Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne G Plaaterud

[#20546] Simen Gulbrandsen på Eid/Hellesjø, Høland, var han fra Høland?

Recommended Posts

Gjest Anne G Plaaterud

Hei! Er det noen som vet hvor Simen Gulbrandsen, først på Eid deretter på Hellesjø i Høland, kom fra?Han var født ca. 1743. Ble gift 1. gang 23.09.1773 i Høland med Tore Hallesdatter Bergsjø, Høland. 2.g. ble han gift med Kristine Mortensdatter. Han var bruker på Eid, Høland fra 1784 til 1793. Hans 2. hustru var enke etter Torkild Svendsen Hellesjø. Jeg kan ikke finne at han var født i Høland, og har så smått begynte å sjekke i kirkebøkene for kommunene rundt Høland. Er det noen som har kjennskap til hvor han kom fra?På forhånd takk!Hilsen Anne Grethe Plaaterud

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Ottesen

Simen Gulbrandsen var etter alt å dømme ikke innfødt hølending, men han levet her store deler av sitt liv. I 1773 og 1776 var han på en av Krok-gårdene helt sør i Høland (grensende til Rødenes) - men ikke ca. 1774 (da datteren Anne Marie ble født, ifl. FT 1801). Og først fra senest 1784 var han på Nordre Eid i Høland. Ved søk etter ham utenfor Høland, ville jeg først foreslå de tre sørvestlige bygdene Rødenes, Eidsberg og Trøgstad.I FT 1801 oppgis Simens alder til 52 år, og dette er den eneste aldersangivelse jeg kjenner til for ham fra Høland. Han giftet seg første gang i 1773 - uten oppgitt bosted. Dataprogrammet krevet alder eller fødselsår for brudeparet, og der slikt ikke ble oppgitt, satte jeg 30 år på brudgommen og 25 år på bruden. Herav kommer så 'opplysningen' om at Simen er 'f. ca. 1743'. (Folk født i Høland, får derimot korrekt fødselsår.) Ved søk etter Simen Gulbrandsens fødsel i andre bygder, bør du således ta utgangspunkt i hans alder i 1801. Kanskje var han yngre enn sin første kone, Tore Hellesdatter, født på Bergsjø i Høland 1748.I 1808 døde Simens andre kone, Kristine Mortensdatter, som gift kone på Hverven på Setskog i Høland. Dette kan da tyde på at Simen også har bodd på Hverven på denne tid. Jeg kan ikke se at Simen Gulbrandsen er død i Høland.Skulle du vite - eller finne ut av - hvor Simen Gulbrandsen er født og/eller døde, ville det være fint om du meddelte dette.Vennlig hilsen Odd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Til Odd Ottesen.Jeg håper jeg leste feil ang. alder på folk som ikke var født på Høland. Du kan ikke mene at de aldersopplysningene dere har skrevet i bøkene styres av et dataprogram. Da kommer man jo helt på jordet. Kunne dere da ikke i det minste ha skrevet alder 1 år så ville jo alle forstått at det er bare tull.Ellers ville jeg også benytte anledningen til å spørre om en merkelig ting til.Jeg har en Erik Augustinusen , eller omvendt, fca.1703 på Høland. Om han står det rett og slett at han er en direkte etterkommer av Frants Frantsen (Flor). Det står ingen ting om kilde for den påstanden. Det er vel grovt regnet 150 år mellom disse 2 personene. Jeg skulle gjerne likt å vite hvordan dere har kommet frem til den slutningen da jeg nå regner den opplysningen som totalt ubrukelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Ottesen

Berit, du leste riktig angående årstallene. Et hovedpoeng med at årstallene ”styres av et dataprogram” er nettopp å luke bort urimeligheter som 1 år gamle brudefolk. (Men jeg er enig i at dataprogrammet, ”Soge”, stilte krav det ikke alltid var greit å forholde seg til.)Du har en Erik Augustinusen ”eller omvendt”… Er det vendt eller omvendt? Og hvor står den påstanden du viser til. At en mann er etterkommer av en annen mann som levet 150 år tidligere, er da et høyst normalt fenomen? (Har du spørsmål ang. ”Erik Augustinusen”, foreslår jeg eget tema for dette.)En liten tilleggsopplysning om Simen Gulbrandsen. Jeg formoder han er den Simen Gulbrandsen som i ekstraskatten 1762 oppføres som dreng hos Nils Tordsen og Jøran Tollefsdatter på Søndre Bunes i Hemnes i Høland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Andersen

Når den eneste 'kjente' alder gir f.år ca 1749 så blir det i beste fall forvirrende å anta en alder ved vielsen som forskyver fødselen 6 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Ottesen

Jeg er selvsagt enig i at dette er uheldig. Det har å gjøre med forhold i Soge. Når fødselsår ikke er kjent (dvs. når fødselsåret ikke er registrert som fødsels-post i Soge), beregner programmet fødselsår ut fra aldersoppgaver i følgende prioriteringsrekkefølge: død, vigsel og folketelling. Med andre ord overstyres oppgitt alder i en folketelling av alder oppgitt ved vigselen. (Det er uheldig at Soge krevet alder for overhodet å registrere en vigsel som post i systemet. Soge krevet med andre ord at man måtte legge til opplysninger som ikke fantes i kilden.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Da synes jeg at man kan ikke bruke et program som har slike feil. Enten får man bytte program eller ta en alvorsprat med de som har laget det og utarbeide en skikkelig løsning. Sa man ikke en gang at 'det er makt i det skrevne ord'. Og det er vel noe sant i det da mange tror at siden det er skrevet av 'fagfolk/historiker' så må det jo være sant, og det er en selv som tar feil.At det forekommer feil kan skje, men at bygdebokforfattere vet at det er feil og lar det bare stå er etter min mening helt uakseptabelt. Dette er helt nye bøker som nettopp har kommet ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne G Plaaterud

Takk for en avklaring i forhold til ca. fødselsår. Jeg har gått ut i fra ca. 1743, to til tre år opp og ned, men nå får jeg ta med også slutten av 1740-årene i min leting etter Simen Gulbrandsen i andre kirkebøker.Ellers, Jøran Tollefsdatter g.m. Nils Tordsen på Søndre Bunes, ref. innlegg 4, var hun fra Kinneslund? Da var i så fall Simen Gulbrandsen dreng hos Tore Hallesdatter tante, moster.Hilsen Anne Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×