone Berithe Hansdtr. i 1769. her er det bare hennes slekt som nevnes.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Det er trolig rett Peder Herdagson som er funnet dåp til i (15) Ifølge skifter i Salten var han 11 år i 1767 da det var skifte etter moren Marithe,og 17 år i 1771 da det var skifte etter faren Herdag. Et avvik på ett år i begge retninger var jo slett ikke uvanlig ! Når det gjelder Arvid Støvers nedtegnelser,er der avdekket en rekke feil før,bør sjekkes mot kirkebøkene. Mulig mye av opplysningene er tatt fra folketellinger,og der er det jo mye avvik til tider som vi vet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til begge to for ny fin informasjon. Det var da bra at det ble avholdt skifte selv om boet var fallit. Jeg har mang en gang blitt stående fast fordi det ikke ble avholdt skifte etter den avdøde p.g.a at det ikke var midler i boet til å dekke gjeld.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.