Gå til innhold
Arkivverket

[#20545] Prosten i Tune 1812


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kan noen hjelpe meg med navnet på en østfold-prost, bosatt i Tune november 1812? Jeg er også interessert i navnet på sognepresten i Tune.Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er litt usikker men Kirchhoff var vel prest i Tune 1807-1817.Han ble etterfulgt av Mathias Sigward. Og så ble denne etterfulgt av Vogt i 1820 som var der i 40 år. Fra han kommer navnet Vogtsvei nede på prestegårdsjordet eller som det daglig kalles Tunejordet.Men noen prost kan jeg ikke finne i min hukommelse-men kansje det kommer ;-) Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk Sigbjørn! Kirchhoff virker interessant på bakgrunn av den kilden jeg sitter med.Er det noen som kan bekrefte at han ikke bare var prest i Tune, men også prost?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Kirchhoff kom fra Århus stift men han var Nordmann. Kansje det var slik at Andreas Nicolay Kirchhoff og Feiermann byttet kall i 1804? da sistnevnte var Dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Sigbjørn!Hvor kommer Feiermann inn?Ellers har jeg prøvd å finne Kirchhoff i 1801-tellinga, men ikke lykkes. Jeg ville se skrivemåten. Er du helt sikker på at det er 2 'h'er? Det står kanskje om ham i Tunebøkene? Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Feiermann var Dansk og byttet kall med Kirchhoff som var Norsk og ville til Tune.Hvor mange bokstaver som hører hjemme i navnet er jo et stort??? Har du forsøkt et søk med børjar på -Kir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Nei jeg har ikke mye om prester,det meste har jeg fra: Tune. 1800-1900. Sven G Eliassen.Utgitt av Tune komune 1883.Tror også der finnes en gårds og slektshistorie for Tune,mener å ha sett slike i hyllene til folk i Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.