Gå til innhold
Arkivverket

[#20536] Lars Pedersen på Førde i Sund 1801


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har registrert en Lars Pedersen f. ca. 1720 på Førde i Sund 1801: Lenke Men jeg finner ikke barna hans (Peder 1762, Anna 1763 (på Hordnes i Fana), Anders (på Krokeide), Kari, Marthe, Jørgen 1777)døpt i Sund. De tre siste og Peder bor på Førde i 1801. Noen som vet hvem Lars Pedersen er og hvem han var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner heller ikke barna døpt i Fana, eller blant de mormonerne har registrert. Noen som kan bistå her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Førde lå under Lysekloster, og skiftene er derfor å finne i skifteprotokollene for Hardanger og Voss. Der finner vi skifte etter Inger Andersdatter Førde 11. april 1796. Hun etterlot seg enkemann Lars Pedersen, og barna Peder Larsen Førde, Anders Larsen Krogeide, Jørgen Larsen, 20 år, Kari Larsdatter, 30, Maritha Larsdatter, 26, Giertrud Larsdatter, 22, og Inger Larsdatter, 14 år.I innrulleringssjefens rulle er familien innført under Førde i Sartor i 1774. Da synes de å ha hatt en sønn Mons Larsen, født 1764, i tillegg til dem som er listet i skiftet. Om Lars Pedersen står det at han var født i 1733 og i 'Søelegd'. Han var 'velvoxen'.Lars Pedersen burde ut fra dette la seg finne om man systematisk gikk gjennom innrulleringssjefens rulle 1749-1777. Han er trolig gift kort før 1762 (siden han og konen fikk barn så seint som rundt 1782).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.