Gå til innhold
Arkivverket

[#20543] Stiger Adam Koch på Røros. Opprinnelse?


Gjest M. Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nesvold

Adam Koch (1658-1742) var stiger på Røros 1689-1712. Det viser seg å være vanskelig å finne hvor han kom fra. Tore Vigerust skriver på sin side (Innvandrerarkivet)at Adam Koch kom til Røros 1675, og at han sannsynlivis er av tysk opprinnelse. Jeg har funnet denne siden som viser en mulig løsning på gåten: Lenke. Kan noen bekrefte eller avkrefte at dette er riktig person? Mangler også opplysninger om Adams kone, Kirsten Jørgensdatter Brandt(1653-1743), så om noen vet noe om hennes opphav ville det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tor Vigerusts oversikt over tyske innvandrere til Røros bygger på en undersøkelse av Volker Seresse. Tor V. - mener jeg å huske - omtaler denne boka som mye 'synsing', noe jeg er fullstendig eng i. Seresse gjør bl. a. Adam til sønn av stigeren Hans Koch som var 53 år i 1701!Det er helt opplagt en slektskapsforbindelse mellom Adam Koch 43 år i 1701, den nevnte Hans Koch og Eva Koch (død død 1739, 95 år), gift med stigeren David Wetzel, 71 år i 1701 (død før 1705). Dette ser man ved å studere navnet på fadderne til etterkommernes barn. Navnet Adam ser man foreksempel også i alle grener av slekten.Jeg tror nok at Koch/Wetzel er av tysk opprinnelse, men det er vel usikkert om de man finner på Røros i 1701, var første generasjon? Det skal ifølge Seresse finnes en Hans Koch senior og junior på Røros før 1700, og det skulle jeg gjerne visst mer om.Når det gjelder din lenke, så stiller jeg kritisk og avventende. Her nevnes ingen forbindelse til Norge, det som stemmer er navnet og fødselsdatoen. Fødested oppgis å være BIBLIS (ligger visst i Hessen, etter hva jeg fant ut via nettet). Det vrimler av Hans og Adam i Tysklan og også av Koch!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nesvold

Takk for raskt svar! Jeg må si at jeg heller ikke selv helt stoler på den lenken som jeg fant. Jeg har også funnet flere med navn Adam Koch, men her stemte fødselsdatoen ganske bra. Men det er selvfølgelig ikke dermed sagt at dette er 'vår' Adam.Det er heller ikke, som du påpeker, sikkert at disse 'Koch'ene' er første generasjon på Røros. Ifølge det før nevnte Innvandrerarkivet skulle Adam være bare 17 år da han kom til Røros, noe som kanskje antyder at hans foreldre var med, siden han var så ung? Dessuten heter Adams eldste sønn Hans Jürgen; kanskje er han oppkalt etter sine to bestefedre? Dermed er det interessant at det skal vært en Hans Koch senior på Røros før 1700. Men dette blir vel også bare synsing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette kunne være moro å vite hvem av Adam Kochs etterkommerne du stammer fra.Adam Kochs sønn Thomas Hendrich ble gift med Ingeborg Jonsdatter, datter av mine aner Jon Kuråsen og Marit Olsdatter.Jeg stammer fra Hans Kochs sønn Claus, gift med Ingeborg Jonsdatter. Videre fra Hans Kochs datter Lisbeth, gift med Peder Andersen Dalen.Min far vokste opp på Saksryen søndre i Rugeldalen, 'et steinkast' unna Nesvoll.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nesvold

Ja, det er ikke lange biten fra Nesvoll til Ryen, de er vel nærmest som nabogårder å regne!Jeg stammer i likhet med deg fra Adam Kochs sønn Thomas Hendrich, og videre igjen fra hans sønn Jon. Jons datter Kirsti kom til Grytbakk i Ålen, og hun er min 4.tippoldemor.Jeg har faktisk også aner fra Saksryen og en hel del fra Rugldalen for øvrig, bl.a. Tyvold. F.eks. er Regina Elisabeth Saksryen, datter av Anders Lødensen Saksryen, min 4.tippoldemor. Så det er kanskje mulig vi har flere felles aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Kirsten Jørgensdatter Brandt:Jeg vet ikke noe om hennes opprinnelse, men jeg jaktet litt rundt på Google og fant (i en fotnote hos Per Nermo) en Jørgen Nilsen Brandt som var forvalter ved Kvikne Verk til 1663. Kanskje noe å undersøke?Anders Lødensen er min ane i åttende generasjon. Jeg stammer da fra hans sønn Ole Andersen (neste bruker på Ryen), gift med Anne Pedersdatter Morken. Sistnevnte er den eneste direkte ane jeg vet om som kom fra Ålen, men ellers er en del slekt blitt gift der. Min oldemor (mor til min bestefar Ole Andersen Ryen) Ane Kjerstine Olsdatter Grådal kom forresten fra Sandkjernan. Min bestefar overtok ikke gården Ryen, men hans søster Ingeborg. Han slo seg ned på Ryvollen, like sør for Saksryen.Jeg så akkurat nå at min ane Claus (Hansen) Koch var fadder på et av barna til Thomas Hendrik. Så noe slektskap må det ha vært mellom de to stigerne Hans og Adam Koch i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Joda, Seresses bok inneholder mye synsing. En god del av dette utelot jeg i innvandreroversikten jeg utarbeidet for Røros. Dvs at Seresses bok, som er verdt pengene (Tapir forlag) opplyser om flere anntatte tyskere enn de jeg tok med.I norske kilder kan navnet 'Koch' både bety slektsnavnet samt yrkesnavnet 'kokk', så derfor gjenga jeg ikke alle gjetningene hans.Men Adam brukes jo mye på den tiden i Tyskland, i motsetning til folk født i Norge.Det skal være et meget innholdsrikt manntall for Røros fra 1705, som jeg dessverre ennå ikke har gjenfunnet. (Statsarkivet i Trondheim har en avskrift.) Jeg planlegger å utvide min Røros-oversikt når dette manntallet er gjenoppdaget - og avskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Nyheim

