Gå til innhold
Arkivverket

[#20549] Maria Catharina Jacobsdtr. gift i Kinn,Sunnfjord 1769 , foreldre ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 24de søndag etter Tr. 1769 giftet pike Maria Catharina Jacobsdtr. Høevig/Giøring seg med Absalon Andersen Sundhorvigen i Kinn/Svanøe.I følge 1801 tellingen skal hun være født rundt 1742. Jeg kan imidlertid ikke finne henne blant de døpte/konfirmerte i Kinn.Kan noen hjelpe meg med å finne hvor hun ble født, og hvem foreldrene hennes var? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen med god kjennskap til folket i Kinn, Sunnfjord som kan fortelle meg noe om Marias opphav? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Rune. Det var vel ikke så mange Jakob på den tiden vil jeg tippe.På gården Eikefjorden er det en mulighet. I 1768 får Jakob Sjurdsson Eikefjorden gjestgiverløyve.I 1770 er det også en Jakob Larsson som lagrettemann nevnt på gården sammen med Jakob Sjurdsson.Under gården Sundhordvigen står det ikke mye om Absalon/Akslun og Maria. Men du har vel kanskje boka selv.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I manntallet for 1701 finnes det en Jakob, 15 år gammel, på gården Høydalen i Kinn. Dette bør vel kunne være en god kandidat.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til deg Lars for innspillene.Jeg skal se nærmære på forslagene dine.Kanskje det er skifte etter de tre kandidatene.Likevel merkelig at Maria mangler både blandt de døpte og konfirmerte i Kinn.Det kan selvsagt være huller i kirkeboken , eller at hun kommer fra et annet område. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.