Gå til innhold
Arkivverket

[#20558] Jon Olsen, hvor var han født?


Gjest Magne A. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne A. Larsen

Matros Jon Olsen ble viet til Inger Haldorsdtr. i Bergen 17 aug 1788,se 'Vigde i Bergen 1663-1816', der er engitt en anmerkning 'i froepr.'. Hva betyr det? Under 'Døypte i Bergen 1668-1815' har de 4 barn, og i '1801 tellingen' er adr. angitt til; 11 Rode, Gard 127 i 1040 Bergen Amt. Kan adr. fastlegges nærmere i dagens Bergen? Ved 'Undersøkelseskommisjonen 1803-05'er fødested Karsund, tolket til Karmsund, angitt. Jeg har sjekket relevante bygdebøker, og så langt mulig kirkebøkene for Torvastad og Avaldsnes uten hell. Jon skal være født ca 1756, han er også kalt Jan Olsen Mortensen? I 'Seamen in Bergen 1754-1800' finnes en Jon Olsen Landnes, f. 1759 i 'Jelsø Skibrede Stavanger Stift'. Her er mye som kan stemme og avstanden Karmsund til Jelsa er ikke så stor. Kan det være den samme Jon? Relevante bygdebøker? Jeg har ikke funnet når og hvor ektefolkene Jon og Inger døde. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Militærrullene pleier å være ganske så etterrettelige når det gjelder personers fødested.Dersom det henvises til Karmsund, må vel det være Karmsund prosti det refereres til. På denne tiden vil det si Avaldsnes p.g, Torvastad p.g og Skudenes p.g. Når det gjelder kirkebøkene for Skudenes p.g er disse rekonstruert, da 'originalene' forsvant ved en kirkebrann i 1844. Skudenes prestegjeld omfattet på denne tiden også Bokn sokn (Siden over til Tysvær p.g) . Avaldsnes p.g omfattet også østsiden av Førdesfjorden (nå Tysvær). Jeg vil holdt meg til disse prestegjeldene.Skjold prestegjeld har senere blitt overført fra Ryfylke prosti til Karmsund prosti, men jeg vet ikke når.Ellers bør en være obs på at frem til 1788 hørte gardene Håstø og Gismervik til både Tysvær sokn (Skjold p.g) og Avaldsnes.Dersom Jon er født før 1758 bør han ha blitt fanget opp av 'Sjeleregisteret det året'. En annen sak er at det er ikke godt å si om faren`s fornavn er Ole eller Morten. Men det er vel sannsynlig at han het enten Ole Mortensen eller Morten Olsen.Jeg har kikket i registeret etter Ole Mortensen og Morten Olsen i alle Karmøy bøkene, uten å finne noen som kunne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.