Gå til innhold
Arkivverket

[#20534] Opslag tilbydes Københavns Navigationsskole ca. 1740-1814


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Rigtig mange nordmænd tager deres skippereksamen på Københavns Navigationsskole i denne periode.Opslag tilbydes indenfor den næste uge.Alderen ved eksamens opnåelse, navn + fødested er angivet.Så bare spørg løs.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Carsten, Min forfader Søren Hansen (Ly...?) var riktignok dansk, men han bodde i Norge (Trondheim). Han har oppgitt til norske sjøfartsmyndigheter at han er født i Ribe Amt 6. august 1786. Han er matros, maanedsløytnant og skipper i de dokumenter som er funnet om ham. Han dør ung, 27 år gammel, i Trondheim 6.8.1813. Kanskje var han utdannet i København? Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej AgneteI Ribe Amt/Stift var der kun 10-15 personer som tog eksamen fra København. Medens der fra Trondhiem var ca. 45-50 stk. som tog eksamen fra København.Men din ane var ikke iblandt dem.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg har også en ane som var skipper og fra Ribe i Jylland, hans navn var Søren Kibsgaard (f. ca 1721). Kunne du undersøke om han tok eksamen fra København? Mvh Gyrid Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Nej. desværre heller ingen Kibsgaard. Har prøvet diverse varianter af en eventuel stavemåde.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Etter familietradisjonen skal en av mine forfedre ha vært styrmann da han kom til Norge i 1764 fra Tyskland eller Danmark. Hans navn var Hans Lützen og han var født ca 1738. Om du finner han har du løst et problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

En Christian Jürgen Lützen tager i 1832 eksamen. En Jens Lützen tager i 1803 eksamen.Så desværre ingen Hans Lützen.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Hei Carsten,Det kan være du kan hjelpe, men jeg tviler. Har du en mann ved navn Johann Christian Kirchner i dine papirer over avlagte eksamener?Han kom fra Helsingør, og hadde også en bror David Kirchner. Begge virket som repslagere, men jeg tror kanskje Johann Christian var til sjøs rundt 1801-1810. Han tok muligens skippereksamen i København?Har du andre ved navn Kirchner/Kirchener/Kirkener/Kirschner i papirene? Stavemåten er litt ulik i diverse kilder.mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej ØysteinSlet ingen personer med noget der bare ligner Kirchner eller noget tæt beslægtet til dette efternavn.Jeg prøvede lige at se, hvor mange af skipperne som havde opgivet deres fødested til Norge.Cirka 830 personer opgiver fødested i den omtalte periode.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hei Carsten En av mine forfedre, Christen Jensen Norberg/Nordberg var skipper, født ca. 1745, død (borte på sjøen) før oktobet 1800. Hjemstavn Arendal/Risør. Har du mulighet til å se etter ham blir jeg glad. Takk. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden det spørres om Christen Jensen Nordberg, fortsetter jeg å spørre om hans svoger; Iver Poulsen Hirschholm (1730-84) og Ivers sønn Paul Hirschholm 1757-1791 samt Henrik Bjørn Hirschholm ca. 1765-1796. Alle fra Øster-Risøer (evnt. Arendal)– Gjerne også Bent Pedersen Bentzen (1788-1869) fra Arendal (Øyestad/Hiis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Ca. 57 personer opgiver fødested til Arendal og 4 personer opgiver fødested i Risør området.Men ingen af de personer som Wenche og Iver spørger til har åbenbart taget en eventuel eksamen i København.Greis Jonsen Sannes født ca. 1753 i Risør området tager i 1783 eksamen. Det lyder lidt norsk syntes jeg. En Johan Bech Furst ligeledes fra Risør området tager eksamen i 1805. Han er 19 år gl. Det syntes jeg så ikke lyder norsk. Kan måske være søn af en indvandre.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.