I Fjell-folk nr 12 (1987) utgitt av Røros museums- og historelag finnes en kommentar/supplement til Seresses bok fra Roger S. de Robelin - 'Tyska släkter vid Röros' (side 46-49).Her finnes følgnde om slekten Koch/Kock: 'Inkom til Røros omkring 1650 med stigaren Hans Koch då från Kongsberg där han hade bott i en egen gård på västra Laanggatan 1646-48. Han hadde tre kända barn, Eva Koch (1644-1739), gift 1:o med proviantskrivaren Claus Sommer och gift 2:o med stigare David Wetzel; stigaren Hans Koch dy (1648-1733), och stigaren Adam Koch (1658-1742). Ättlingar på Røros och Kongsberg'.Det er ikke oppgitt kilder for årstallene etc, men det kan altså se ut til at Seresse har feiltolket kildene: Når Hans Koch Jr ikke lenger nevnes i regnskapene, kan det jo være faren som er død og at sønnen overtar farens posisjon...Ellers har jeg notert fra Røros kirkes restanseliste 1692-96 (i bergarkivet ved statsarkivet i Trondheim 14.1.10): 'Adam Kock paa Haldo Pedersens veigne skyldig 5-3-8; noch for Klocken til hans sl barn 0-2-16'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Bjørn. Der fikk jeg bekreftelse på at disse tre Koch var søsken. Videre hvorfor Claus Sommer den yngre og andre Sommer opptrer som faddere på barna til Hans Morten Wetzel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bekreftelse og bekreftelse. Det *kan* være riktig, altså bekreftet, men siden kildene ikke er oppgitt, så er opplysningene om slektskapet mellom disse ved navn Koch ihvertfall ikke etterprøvbare.Jeg kan for eksempel ikke umiddelbart finne igjen disse opplysningene i en oppslagsbok som Alfred Huhnhäuser: Beiträge zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen. Heft 1, Die deutsche Einwanderung in Kongsberg (Schriftenreihe im Auftrage des Reichskommissars für die besetzten norwegischen Gebiete) (Oslo 1944).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nesvold

Takk for alle gode innspill! Jeg føler at jeg har fått litt mer 'kjøtt på beina' når det gjelder Adam Koch og hans opprinnelse. Selv om det som nevnt ikke er noen fullverdig bekreftelse, er det i det minste flere indisier som tilsier at Adam er sønn av Hans Koch den eldre.Det er også interessant, som du sier Astrid, at det skal ha vært en Jørgen Brandt ved Kvikne verk. Absolutt noe å undersøke nærmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det var en Jørgen Nilsen Brandt som var forvalter av Kvikne Kobberverk fra 1.1.1655 til 31.3.1663Han hadde en eneste datter, Kristine Jørgensdatter Brandt f kr 1650. Hun ble gift på Hvaler i 1681 med Hans Christoffer von Grabow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Dette må vel da være Hans Christoffer Jochumsen Grabow (ca.1653-1711/13), sønn av den danske (adelsmann?) kaptein Jochum/Joachim Ernst (C.?) von Grabow (1619-1655) fra Mark Brandenburg, Tyskland (død i Verdal, NT), g.m. Birgitte Olsdatter Børting (Børsting?) ? Et par av barna deres havnet på Lista, et par i Trondheim, men hvor det ble av Hans vet jeg ikke. Hva gjorde han på Hvaler, og hva gjorde Kristine der ? Er hun f. på Kvikne ? Hans (og Kristine ?) hadde såvidt jeg vet barna Jochum Ernst, Jørgen og Malene Elfrida Anne. Hva het Jørgens kone, tro ? Kan det være snakk om at det er samme Kirsten/Kristine Jørgensdatter Brandt som først g. seg (1681) med von Grabow og deretter (ca.1685?) med Adam Koch (fra hjemtraktene) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei. Enda et spørsmål om en av forfedrene til 'kalln' her i huset. Han er også en etterkommer etter Adam Kock. Kan desverre ikke hjelpe til med å oppklare hvor Adam var fra, men har et spørsmål om barna til Thomas Hendrik. Er denne rekka rett?1. Adam, f-. 1731 2. Jon, f. 1734 3. Kirsti, f. 1736 4. Marit, f. 1736 5. Marit 6. Hans Jørgen, f.1742 7. Ole, f. 1745 8. Marit, f. 1748Vil tippe at Adam og Hans var søsken. Opplysningene jeg har om disse to er stort sett fra 1701 og der er nok ikke noe nytt der for dere. Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.