Gå til innhold
Arkivverket

[#20564] US census 1900 - Peter Olaus Brækken, oppslag?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Familien Brækken har vore emne i fleire trådar frå mi hand, m.a. 19084 og 19322, og no har eg funne eit endeleg prov for at Peter Olaus emigrerte til USA. Han var fødd i Norddal i 1872, og er sist registrert i adresseboka for Trondheim i 1896, som smed.Eg finn han ikkje i norske emigrantlister, og ikkje på Ellis Island.Systera Kristine reiste til Chicago, Illinois, og vart buande der i alle fall til 1920-talet. Ho brukte etternamnet Bracken i ulike former.Kan nokon med tilgang til US census sjå om dei finn han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Jadå, eg veit at eg er på grensa til det uhøflege når eg dreg denne opp att enno ein gong, men eg tenkte å gje opp epostadressa mi, i tilfelle nokon føretrekkjer å svare meg utanfor forum - aasers@c2i.net - og på førehand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Hi Aase, someday soon i need to visit a library where i can lookup a Peter Broten in the 1920/30 census; he is Peter Brochen in 1900 and Broten in 1910; i need to confirm his birth month/year...might he have been born in 1871? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beviset ligg i dødsmeldinga til bestemora hans (hos lensmannen) i 1912, der det vert nemnt dei 5 borna hennar som var i live på det tidspunktet, pluss to myndige barneborn i Amerika; adressene deira er ukjende, og det har ikkje vore kontakt med dei 'på 20 år'. (Litt sterkt sagt, kanskje, sidan eg veit at systra Kristine reiste i 1896).English summary: Peter's grandmother died in 1912, and among her survivors were 2 grandchildren in USA, adress unknown - these 2 must be Peter and his sister Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

In the 1920 census, there is a Peter Broten in Clear Creek Township, Carlton County, Minnesota. He is 48, married, born in Norway, a farmer. Year of emigration is 1890, year of naturalization is 1906.His wife is Margaret, age 66 (!! clearly says 66) who was German. They have a female boarder, Sophie Matts, age 44, born in Austria, mother tongue German, who is a widow.This Peter would be the right age, but the year of emigration may not be correct. However, that could be wrong. If he was indeed naturalized in 1906, that is when regulations changed. (After that, the naturalization papers contain more information). Whether naturalized under the old or new rules, he would have been in the country long enough to fulfill the residency requirements if he had actually left Norway after 1896.Since you posted an e-address above, I am sending you a jpg of the 1920 census entry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Maybe-- but I just found another candidate: Peter Olia Braken, died 1911 in Pipestone, MN - maybe he could be found in the 1910 census?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

The Minnesota man sounds like a better possibility to me. I think that changing his name to Braken just is more logical than to Broten. I'll have to work a little harder checking the 1910 census, but I need the practice -- I've been 'vacationing' from genealogical searches and have gotten a bit 'rusty' as we say over here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

And about Mr.Broten: It doesn't sound likely that a blacksmith from urban Trondheim would be running a farm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

(10) fails--he is too old at 64, married 33 years; .... the cemetery office has promised to provide info about Charles location so i can visit-but said that would take awhile; they cannot be trusted as previous promises have not been kept; i might try to borrow Chicago DN film to look for his obit. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

For those who haven't read my other Brækken threads: Charles Eastman wss husband of Peter's sister Christine. She lived in Chicago, and last record of her 1920, when she lived alone and used her maiden name. Charles died in 1946 (Chicago). They had a son, also Charles, his obit is found and give no information about family.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.