Gå til innhold
Arkivverket

[#20567] David Andersen f. 1817 i Asker, Akershus


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Nå lurer jeg litt på meg selv, har jeg mistet helt gangsynet, eller har noen en forklaring ?David Andersen ble f. 14 juni 1817 i Asker. Senere finner jeg han som gift den 25 apr 1845 også i Asker med Inger Cecilie Christophersdatter f 1 jan 1826 Høvig-eie, Asker. Hennes foreldre: Christopher Pedersen og Johanne Pedersdatter.Jeg finner en del barn på David mellom1845 og 1867, alle med en Sophie/Inger Sophie Christophersdatter som mor til hans barn.I 1865 finner jeg han på Næststranden i Asker da med Sophie.Jeg finner en Sophie Christophersdatter f. 24 jan 1827. Foreldre: Christopher Hansen og Mari Pedersdatter.Sophie/Inger Sophie og Inger Cecilie er altså 2 forskjellige kvinner med forskjellige foreldre. Jeg har funnet David som gift kun en gang.Mine kilder til dette er kirkebøkene her på digitalarkivet og rhd, har altså ikke selv sett i kirkebøkene.Jeg blir litt forvirret av dette, og løsningen kan sikkert ligge snublende nær. Kjenner noen til familien og kan gi meg et spark i riktig retning ? Dette blir kanskje rotete, men det er litt rotete for meg også, så da så. Håper noen har noen gullkorn å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Glemte å si hva jeg egentlig lurer på, selv om dere kanskje har gjettet det. Hvem er hans kone og mor til hans barn ? Var han gift flere ganger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Finner også en annen David A. i 1840, som far ved datters død: Anne Marie Anders.* B. Jern W. i v. Bærum 7 Maaneder K David Anders. = Lenkemulig lån av Asker 'boka' hadde bidratt noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Dette blir ikke noen svar på dit spørsmål, men du har funnet enken i 1875 ? Er her Lenke(bor også en annen Andersen der) Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fant på UiT_romsø dette: Forlovere Anders Peders. Christopher Peders. Merknader K: Viet i A.K. Hun conf. i Ager 031041. (Buchs attest af 170245).mulig lettere å lete der NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen|

Hei Egil og takk for gode forsøk. Jeg vet at det er den familien som bodde på Næststranden, det er jeg nok sikker på. Så den andre familien kan vi nok se bort fra. Det er også denne familien du la inn lenke på fra 1875. Så langt så vel. Men desverre så gir ikke de to folketellingene svar på nøtten. Nemlig Davids kone og mor til hans barn. Er dette 2 forskjellige koner ? Det ene ekteskapet er i såfall inngått i Asker, men hvor er i såfall det andre inngått. Eller er det navneforviklinger.Du foreslår å låne asker boka, det kunne jeg tenke meg å gjøre. Inneholder den gode gårds/slektshistorier ?. Heter den bare Asker boka ? I gjen takk. Hilsen Anne Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen|

Har forresten tittet før i en bok fra Asker, uten at jeg fant noe i den. Kanskje du sikter til en annen ? Den jeg så i inneholdt en noe tynn gårdshistorie, og tok kun for seg eierne så vidt jeg kan huske. Kanskje det finnes enda en. Den har jeg i så fall ikke sett, og kunne godt tenke meg å få lånt. Skulle så gjerne hatt svar på denne gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Asker Bidrag til Bygdas Gårdshist av Halvard Torgersen. Denne ga meg ganske mye. Men du må sikkert inn i KB for og løse denne 'gåten'. Det er jo sikkert mulig en feilskrift et sted. Egil.. Du har funnet David 's død? ca 1867..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei, finner blant døde: Fornavn Etternavn Stilling Bosted..følgende: Sophie Xtophersd. H B. 'Jern' V. v. B. Alder: 20 1/4 Aar (Fars) Mans Fornavn Etternavn Stilling Bosted = Even Anders. året er 1847. Da er det ikke henne her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei, i gjen. Ja Sophies død har jeg funnet. Skal se å få bestillt boken, samt kirkeboken, så får jeg vel kanskje løst opp dette. Håper jeg i alle fall. Kirkebøkene som ligger på nettet dekker jo tidsepoken det her er snakk om, uten at jeg kommer til bunns i dette. Er det som ligger på nettet komplett, jeg tror det. Så finner jeg noe mer der tro ? Det er klart at det på veien fra kirkebok til avskrift og datareg, kan oppstå feil, og det gjør det jo stadig vekk. Så det får nok bli det neste skritt. Er det flere flinke der ute som kan sitte på noe informasjon mon tro ? Takk for all hjelp og innspill så langt Egil. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.