Gå til innhold
Arkivverket

[#20551] Slekt på Vega i Nordland


Gjest Ester Alise Auglend Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Ester Alise Auglend Bakken

Jeg leter etter opplysninger om min oldefar, Svein Rasmussen, som ble født mellom 1890-95 på øya Vega i Nordland fylke. Han skal ha hatt en tvillingbror som het Hans. Deres mor ble tidlig enke, og dermed måtte de små tidlig ut i arbeid. Etter en tid kom de sørover til Odda. Svein bosatte seg i Rogaland. Han giftet seg med Sofie/ Sofia fra Stavanger. De fikk 2 barn. Det eldste var min bestefar, Otto E. Rasmussen, født 4.juli 1920, døde 2.juni 1974. Hans lillesøster ble visst født på Vega i 1922 el. 1924. Hun het Enny, og døde i ung alder, hun også. Min bestefar fikk 2 tvillingjenter i 1946, min mor og min moster. Min mor er dessverre død. Hun prøvde å lete etter slektningene, men greide ikke å komme så langt.. Jeg ønsker å ta opp tråden der hun måtte gi slipp. Er det noen som kjenner til mine slektninger? Jeg vil bli svært takknemlig for svar! Vennlig hilsen Ester Alise Auglend Bakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Nyheim

Ser av folketellingen for 1900 (som finnes ved å gå inn på '1900' i menyen øverst på siden), at nevnte Svein Rasmussen antagelig er fostersønn på gården Floa, og oppgitt å være født i 'Forvik NT' 1893.Selv om NT vel er ment å bety Nord-Trøndelag, må det vel være Forvik i Vevelstad det skal være? Ved å gå inn på folketellingen 1875 for Tjøtta finnes ihvertfall Kristine Kaspersdtr, f 1867 Vevelstad, som bosatt på Høyholm. Hennes far er ihvertfall nordtrønder...Det går ikke frem, ut fra dette, hvem som var foreldrene til Svein Rasmussen. Dette finnes vel i kirkeboken for Tjøtta/Vevelstad. (Hvis Kristine Kaspersdtr var hans mor, hadde han ihvertfall halvsøsken som vokste opp på Vega).Bjørn H. Nyheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tor Mathisen

Svein Normann Rasmussen ble født i 1893 i Vevelstad av foreldre Rasmus Angel Jensen og hustru Elea Dorthea Svendsdtr. Kan ikke se at han hadde noen tvillinbror. Svein mor ble enke da faren dør i 1895. Ved ft. 1900 er hun på Eidem på Vega, der hun er gift med Peder Andersen, som har flere barn fra et tidligere ekteskap. Svein er da fosterbarn hos Edvard Knutsen, Floa Vega. Edvards kone : Kristine Kaspersdtr.Svein får følgende halvsøsken : Regine Antonette f. 1901, Berit Marie f. 1905, Pauline Johanna f. 1907.Regine ble i 1920 gift med Emelius Peder Angel Nilsen f. 1897. De bosetter seg på Eidem Vega. Får dattera Edny f. 1921 og Rut Emilie f. 1928. Trolig flere barn, blant annet en gutt. Barna tok etternavnet Lauvås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Litt fra IGI mormon.Rasmus Angel Jensen f.1845. Far Jens Knudsen. Gifter seg 20/7 1870 Vevelstad 25 år gml.med Bergitte Marie Olsdtr.30 år gml.Gifter seg 2.28/8 1886 Vevelstad med Elea Dorthea Sveinsdtr.Far Svein Nilsen.Det er kansje Rasmus som er ugift tjen.karl på Forvik Tjøtta 1865. Og Gift kjentman Velfjord Nøstvold Tjøtta 1875. med kone Bergitte og barn Anna og Johan Rasmussen.Husk ikke alt trenger være rett på IGI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Litt til fra telling 1875 Fløstrand gaard Steigen. Her bor Elea Dorthea med sine foreldre Svein Nilsen f 1824, Beret Olsdtr.f.1825.samt søsken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.