Gå til innhold
Arkivverket

[#20531] Anne fra Nervik og Anders fra Rømme i Orkdal


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

Kan noen hjelpe meg med denne floken? Ifølge Skrondalds 'Orkdalsboka' b.III s. 47 fikk Anders Paulsen gården Nedre Rømme av faren Paul Jensson i 1807. Anders Paulsen '...vart ellers gift med odelsjenta i Nervik...' en annen gard i Orkdal, som på den tiden lå under Bynes Prestegjeld og Wiggen sokn. Under avsnittet om Nervik-garden fortelles det (Skrondal b.III s.19) at Ole Johansen 'I 1829 skilde han ut halve delen av garden...til dottera Anne og svigersønnen Paul Andersen Rømme.' Under 1865 telling finner vi på Rømme gård; 'Gaardbruger og selveier' Christen Andersen, og 'Føderaadsmand' Anders Paulsen og hans kone Anne Kristensdatter. Her er det navneforvirring på mange plan!! Er Anne Kristensdatter odelsdattera på Nervik, men med feil etternavn?? Og hva med Anders Paulsen Rømme som blir til Paul Andersen Rømme? Er jeg helt på viddene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folke Forfang

Det står feil i Skrondsalboka her. Det var Paul Anderssen som vart gift med odelsdattera på Nervik, Anne Olsdtr. Paul Jenssen eide Rømme nedre i 1801, og var far til Anders Paulsen. Anders Paulsen var far til både Christen Anderssen som overtok en del av Rømme Nedre, og til Paul Anderssen som giftet seg til Nervika. I folketellinga i 1865 finner du enka etter Paul Anderssen på plassen Nærvigsaunet, som er det samme som Lilleaune. Her bosatte de seg i 1847 da de måtte gå fra gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Til Folke! Det forklarer en del ja! Christen Andersen Rømmes datter Karen, ble gift med Ingebrigt Asbøll, og de er da min samboers oldeforeldre. Jeg lurer fortsatt på hvem da kona til Anders Paulsen Rømme, Anne Kristensdatter f. 1782 er, og hvem kona til Christen Rømme, Maren Sivertsdatter f. 1818 er. Det er Asbøll-slekta jeg hovedsaklig er ute etter, men ser bakover i alle retninger så langt jeg kan komme. Først og fremst gjennom Digitalarkivet, etterhvert blir det vel en tur til Trondheim og Statsarkivet. Men jeg bør nok ta meg en tur bort i gata og møte dere i historielaget også! Dere sitter vel på mye jeg har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Folke Forfang

Ane Chrisatensdtr Lefstad vart gift med Anders Paulsen Rømme rundt 1801. Vielsen står ikke i Orkdal kirkebok, men de fikk det første barnet i 1802. Foreldra til Ane var Ane Larsdtr og Christen Lefstad. Christen Lefstad døde i 1796, men de andre finner en i folketellinga 1801 under Lefstad.Christen Anderssen Rømme og Maren Sivertsdtr vart gift 06.06.1839. De var søskenbarn. Foreldra til Maren Sivertsdtr var Sivert Christensen Lefstad og Karen Johansdtr. De står også under Lefstad i folketellinga 1801.Ane Larsdtr, kona til Christen Lefstad, var søster til 'bygdedoktoren' Anders Larssen Asbøl. Kanskje ei ny kobling til Asbøl-slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.